Jump to content

Batterispenning i kulde


El barco de Sol

Recommended Posts

Mare Nostrum skrev for 2 timer siden:

kke kritisk lavt i henhold til denne tabellen...

 

Den tabellen tar ikke hensyn til sulfatering og batterispenningen er nå på det punktet denne kjemiske prosessen begynner å akselere unødvendig fort.
Fortere går det etter som batterispenningen faller enda mer.
Sulfatering er den vanligste måten å få defekte batterier på så nå er tiden inne for å lade hvis man ønsker å ha batteriene lengst mulig.
Står disse batteriene videre uten å bli ladet fram til våren så har men i beste fall skrellet bort noen års batteri levetid men det kan fort gå dårligere.
Alt etter hvor mye spenningen faller videre

Link to post
Share on other sites

Da båten ble satt på land medio oktober så var spenningen 12,8.

Ingen lademulighet i havna.  I slutten av november var det 12,9.

Båten har solcellepanel og dekket med lys, litt gjennomsiktig presenning. Nå i januar var det 12,4. Mye sne på presenning som måkes bort etter beste evne. 

Jeg tenkte: orker ikke slepe 5 batterier til og fra båten. Kanskje dumt. Så leser jeg at AGM batterier ikke lades i kulden. (?)

Hva er det beste jeg kan gjøre nå?

Kan nå 230V fra oppstillingsplass.

Takk for svar så langt.

 

Link to post
Share on other sites

Mulig det finnes AGM batterier som ikke kan lades i kulde men de siste 10 årene er det veldig vanlig att biler er utstyrt med ett AGM batteri så det er ikke vanlig att AGM batterier ikke kan lades i kulda.
Jeg ville ladet de i båten siden du har 220v i nærheten.

Alternativet er å følge nøye med om att solcellen begynner å lade litt under preseningen etter måkejobben.
Er vel så vidt greit nok med 12,4V men noe lavere ville jeg ikke tatt sjansen på over tid.
5 nye AGM batterier koster jo en slump penger for de fleste av oss.

Men hadde det ikke vært bedre å koblet i fra batteriene når de var fulle i høst?
Da hadde det nå fortsatt vært god spenning på batteriene og du kunne tenkt på noe annet.

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev for 1 time siden:

Så leser jeg at AGM batterier ikke lades i kulden. (?)

Det stemmer ikke.

 

El barco de Sol skrev for 1 time siden:

Hva er det beste jeg kan gjøre nå?

Kan nå 230V fra oppstillingsplass.

Sette på en batterilader. Som @pipe er inne på, dersom blybatterier ikke er helt toppladet til enhver tid, vil sulfatbelegget som er på blyplatene krystalliseres. Batteriene mister da noe av kapasiteten sin, og det er irreversibelt. 

 

Men er du egentlig sikker på at du har AGM batterier?

El barco de Sol skrev for 6 timer siden:

Dette er vanlige lukkede batterier AGM (?)

 

Link to post
Share on other sites

Det er litt varierende anbefalinger, men det er nevnt endel steder at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader. Når de kommer rett over 0°C derimot, så kan de lades med forholdsvis høy spenning. Det anbefales en negativ temperaturkompensasjon, det vil si at ladespenningen kan økes når temperaturen faller under referansetemperatur 25°C

 

Nå er det vel mildvær i vente, så da er de vel bare å vente noen dager, og så sette på litt lading, 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 44 minutter siden:

Det er litt varierende anbefalinger, men det er nevnt endel steder at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader. Når de kommer rett over 0°C derimot, så kan de lades med forholdsvis høy spenning.

Det burte noen ha fortalt bilprodusentene slik att ikke AGM batterier kommer i biler som blir levert der det er kulde.
Batteriet bryr seg ikke om det er dynamo eller batterilader som er kilden til lading.
Husstanden har 3 biler i drift på vinteren og alle bilene har AGM batteri montert i fra produsent.

Volvo,Jaguar og VW.

Link to post
Share on other sites

Har originalt AGM 105 Ah batteri i min BMW. Batteriet er snart 11 år gammelt men fungerer fortsatt utmerket.

Lader naturligvis fint i kulde også. Har CTEK AGM-lader stående på mesteparten av vinteren, da jeg ikke kjører mye med den. Den liker ikke småkjøring i kulda, da bruker jeg gammelbilen isteden :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 4 timer siden:

Har originalt AGM 105 Ah batteri i min BMW. Batteriet er snart 11 år gammelt men fungerer fortsatt utmerket.

Lader naturligvis fint i kulde også. Har CTEK AGM-lader stående på mesteparten av vinteren, da jeg ikke kjører mye med den. Den liker ikke småkjøring i kulda, da bruker jeg gammelbilen isteden :smiley:

Jeg har ikke funnet en god forklaring på dette rådet om å ikke lade AGM batterier i minusgrader. Men det er vel ofte slik at et bilbatteri lades ganske lite etter en start. Spesielt hvis det står med vedlikeholdslading på. Og så varmes det vel opp ganske fort også, både av selve startstrømmen, og på grunn av plasseringen i motorommet. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 3 timer siden:

Og så varmes det vel opp ganske fort også, både av selve startstrømmen, og på grunn av plasseringen i motorommet. 

Nei, det gjør det nok ikke. Startstrømmen er relativ høy, men ekstremt kortvarig på en moderne bil, så den rekker nok ikke å varme opp batteriet. Det blir nok heller ikke så fort varmt av motorvarmen nå i kulda. Det tar lang tid å varme opp en klump på 30 kg, og det blir heller ikke så varmt der batteriet står i alle biler. Mitt batteri f.eks. står under førersetet. Holder seg kaldt og godt der. 

 

J-Å skrev for 3 timer siden:

(at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader) Nei, det er mest vage kommentarer, som du vil se ved et google søk. 

Nei der også. Jeg setter meg ikke ned for å google fram resultater jeg ikke har noe tro på for å underbygge din påstand. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Nei der også. Jeg setter meg ikke ned for å google fram resultater jeg ikke har noe tro på for å underbygge din påstand. 

Greit nok, men min påstand var forsåvidt bare at det er endel diskusjon rundt det å lade AGM batterier i minusgrader. Så hva mener du, er det bare å pøse på med  temperaturkompenserte ladespenninger ? 

volt-temp.gif

https://baatplassen.no/i/topic/130524-for-høy-ladespenning-med-ctek-batterilader/#comment-1875576

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 11 minutter siden:

Så hva mener du, er det bare å pøse på med  temperaturkompenserte ladespenninger ?

Man må jo forholde seg til hvordan batteriprodusenten sier at batteriet skal lades da. Og så langt så vet vi jo ikke hvilke batterier TS har. Det var jo bla. et spørsmålstegn bak det med AGM.

Link to post
Share on other sites

Du sier batteriene er nå koblet til solcellepaneler? 

Som du sier så blir det lite lading på denne årstiden. Noe å tenke på er at en regulator trekker strøm. Spesielt MPPT regulator. 

Jeg antar at du kunne kommet like godt ut av det å koblet fra batteriene. 

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med at det er noe forveksling her.
Det er de fleste Litium-batterier som ikke skal lades med høy strøm <0°C. (BMS stenger også)
Noen LFP kan også lades med maks strøm til -10°C mens de fleste BMS ikke åpner før batteriet er på >4°C
Alt som er blybasert derimot har vanligvis ingen nedre grense under "normale" forhold
(dvs enn sålenge vi ikke snakker om laver enn omtrent -40 til -50°C).

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

El barco de Sol skrev for 12 timer siden:

Forbruket er mindre enn 5Ah per måned.

Noe "adder" ikke helt opp her.
Med det forbruket hadde ikke spenningen på 5 batterier vært 12,4 V men samme det.
Løsningen er jo å lade opp på den ene eller andre måten

Link to post
Share on other sites

Så var jeg ombord i dag. 5 AGM batterier. 7 varmegrader.  Målte batteriene som nå viste 12,5V. Forbruk 0,7A. Slo av hovedbryter for forbruk. Det er en hovedstrømsbryter som gjelder all el, i tillegg 5 brytere, eks.vinsj, trustere.

Med lysere dager kanskje solcellepanelet klarer å lade selv om det er lys/nesten gjennomsiktig over panelet. (Håper !)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok heller velge og topplade rask, med en kraftig ladekilde (gjerne >20% ),
lengre utjevningstid, og økt sluttspenning med minst >14,7V / helst 14,9V og
gjerne noe mer på AGM ved disse temperaturer.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...