Jump to content

Turteller


Terje

Recommended Posts

  • 4 måneder senere...

:blush: Hvorfor i funker ikke turtelleren i båten min.Har nå prøvd et par stykker (turtellere) men det er jo itno liv i noen av dem.Veit jeg har spurt før , men virker ikke mye fordet da. Har 3 ledninger til den en + en - minus og en + fra dynamo .Det er strøm fra +  og fra den fra dynamo,da lurer jeg.Hvorfor funger ikke turteller'n ? Som sagt  har jeg prøvd flere innstrumenter nå men...

Hilsen TINE II   PS som min far sa "det finnes ikke dumme spørsmål" osv.... :puke: kansje derfor,hihi.Neida :lol:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Har en diesel motor og turteller er kobbla til dynamo.Den gammle turteller'n stoppa plutselig og fungere og virka litt igjen før den døde helt.Har ikke bytta eller gjort noen ting ,borsett fra og bytte innstrumetet.Så ledninger og dette skal da være riktig  da ikkeno er blitt byttet eller forandra på.Når det gjelder type turteller,husker jeg ikke den første jeg prøvde,men den som sto i og den siste jeg prøvde er et VDO innstrument. Til saken hører det vel med at dynamoen er nyoverhalt og lader som bare f... :)  Hilsen TINE II  :sailing:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ledningen til dynamoen skal ikke til + men til "Com" på dynamoen

 

:lol:

Kansje litt klossete forklart av meg ,men.Turteller som sto i båten døde,har prøvd og bytte et par ganger men har ikke fått liv i noen av dem .Alle ledninger er der som dem altid har vert , ingenting er forandret på kun byttet innstrumentet . Når motor går , så er det strøm på den ledningen fra dynamo . Kan vel ikke ha prøvd 2 stk innstument som er kaputt ? Begynner snart og lure på det ja.  :sailing:

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I og med at du sier du får strøm på ledningen fra dynamoen gjetter jeg på at du har prøvd med feil type turteller.

VDO har et utrolig antall ulike modeller og du må bruke en som er beregnet for dynamo.

 

Kabelen som kommer fra dynamoen skal vel ha noe slikt som ca. 1/2 ladespenning hvis jeg ikke husker feil, sjekk dette.

Med en ladespenning på eks. 13 volt skal det være ca. 6,5 inn til turtelleren... - spenningstapet.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Jeg må få presisere at W-uttaket på dynamoen leverer vekselstrøm. For å teste må multimeteret settes på AC-volt.

 

Du må dog først forvisse deg om at du virkelig har dynamodrevet turteller.

:seeya:

Jeg har dynamoturteller ,jeg har strøm på di ledningane som satt på den gammle turteller (når motor går) Så ut som dem turtellerane som jeg prøvde var til dynamoen,ar et + uttak et minus - uttak og et w uttak,den ene lånte jeg i en butikk her i byen.Kommer en ny turteller i posten om et par dager , kansje den funker hvis lykken står meg bi,på tide med litt flax og  :crazy: Og det med og måle spenningen på ledningen var jo så enkelt at det var genialt ,har bare brukt prøvelampe,lyser da  i vertfall. Men kan være galt med div andre ting som gjør det ikke funker.Ikke det flottaste el-systemet jeg har sett nei,men må jo prøve og ta litt av gangen . skal si i fra om resultatet når den nye annkommer og montert  :crazy:  TINE II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...