Jump to content

Hørt på VHF - gullkorn


tobixen

Recommended Posts

Mulig det allerede finnes en tråd på dette, jeg mener i allefall å huske at det har vært en del postinger.  Strengt tatt mener jeg å huske at jeg en gang i tiden har signert på en taushetserklæring, ting sagt på VHF skal ikke vidrebringes til andre.  Dette stammer vel fra en tid hvor VHF også ble brukt til mye privat/personlig kommunikasjon.  Så lenge man bruker vett og om nødvendig anonymiserer meldingene, så bør akkurat dét gå helt fint skulle jeg mene.

 

Hørt nå nettopp, kanskje litt overdrevent høflig?

 

Quote

I'm turning full starboard to try to avoid a collision.  You may turn starboard too, if you like

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke akkurat gullkorn, men her var det mottsatte av høflighet, ikke lenge etter Russisk invasjon av Ukraina kommer dette på VHF:

xx(navn på båt), this is russian warship turn starbord,.  Gjentatt tre ganger.

 

Så på radar båt lystret ganske momentant, llitt uhyggelig meldinger å høre midt på natten, med tanke på hva som skjer litt øst for oss.. Var flere " warships" som gikk uten ais nattestid relativt tett på norskekysten de første mnd etter invasjon, stusset på at dette aldri ble nevnt på noen aviser/nyheter.

Link to post
Share on other sites

Hørt i København, av min forhenværende sjef, for mange år siden:

 

En nordmann ligger og roper København Radio, København Radio flere ganger på 16. Ingen respons selvfølgelig, men til slutt kommer Lyngby Radio inn(mener det var Lyngby Radio den gangen).

 

Dette er Lyngby Radio, du som roper på København, hvilken kanal ligger du på?

 

Svart av nordmannen: kanal og kanal, dette ser vel mer ut som Langelinje.......

Link to post
Share on other sites

Det var jo spennende mye å høre på under covid-perioden. Det var nok en og annen som kanskje hadde trengt et oppfriskningskurs på VHF. Utover de daglige may-day anropene pga motorstans, hvor Kystradio Sør måtte spørre om de virkelig var i nød, var et av høydepunktene:

 

"Kystradio Sør, dette er Båten, L A xxxx"
"Båten, Lima Alfa xxxx, Kystradio Sør svarer"

stillhet

"Båten, Lima Alfa xxxx, Kystradio Sør"

stillhet en liten stund, så kommer

"Kystradio Sør, det er Båten, vi heter  L A xxxx, ikke Lima Alfa xxxx"

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 17 minutter siden:

For noen år siden, ropte jeg ut en sos melding i Paradisbukta at vi var tomme for pils, fikk streng beskjed om at man brukte palpal til sånt, men jaggu ordna det seg 

Palpal er nettopp tenkt brukt i slike situasjoner hvor man for eksempel er tom for drikke. Er det mindre alvorlig bruker du PanPan

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 1 time siden:

Seilbåten "Hello-Goodby" på vei inn til Shetland: "Shetland Coastguard, this is Hello Goodby."

Shetland Coastguard: "This is Shetland Coastguard - your intensions Hello? "

Er jo en grunn til at båtnavnet MegDeg ble refusert av kystradioen.

Link to post
Share on other sites

Nå har det ikke skjedd med båt men passer jo til hørt på VHF.

Vi hadde en student fra Tanzania som skulle lære seg å fly og da selvfølgelig med engelsk som VHF språk (man kan bruke Polsk i General Aviation i Polen også). Han skulle fly med instruktør og fikk informasjon om å øve på radio kommunikasjon. Nå heter det for øvrig ikke lenger "Olsztyn Informacja" men "Warszawa Informacja" for hele sektorn.

Men altså det var noe slikt Stundent: "Olsztyn Information, SP-*** hello" Osztyn Informacja: "SP-*** go ahead", så rett på radioen uten å "tørrsnakke til instruktør først" Student: "I am going ahead" :lol: Og det skjedde faktisk og fortelles i 5 år etterpå :giggle:

Link to post
Share on other sites

En nabo av meg hadde en båt (en nydelig Hero 101 seilbåt) som het Korevi, og kompisen hadde en båt med navnet Hvavildi. Det ble litt komisk når de drev og kalte hverandre opp på VHF. Heldigvis hadde han med Korevi ikke VHF i lettbåten som het Hakkepeiling.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lasteskip har kurs mot seismisk kabel (dette var før AIS):

Seismikkfartøy: This is seismic vessel sss, calling cargo ship in position xx yy heading 140 degrees, 10 knots speed. You are heading towards a high voltage cable. Come up on channel 16 please.

Lasteskip: Hello this is nnn

Seismikkfartøy: nnn this is sss, Are you the ship in position xx yy? I am flashing my searchlight towards you.

Lasteskip: Yes I think so.

Seismikkfartøy: nnn, this is sss. I am towing a 3 mile long high voltage cable. Please alter your course to port to avoid it, 

Lasteskip: OK sir, no problem sir. What port sir?

 

Link to post
Share on other sites

for noen år siden kom denne på 16. en hysterisk stemme.

Fikk motorstopp, Hjelp vi synker ,hjelp vi synker, vannet fosser inn. hjelp,.....,,så svarte en kvinne stemme dett er radio XXXXXX pust dypt og rolig, hvor mange er dere ombord?

to voksene tre unger på 5-7-10 år. damen, hvor dypt er det på utsiden av båten?  så ble det stille og omsider svarte han rolig 30 cm, damen da har vi god tid det er flo sjø, har du telefon  han ja , ring meg på xxxxxxxx så tar vi det der..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 23 timer siden:

For noen år siden, ropte jeg ut en sos melding i Paradisbukta at vi var tomme for pils, fikk streng beskjed om at man brukte palpal til sånt, men jaggu ordna det seg 

SOS-melding og PalPal? 
Noe som sier meg at du skulka noen timer på

VHF-kurset ditt Eika 😂


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Fru Jacobsen skrev 4 minutter siden:

SOS-melding og PalPal? 
Noe som sier meg at du skulka noen timer på

VHF-kurset ditt Eika 😂

 

Vhf kurs når man er 18-20år for 18-20år siden og man satt drita full i en stor båt med fest ombord ? Den var god :p men jeg lærte litt vhf vett den dagen, også fikk vi tak i mer øl av en av nabobåtene. I ettertid så har vi ledd mye av den helga der og hvor korttenkte vi var i den alderen der. 

Link to post
Share on other sites

En kamerat av meg hadde en skipper på jobb, av den gamle skolen og selvlært etter beste evne i engelsk.

 

De var leid inn med etpar hjelpefartøyer i forbindelse med heving av en forlist tråler.  Der kom det endel gullkorn, noen nevnt og mange glemt :giggle:

 

- Etter at en nedsenket og så luftfylt løftetank slet kjettingene og smalt opp i skroget på moderskipet:
"You could pinadø kill people with that!"

 

På tur ut fra havn for ny økt , hjelpefartyet har lagt seg helt kloss oppi hekken på moderfartøyet, som gjør et oppkall for å få posisjon:
"Mr T: where are you?

"Look in your ass and you can see me coming!"

 

Etter endt dags arbeid, på tur til havn: 

"Mr T, what are your plans now?"

"We are going to the quay and get laid and fill some oil!"

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det var påsken 1985, og lå med en OBO båt på ca 80.000 tonn ved Sirri Island i Iran. 

Ble lenge der, pga ødelagt last.

 

En kveld hører vi ett fartøy kalle opp Doah port controll.

 

Fikk beskjed om å kalle opp igjen når de var ved Sea Buoy.

 

Så går det ett par timer, overstyrmann roper på meg, hør. Samme fartøy.

 

Doha portcontrol I am the Sea Buoy now, but the Sea Buoy is not here.

Han fikk ikke svar.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Denne er ikke på VHF, men direkte mellom 2 båter som kolliderer ved en böye i Thailand. Skipperen på vår båt eier denne böya. Samtidig son skipperen legger seg godt til siden for unngå en vikepliktsituasjon/kollisjon, renner den andre båten rett inn i vår babord side. Her var det 2 meget sinte damer som skjelte på vår skipper, hvorpå han prövde å forklare dette med vikeplikt. Han fikk ett klart svar fra en av damene. Det spiller ingen rolle hva du mener. Vi var her först!

 

Det hörer også med til historien att damene ikke klarte og manuvrereunna og han måtte etterhvert hoppe over i deres båt for å få stoppet motoren

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...