El barco de Sol Startet 20.Januar Del på Facebook Startet 20.Januar Var ombord idag. 16 minusgrader og spenning på alle 5 batterier var 12,4. Er dette for lavt ? Antar spenningen reduseres i kulda? Dette er vanlige lukkede batterier AGM (?) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar Det er lavt ja. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Mare Nostrum Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar El barco de Sol skrev 21 minutter siden: Var ombord idag. 16 minusgrader og spenning på alle 5 batterier var 12,4. Er dette for lavt ? Ikke kritisk lavt i henhold til denne tabellen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar Mare Nostrum skrev for 2 timer siden: kke kritisk lavt i henhold til denne tabellen... Den tabellen tar ikke hensyn til sulfatering og batterispenningen er nå på det punktet denne kjemiske prosessen begynner å akselere unødvendig fort. Fortere går det etter som batterispenningen faller enda mer. Sulfatering er den vanligste måten å få defekte batterier på så nå er tiden inne for å lade hvis man ønsker å ha batteriene lengst mulig. Står disse batteriene videre uten å bli ladet fram til våren så har men i beste fall skrellet bort noen års batteri levetid men det kan fort gå dårligere. Alt etter hvor mye spenningen faller videre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
El barco de Sol Svart 20.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar Da båten ble satt på land medio oktober så var spenningen 12,8. Ingen lademulighet i havna. I slutten av november var det 12,9. Båten har solcellepanel og dekket med lys, litt gjennomsiktig presenning. Nå i januar var det 12,4. Mye sne på presenning som måkes bort etter beste evne. Jeg tenkte: orker ikke slepe 5 batterier til og fra båten. Kanskje dumt. Så leser jeg at AGM batterier ikke lades i kulden. (?) Hva er det beste jeg kan gjøre nå? Kan nå 230V fra oppstillingsplass. Takk for svar så langt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar Mulig det finnes AGM batterier som ikke kan lades i kulde men de siste 10 årene er det veldig vanlig att biler er utstyrt med ett AGM batteri så det er ikke vanlig att AGM batterier ikke kan lades i kulda. Jeg ville ladet de i båten siden du har 220v i nærheten. Alternativet er å følge nøye med om att solcellen begynner å lade litt under preseningen etter måkejobben. Er vel så vidt greit nok med 12,4V men noe lavere ville jeg ikke tatt sjansen på over tid. 5 nye AGM batterier koster jo en slump penger for de fleste av oss. Men hadde det ikke vært bedre å koblet i fra batteriene når de var fulle i høst? Da hadde det nå fortsatt vært god spenning på batteriene og du kunne tenkt på noe annet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar Ikke glem at det er skikkelig kaldt om dagen. Vent heller til uka, da kommer det varmegrader. Mål igjen da, vil tro du ser 12,7 da, om ikke kjør en skikkelig lading på de. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar Worry II skrev 1 minutt siden: vil tro du ser 12,7 da Det tror ikke jeg med mindre han får dra hjelp av solcelle panelet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar El barco de Sol skrev for 1 time siden: Så leser jeg at AGM batterier ikke lades i kulden. (?) Det stemmer ikke. El barco de Sol skrev for 1 time siden: Hva er det beste jeg kan gjøre nå? Kan nå 230V fra oppstillingsplass. Sette på en batterilader. Som @pipe er inne på, dersom blybatterier ikke er helt toppladet til enhver tid, vil sulfatbelegget som er på blyplatene krystalliseres. Batteriene mister da noe av kapasiteten sin, og det er irreversibelt. Men er du egentlig sikker på at du har AGM batterier? El barco de Sol skrev for 6 timer siden: Dette er vanlige lukkede batterier AGM (?) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar Det er litt varierende anbefalinger, men det er nevnt endel steder at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader. Når de kommer rett over 0°C derimot, så kan de lades med forholdsvis høy spenning. Det anbefales en negativ temperaturkompensasjon, det vil si at ladespenningen kan økes når temperaturen faller under referansetemperatur 25°C Nå er det vel mildvær i vente, så da er de vel bare å vente noen dager, og så sette på litt lading, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar J-Å skrev 9 minutter siden: Det er litt varierende anbefalinger, men det er nevnt endel steder at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader. Noen kilder på det? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar J-Å skrev 44 minutter siden: Det er litt varierende anbefalinger, men det er nevnt endel steder at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader. Når de kommer rett over 0°C derimot, så kan de lades med forholdsvis høy spenning. Det burte noen ha fortalt bilprodusentene slik att ikke AGM batterier kommer i biler som blir levert der det er kulde. Batteriet bryr seg ikke om det er dynamo eller batterilader som er kilden til lading. Husstanden har 3 biler i drift på vinteren og alle bilene har AGM batteri montert i fra produsent. Volvo,Jaguar og VW. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 20.Januar Del på Facebook Svart 20.Januar Har originalt AGM 105 Ah batteri i min BMW. Batteriet er snart 11 år gammelt men fungerer fortsatt utmerket. Lader naturligvis fint i kulde også. Har CTEK AGM-lader stående på mesteparten av vinteren, da jeg ikke kjører mye med den. Den liker ikke småkjøring i kulda, da bruker jeg gammelbilen isteden Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar Teerex skrev for 4 timer siden: Har originalt AGM 105 Ah batteri i min BMW. Batteriet er snart 11 år gammelt men fungerer fortsatt utmerket. Lader naturligvis fint i kulde også. Har CTEK AGM-lader stående på mesteparten av vinteren, da jeg ikke kjører mye med den. Den liker ikke småkjøring i kulda, da bruker jeg gammelbilen isteden Jeg har ikke funnet en god forklaring på dette rådet om å ikke lade AGM batterier i minusgrader. Men det er vel ofte slik at et bilbatteri lades ganske lite etter en start. Spesielt hvis det står med vedlikeholdslading på. Og så varmes det vel opp ganske fort også, både av selve startstrømmen, og på grunn av plasseringen i motorommet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar Komodo skrev for 9 timer siden: Noen kilder på det? (at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader) Nei, det er mest vage kommentarer, som du vil se ved et google søk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar J-Å skrev for 3 timer siden: Og så varmes det vel opp ganske fort også, både av selve startstrømmen, og på grunn av plasseringen i motorommet. Nei, det gjør det nok ikke. Startstrømmen er relativ høy, men ekstremt kortvarig på en moderne bil, så den rekker nok ikke å varme opp batteriet. Det blir nok heller ikke så fort varmt av motorvarmen nå i kulda. Det tar lang tid å varme opp en klump på 30 kg, og det blir heller ikke så varmt der batteriet står i alle biler. Mitt batteri f.eks. står under førersetet. Holder seg kaldt og godt der. J-Å skrev for 3 timer siden: (at AGM batterier ikke bør lades i minusgrader) Nei, det er mest vage kommentarer, som du vil se ved et google søk. Nei der også. Jeg setter meg ikke ned for å google fram resultater jeg ikke har noe tro på for å underbygge din påstand. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar Komodo skrev for 1 time siden: Nei der også. Jeg setter meg ikke ned for å google fram resultater jeg ikke har noe tro på for å underbygge din påstand. Greit nok, men min påstand var forsåvidt bare at det er endel diskusjon rundt det å lade AGM batterier i minusgrader. Så hva mener du, er det bare å pøse på med temperaturkompenserte ladespenninger ? https://baatplassen.no/i/topic/130524-for-høy-ladespenning-med-ctek-batterilader/#comment-1875576 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar J-Å skrev 11 minutter siden: Så hva mener du, er det bare å pøse på med temperaturkompenserte ladespenninger ? Man må jo forholde seg til hvordan batteriprodusenten sier at batteriet skal lades da. Og så langt så vet vi jo ikke hvilke batterier TS har. Det var jo bla. et spørsmålstegn bak det med AGM. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar Du sier batteriene er nå koblet til solcellepaneler? Som du sier så blir det lite lading på denne årstiden. Noe å tenke på er at en regulator trekker strøm. Spesielt MPPT regulator. Jeg antar at du kunne kommet like godt ut av det å koblet fra batteriene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
El barco de Sol Svart 21.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar Båten er utstyrt med lader MPPT, "Naps MaxPower". Forbruket er mindre enn 5Ah per måned. Mulig jeg burde koblet lader fra batterier,men håpet den ville lade litt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar Jeg regner med at det er noe forveksling her. Det er de fleste Litium-batterier som ikke skal lades med høy strøm <0°C. (BMS stenger også) Noen LFP kan også lades med maks strøm til -10°C mens de fleste BMS ikke åpner før batteriet er på >4°C Alt som er blybasert derimot har vanligvis ingen nedre grense under "normale" forhold (dvs enn sålenge vi ikke snakker om laver enn omtrent -40 til -50°C). Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vestkystseiler Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar On 1/20/2024 at 4:21 AM, El barco de Sol said: Antar spenningen reduseres i kulda? Iflg. tabellen under, reduseres hvilespenningen litt når det blir veldig kaldt. Tabellen er hentet fra https://bobistheoilguy.com/forums/threads/question-about-battery-volts-and-outside-temperature.322667/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 21.Januar Del på Facebook Svart 21.Januar El barco de Sol skrev for 12 timer siden: Forbruket er mindre enn 5Ah per måned. Noe "adder" ikke helt opp her. Med det forbruket hadde ikke spenningen på 5 batterier vært 12,4 V men samme det. Løsningen er jo å lade opp på den ene eller andre måten Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
El barco de Sol Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar Så var jeg ombord i dag. 5 AGM batterier. 7 varmegrader. Målte batteriene som nå viste 12,5V. Forbruk 0,7A. Slo av hovedbryter for forbruk. Det er en hovedstrømsbryter som gjelder all el, i tillegg 5 brytere, eks.vinsj, trustere. Med lysere dager kanskje solcellepanelet klarer å lade selv om det er lys/nesten gjennomsiktig over panelet. (Håper !) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Jeg ville nok heller velge og topplade rask, med en kraftig ladekilde (gjerne >20% ), lengre utjevningstid, og økt sluttspenning med minst >14,7V / helst 14,9V og gjerne noe mer på AGM ved disse temperaturer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.