Jump to content

Demontering av dieselpumpe Yanmar 4JH3-HTE


hansa82

Recommended Posts

Fant ikke noe tråd om dette fra før, så kan jo dele min erfaring...

Har hatt problem med varmstart av motoren helt siden jeg kjøpte båten. En Tresfjord 28.
Har også gått veldig lavt på tomgang, typ nesten stopp, etter ett lengre stykke med høyt turtall. Sånn typisk når man skal legge til o.l. :rolleyes:

Etter div feilsøking fant jeg ut at problemet løste seg når man avkjølte fordelerhodet på dieselpumpe med en våt klut, eller med en vifte som blåser frisk luft mot den, som ble sommerens løsning.


Så nå benytter jeg meg av vinteren og leverer inn dieselpumpa til Lønsethagen elektro-diesel i Molde.

 

96hk 4JH3-HTE med ukjent timetall

IMG_20240111_162907.jpg.fa409720396d18af9d55d8bba70dc5f9.jpg

 

 

Starta med å løsne gasswire, dyserør, slanger og demontere dysene. Disse var veldig lett å demontere. Er ett flat felt i toppen på dem hvor man lett kan bruke en fastnøkkel for å vri litt frem og tilbake til de løsner.
Tar en sjekk på disse med det samme.

IMG_20240114_141203.jpg.08e23f82cfec60db3ade82fb6f0d6475.jpg

 

 

Åpnet inspeksjonslokk foran pumpa og roterte motor til merker på tannhjul traff hverandre.
Disse treffer ikke på hverandre hver andre runde, men forskyves ett hakk for hver andre runde. Jeg valgte å rotere motor helt til de traff på.


Nesten:

IMG_20240111_112922.jpg.d91ea34d8edd97e218cc0638ba589544.jpg

 

To runder til så...

IMG_20240111_113410.jpg.5ad18e5440e18b94260eab810cbf3b47.jpg

 

 

Skrudde så av mutteren på dieselpumpa. Brukte langarm der og vanlig skralle på veiva for å holde igjen. Løsna greit med ett bestemt rykk.

Jeg løsna først pumpa fra motor, så den bare hang såvidt i ett par muttre. Trekte så løs tannhjulet fra pumpeakslingen med avdrager fra biltema og to stk M8x100bolter.

Er to m8 hull i tannhjulet som gjør dette mulig. Gikk veldig smooth!

IMG_20240111_170546.jpg.5ffe1b709b3faac6393cb6b613152f06.jpg

 

 

Slik ser det ut når pumpa er borte. Tannhjulet til registeret ligger nå løst inni der, men ikke så løst at det faller ut av timingen, tror jeg.
Litt dumt og rart at inspeksjonsdekslet ikke er stort nok til at man kan fjerne tannhjulet.

IMG_20240111_170517.jpg.23e26bc953fd635f740535eb9454874f.jpg

 

 

Løs pumpe
Braketten under måtte løsnes/demonteres får å få ut pumpa.
Man får ikke skrudd ut festebolten helt når pumpa står på motoren, men om man løsner den, så vil braketten være løs nok til å vri seg når man tar ut pumpa.
Tror for øvrig ikke den har noe misjon da den egentlig skal skrus fest i motorfestet, men slik motorfeste har ikke jeg.

IMG_20240111_170500.jpg.91df8679e0d6c48fe8fb66c76b873032.jpg

 

IMG_20240111_171110.jpg.0e6744116c255770e0adc71e9ef3770a.jpg

 

IMG_20240111_171041.jpg.a1bdacc8eb92ccd63be21f077b2c9b98.jpg

 

Så får vi se hva dommen fra verkstedet blir.
Og om remontering går like greit, så man kommer seg ut på fjorden en tur snart! :jollyroger:

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Leverte inn dieselpumpe og dyser for sjekk hos Lønsethagen elektro-diesel i Molde.
Dommen etter service var:
Pumpe: Intern lekkasje fordelerhode. Som nytt innvendig. Fine o-ringer.
Justert fordelerhode og alle mengder. Testkjørt i benk.
Dyser: Tidligere byttet dysespisser uten å justere dem.
Dette er nå gjort, samt renset dem. Nye pakninger.
Kr 9091,-

Veldig fornøyd med både kommunikasjon og kunnskap de hadde der. Anbefales!

 

Dieselpumpe i solnedgang...

IMG_20240130_121730.jpg.56bedce83ed186e14ff2dd02941fcc05.jpg

 

 

Fulgte med nye pakninger til dysene. 

IMG_20240130_134700.jpg.13eb72347e61af3703e5092ca4213837.jpg

 

Dyser montert. Liten momentnøkkel som gikk lavt nok ble innkjøpt for anledningen. ca 8Nm.

IMG_20240130_140839.jpg.6d8e02b3acb88558bbe00c3c131f9bdb.jpg

 

Etter pumpa var på plass så sjekket jeg inspeksjonsluka i registret en ekstra gang.
Det er jeg veldig glad for!
IMG_20240203_143230.jpg.6858e46bc1176e545e8d8cf06806a5c7.jpg

 

Syns det var rart at det ikke var en skive under mutteren til timing-drevet på pumpa.
Hadde lett etter det tidligere uten å finne noe, men så den heldigvis nå.
IMG_20240203_143925.jpg.11fe42f8b84d0f9100574f3061501062.jpg

 

Fikk på skiva der den skulle være og strammet til med ca 65Nm på en oljesmurt mutter, som boka sa.
Løsna alle tilkoblingen på dysene, kjørte starter til det skvetta bra fra alle dysene, stramma til igjen, og motor starta tvert.

Motoren går mye finere på varm tomgang nå, samt at at max turtall i gir er gått opp fra 3300 til 3500. Boka sier 3800, men vet ikke hvor mye man skal bry seg med de siste 300? Ruser lett over 4000 når i fri. Økte også toppfart med ca 1knop. Så 15,5knop! :cool:
Turboen hang fast på første prøvetur (stått i 5mnd). Maks 8,5knop og masse svartrøyk på full gass. Løsna etter jeg rusa opp litt i fri, men en turborens med salovann står på planen etterhvert.

Da krysser jeg fingrene for en problemfri motor i sommer! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...