Jump to content

Hørt på VHF - gullkorn


tobixen

Recommended Posts

https://baatplassen.no/i/topic/111877-gode-meldinger-på-vhf/

 ... der var den ja, jeg mente å huske at vi allerede hadde en tråd på dette.  Beklager å ha laget en ny.

 

Jeg kom til å tenke på den gangen jeg hørte noe slikt som "sailboat on my starboard side - I can easily kill you", og den ble visst hørt av ganske mange ref tråden over :-)

 

Nå er det vinter og lite aktivitet, men sommerstid synes jeg det er blitt forferdelig mye støy på VHF kanal 16 - folk som bare leker, spiller musikk, puster tungt, etc på kanalen.  Sommeren 2022, atlanterhavs-Frankrike hørtes det ut som at noen lekte gjemsel på kanal 16.  Det gikk frem og tilbake, med meldinger av typen "I can see you ... but you can't see me!" (med litt syngende, mobbende tonefall i stemmen).  Plutselig var det visst en eller annen radiostasjon som (på en eller annen måte) hadde greid å identifisere sender, det ble sendt en stram beskjed til fartøy XXX fra stasjon YYY (kystvakten, kanskje?) med beskjed om at misbruk av VHF var straffbart og at aktiviteten måtte stoppe umiddelbart.  Det hjalp.

 

En annen gang var det masse banning på VHF16, på fruens morsmål.  Fruen insisterte på å få sende en reprimande på VHF kanal 16, noe jeg la ned veto på.  Tross alt, en slik reprimande vil ikke nødvedigvis stoppe aktiviteten, det vil medføre ekstra støy, og når man kringkaster på kanal 16 på 25W fra toppen av ei høy seilbåtmast, så kan det nå mange andre som ikke fikk med seg meldingen man svarer på.

 

Men dette er ganske på siden av temaet "gullkorn" :-)

Link to post
Share on other sites

XXX Havn -Her er XXX motorbåd...

 

XXX Motorbåd -Hvad er din position ?

 

Her er XXX motorbåd -Jeg ligger på kajplads 103.

 

Havn her - Du ligger ved kajplads 103..

 

Her er XXX motorbåd - Negativ, jeg ligger PÅ kajplads 103

 

***************

 

Stor motorbåd der var sejlet helt op på kajen i høj fart ....

Link to post
Share on other sites

Gammel og god (og finnes i mange varianter):

 

 

Ukjent sannhetsgehalt men god likevel. Samtale mellom Kystradioen og M/S Aino:

Kystradioen: Ship in pos xxx, what is your name?

Skipet: Aino

Kystradioen: Ship in pos xxx, what is your name?

Skipet: Aino

Kystradioen: Ship in pos xxx, what is your name?

Skipet: Aino

Kystradioen: We know that you know but we would like to know as well...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mye rart på VHF nå.  Det var noen skip som var på kollisjonskurs og kommuniserte rart.  Så har vi en militærøvelse nord for oss - i kommunikasjonen nedenfor tror jeg B er myndighetene eller et militærskip.  Jeg hørte dessverre ikke hele kommunikasjonen, men her er slutten av kommunikasjonen:

 

A) What's your name?

B) XXX (høres ut som kapteinens navn)

A) (sier noe tror jeg, fikk det ikke helt med meg)

B) What's your name?

A) (skal til å si navnet sitt, men så ombestemmer han seg, sier noe utydelig)

B) What's your name?

A) Are you Greek?

B) No, I'm not Greek.  What's your name?

A) If you're not Greek, you're not supposed to be here.

B) What's your name?

A) Fuck off!

 

(og det var dét).

Link to post
Share on other sites

Den morsomste, men også en av de mest skumle, VHF samtalen jeg har hørt hørte jeg kun halvparten av. Det var en liten åpen motorbåt som fikk kontakt med Kystradio, båten hadde fått motorstopp på vei tilbake fra Danmark til Norge.

Vi hørte kun Kystradio - som i flere minutter forsøkte å forklare båten at de fire himmelretningene het nord, syd, øst og vest, at dette var mulig å finne med et kompass, videre at det var mulig å lese av sin egen posisjon på båtens kartplotter (dette klarte de aldri). 

De ble til slutt funnet av en annen båt. Mener det var en tråd om det hele her inne. 


Ellers, er det mye gull på ATC-tapes:

 

 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Benji said:

Savner den jobben. 

311217 kl 1345 ble vi stille. QRT

 

Trist var det når Tjøme radio forsvant. Mye lokalkjennskap og kjennskap ble borte når operatørene fikk ansvaret for halve landet istedenfor et mer lokalt område.

 

Man legger merke til det når det skjer noe.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

sap_2000 skrev for 6 timer siden:

 

Trist var det når Tjøme radio forsvant. Mye lokalkjennskap og kjennskap ble borte når operatørene fikk ansvaret for halve landet istedenfor et mer lokalt område.

 

Man legger merke til det når det skjer noe.

 

Ja. Jeg må i tillegg innrømme at jeg har problemer med å få med meg detaljer vedr. det som blir presentert på Kystradio Sør. Jeg har mindre problemer med å forstå Lyngby Radio og Stockholm Radio. Det har ført til at jeg så og si ikke kontakter Kystradio Sør. Det må være tre år siden jeg forsøkte meg med 'antennesjekk'. Så kassa henger bare på skottet og preiker. Noen ganger kontakter jeg yrkestrafikk for å høre om de har til hensikt å renne meg i senk. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

... Det har ført til at jeg så og si ikke kontakter Kystradio Sør. Det må være tre år siden jeg forsøkte meg med 'antennesjekk'....

 

Av de hendelsene Kystradio Sør faktisk fungerer eller ikke, så virker det i alle fall hver gang jeg ber om antennesjekk.

Du får prøve igjen, Hulda 😉.

 

EDIT:

Snøværet på Østlandet i går medførte takras i natt, som har herpet "base-antennen" her hjemme.

Brukes kun til RX og kobles tidvis på babyene mine, alle sammen av merket "Sailor" av god gammel årgang 😀. Men mulig det da må bli en Kystradio Sør-sjekk for å teste om kystradioen fungerer i nærmeste fremtid.

Men nå er jeg ute og seiler i forhold til emnet på tråden, sorry.

 

20240118_082448.jpg

Link to post
Share on other sites

Første året jeg seilte "Onestar" (det er en regatta hvor alle båtene har bare en person ombord) hadde jeg stor respekt for de som satte spinnaker i over 10 m/s. Han som seilte den største båten lå først i feltet på vei fra Hvaler mot Færder fyr da han fikk et stort fartøy med kurs mot rett mot seg. Jeg komme aldri til å glemme hans melding på VHFen:

 

shipxx shipxx this is sailboatyy

I sail with an orange spinnaker

I am alone on board

I have right of way

over

 

Det løste saken.

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke gøy, men det gav en god følelse i går når jeg hadde en skokk speiderunger ute for praktiske øvelser med vhf før eksamen.

Telefoner heim over vhf, diverse kanalbytter osv.

Kystradio sør stiller velvillig som sparringpartner med stor tålmodighet og godt humør.

Bare en så enkel ting som å bekrefte et telefonnummer som blir lest på en annen måte enn man er vant til kan være vanskelig.

For de som satt i de andre båtene og bare kunne lytte på sendingene fra mottaker på land, men ikke fra båten var det nok noen aha-opplevelser.

Tenker de innimellom trakk godt på smilebåndet på kystradioen en kjølig vinterkveld.

Mons

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, Havelle said:

videre at det var mulig å lese av sin egen posisjon på båtens kartplotter (dette klarte de aldri). 

 

Jeg fikk hjelp av portugisisk redningstjeneste da jeg hadde et insident med at skuta forsvant i september i fjor.  Visstnok var det en meget respektert og erfaren redningsmann som hadde ansvar for aksjonen.  Koordinatene til skuta hadde jeg i desimalformat.  Siden  redningsmannskapet ikke kunne engelsk og jeg ikke kunne portugisisk gikk kommunikasjonen via et mellomledd.  Han bare fikk koordinatene, snakket med folka der og så dro vi ut.  Jeg prøvde å be om å få kontrollsjekke koordinatene før vi la avgårde, men nei ... de var bastant sikre på at alt var rett ... og det var selvfølgelig ikke rett, de hadde bare tatt koordinatene og kjørt de rett inn på Raymarine-systemet, som forventer grader og minutter med desimaler!  Tilsynelatende var de helt ukjente med at koordinater kan skrives på andre måter enn grader, minutter og desimaler! (det kunne vært værre, i det minste tok vi utgangspunkt i samme referansesystem).

 

Det var slettes ikke enkelt da vi var ute i en RIB i store bølger og mye bråk og jeg hadde en sterk følelse av at koordinatene var helt gale - stor utfordring å prøve å kommunisere med mannskapet, stor utfordring med språkbarrierren, og svært vanskelig å gjøre noe som helst på en mobiltelefon når det kom store brottsjøer inn i båten.  Jeg greide på en eller annen måte å få kommunisert problemet til min sønn som konverterte koordinatene til grader, minutter og sekunder og sendte tilbake, jeg greide på en eller annen måte å vidreformidle de nye koordinatene til mannskapet ombord, men det ble jo fortsatt ikke riktig da de tastet det rett inn i systemet som fortsatt forventet grader og minutter med desimaler.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...