El barco de Sol Startet 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2024 Var ombord idag. 16 minusgrader og spenning på alle 5 batterier var 12,4. Er dette for lavt ? Antar spenningen reduseres i kulda? Dette er vanlige lukkede batterier AGM (?) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Det er lavt ja. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Langs land Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 El barco de Sol skrev On 20.1.2024 at 12.21: Var ombord idag. 16 minusgrader og spenning på alle 5 batterier var 12,4. Er dette for lavt ? Vis hele sitatet Ikke kritisk lavt i henhold til denne tabellen... Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Mare Nostrum skrev On 20.1.2024 at 12.43: kke kritisk lavt i henhold til denne tabellen... Vis hele sitatet Den tabellen tar ikke hensyn til sulfatering og batterispenningen er nå på det punktet denne kjemiske prosessen begynner å akselere unødvendig fort. Fortere går det etter som batterispenningen faller enda mer. Sulfatering er den vanligste måten å få defekte batterier på så nå er tiden inne for å lade hvis man ønsker å ha batteriene lengst mulig. Står disse batteriene videre uten å bli ladet fram til våren så har men i beste fall skrellet bort noen års batteri levetid men det kan fort gå dårligere. Alt etter hvor mye spenningen faller videre Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 20.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Da båten ble satt på land medio oktober så var spenningen 12,8. Ingen lademulighet i havna. I slutten av november var det 12,9. Båten har solcellepanel og dekket med lys, litt gjennomsiktig presenning. Nå i januar var det 12,4. Mye sne på presenning som måkes bort etter beste evne. Jeg tenkte: orker ikke slepe 5 batterier til og fra båten. Kanskje dumt. Så leser jeg at AGM batterier ikke lades i kulden. (?) Hva er det beste jeg kan gjøre nå? Kan nå 230V fra oppstillingsplass. Takk for svar så langt. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Mulig det finnes AGM batterier som ikke kan lades i kulde men de siste 10 årene er det veldig vanlig att biler er utstyrt med ett AGM batteri så det er ikke vanlig att AGM batterier ikke kan lades i kulda. Jeg ville ladet de i båten siden du har 220v i nærheten. Alternativet er å følge nøye med om att solcellen begynner å lade litt under preseningen etter måkejobben. Er vel så vidt greit nok med 12,4V men noe lavere ville jeg ikke tatt sjansen på over tid. 5 nye AGM batterier koster jo en slump penger for de fleste av oss. Men hadde det ikke vært bedre å koblet i fra batteriene når de var fulle i høst? Da hadde det nå fortsatt vært god spenning på batteriene og du kunne tenkt på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Ikke glem at det er skikkelig kaldt om dagen. Vent heller til uka, da kommer det varmegrader. Mål igjen da, vil tro du ser 12,7 da, om ikke kjør en skikkelig lading på de. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Worry II skrev On 20.1.2024 at 17.29: vil tro du ser 12,7 da Vis hele sitatet Det tror ikke jeg med mindre han får dra hjelp av solcelle panelet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 El barco de Sol skrev On 20.1.2024 at 16.44: Så leser jeg at AGM batterier ikke lades i kulden. (?) Vis hele sitatet Det stemmer ikke. El barco de Sol skrev On 20.1.2024 at 16.44: Hva er det beste jeg kan gjøre nå? Kan nå 230V fra oppstillingsplass. Vis hele sitatet Sette på en batterilader. Som @pipe er inne på, dersom blybatterier ikke er helt toppladet til enhver tid, vil sulfatbelegget som er på blyplatene krystalliseres. Batteriene mister da noe av kapasiteten sin, og det er irreversibelt. Men er du egentlig sikker på at du har AGM batterier? El barco de Sol skrev On 20.1.2024 at 12.21: Dette er vanlige lukkede batterier AGM (?) Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Det er litt varierende anbefalinger, men det er nevnt endel steder at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader. Når de kommer rett over 0°C derimot, så kan de lades med forholdsvis høy spenning. Det anbefales en negativ temperaturkompensasjon, det vil si at ladespenningen kan økes når temperaturen faller under referansetemperatur 25°C Nå er det vel mildvær i vente, så da er de vel bare å vente noen dager, og så sette på litt lading, Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 J-Å skrev On 20.1.2024 at 18.45: Det er litt varierende anbefalinger, men det er nevnt endel steder at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader. Vis hele sitatet Noen kilder på det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 J-Å skrev On 20.1.2024 at 18.45: Det er litt varierende anbefalinger, men det er nevnt endel steder at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader. Når de kommer rett over 0°C derimot, så kan de lades med forholdsvis høy spenning. Vis hele sitatet Det burte noen ha fortalt bilprodusentene slik att ikke AGM batterier kommer i biler som blir levert der det er kulde. Batteriet bryr seg ikke om det er dynamo eller batterilader som er kilden til lading. Husstanden har 3 biler i drift på vinteren og alle bilene har AGM batteri montert i fra produsent. Volvo,Jaguar og VW. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Har originalt AGM 105 Ah batteri i min BMW. Batteriet er snart 11 år gammelt men fungerer fortsatt utmerket. Lader naturligvis fint i kulde også. Har CTEK AGM-lader stående på mesteparten av vinteren, da jeg ikke kjører mye med den. Den liker ikke småkjøring i kulda, da bruker jeg gammelbilen isteden Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
J-Å Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Teerex skrev On 20.1.2024 at 23.16: Har originalt AGM 105 Ah batteri i min BMW. Batteriet er snart 11 år gammelt men fungerer fortsatt utmerket. Lader naturligvis fint i kulde også. Har CTEK AGM-lader stående på mesteparten av vinteren, da jeg ikke kjører mye med den. Den liker ikke småkjøring i kulda, da bruker jeg gammelbilen isteden Vis hele sitatet Jeg har ikke funnet en god forklaring på dette rådet om å ikke lade AGM batterier i minusgrader. Men det er vel ofte slik at et bilbatteri lades ganske lite etter en start. Spesielt hvis det står med vedlikeholdslading på. Og så varmes det vel opp ganske fort også, både av selve startstrømmen, og på grunn av plasseringen i motorommet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Komodo skrev On 20.1.2024 at 18.54: Noen kilder på det? Vis hele sitatet (at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader) Nei, det er mest vage kommentarer, som du vil se ved et google søk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 J-Å skrev On 21.1.2024 at 4.10: Og så varmes det vel opp ganske fort også, både av selve startstrømmen, og på grunn av plasseringen i motorommet. Vis hele sitatet Nei, det gjør det nok ikke. Startstrømmen er relativ høy, men ekstremt kortvarig på en moderne bil, så den rekker nok ikke å varme opp batteriet. Det blir nok heller ikke så fort varmt av motorvarmen nå i kulda. Det tar lang tid å varme opp en klump på 30 kg, og det blir heller ikke så varmt der batteriet står i alle biler. Mitt batteri f.eks. står under førersetet. Holder seg kaldt og godt der. J-Å skrev On 21.1.2024 at 4.26: (at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader) Nei, det er mest vage kommentarer, som du vil se ved et google søk. Vis hele sitatet Nei der også. Jeg setter meg ikke ned for å google fram resultater jeg ikke har noe tro på for å underbygge din påstand. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Komodo skrev On 21.1.2024 at 7.55: Nei der også. Jeg setter meg ikke ned for å google fram resultater jeg ikke har noe tro på for å underbygge din påstand. Vis hele sitatet Greit nok, men min påstand var forsåvidt bare at det er endel diskusjon rundt det å lade AGM batterier i minusgrader. Så hva mener du, er det bare å pøse på med temperaturkompenserte ladespenninger ? https://baatplassen.no/i/topic/130524-for-høy-ladespenning-med-ctek-batterilader/#comment-1875576 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 J-Å skrev On 21.1.2024 at 9.27: Så hva mener du, er det bare å pøse på med temperaturkompenserte ladespenninger ? Vis hele sitatet Man må jo forholde seg til hvordan batteriprodusenten sier at batteriet skal lades da. Og så langt så vet vi jo ikke hvilke batterier TS har. Det var jo bla. et spørsmålstegn bak det med AGM. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Du sier batteriene er nå koblet til solcellepaneler? Som du sier så blir det lite lading på denne årstiden. Noe å tenke på er at en regulator trekker strøm. Spesielt MPPT regulator. Jeg antar at du kunne kommet like godt ut av det å koblet fra batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 21.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Båten er utstyrt med lader MPPT, "Naps MaxPower". Forbruket er mindre enn 5Ah per måned. Mulig jeg burde koblet lader fra batterier,men håpet den ville lade litt. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Jeg regner med at det er noe forveksling her. Det er de fleste Litium-batterier som ikke skal lades med høy strøm <0°C. (BMS stenger også) Noen LFP kan også lades med maks strøm til -10°C mens de fleste BMS ikke åpner før batteriet er på >4°C Alt som er blybasert derimot har vanligvis ingen nedre grense under "normale" forhold (dvs enn sålenge vi ikke snakker om laver enn omtrent -40 til -50°C). Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 El barco de Sol skrev On 20.1.2024 at 12.21: Antar spenningen reduseres i kulda? Vis hele sitatet Iflg. tabellen under, reduseres hvilespenningen litt når det blir veldig kaldt. Tabellen er hentet fra https://bobistheoilguy.com/forums/threads/question-about-battery-volts-and-outside-temperature.322667/ Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 El barco de Sol skrev On 21.1.2024 at 11.00: Forbruket er mindre enn 5Ah per måned. Vis hele sitatet Noe "adder" ikke helt opp her. Med det forbruket hadde ikke spenningen på 5 batterier vært 12,4 V men samme det. Løsningen er jo å lade opp på den ene eller andre måten Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 23.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2024 Så var jeg ombord i dag. 5 AGM batterier. 7 varmegrader. Målte batteriene som nå viste 12,5V. Forbruk 0,7A. Slo av hovedbryter for forbruk. Det er en hovedstrømsbryter som gjelder all el, i tillegg 5 brytere, eks.vinsj, trustere. Med lysere dager kanskje solcellepanelet klarer å lade selv om det er lys/nesten gjennomsiktig over panelet. (Håper !) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 23.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2024 Jeg ville nok heller velge og topplade rask, med en kraftig ladekilde (gjerne >20% ), lengre utjevningstid, og økt sluttspenning med minst >14,7V / helst 14,9V og gjerne noe mer på AGM ved disse temperaturer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.