Karavoli Startet 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2024 Jeg har skiftet til LED pærer i hele båten. Men i to av armaturene i saga 27ac vil ikke de nye pærene virke. Hva må gjøres for å få de nye LED pærene til å virke på disse armaturene?? Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Prøvd og snudd dem for å skifte polaritet? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 hansa82 skrev 53 minutter siden: Prøvd og snudd dem for å skifte polaritet? Første jeg tenkte også Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2024 Polaritet betyr ingenting med glødelamper, men med LED er det virker/virker ikke. Så enkelt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Har du målt at det er spenning? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjelli Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Pusse anlegsflaten der pærene treffer? Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 21.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Har prøvd å snu pærene. Og, det er spenning etter som glødepærene virker. 🤷♂️ Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Har du en annen LED-pære du kan prøve i samme armaturen ? Det kan jo hende du har fått en defekt pære. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Karavoli skrev 13 minutter siden: Har prøvd å snu pærene. Og, det er spenning etter som glødepærene virker. 🤷♂️ Høres ut som om pæra er defekt ja. Har du prøvd den i et annet armatur, evt. å sette 12V direkte på pæra? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Testet 4 forskjellige 12V leddpærer polariteten spilte ingen rolle. Litt på siden men, Byttet til ledd (på badet hjemme) en og en etter som de gamle sluknet da det tilslutt ble bare ledd pærer, da begynte de bare og blunke, elektrikeren sa at det måtte være en gammel glødepære i systemet og det stemte. Eller skifte trafoen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fantino Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Roger jo skrev for 7 timer siden: Testet 4 forskjellige 12V leddpærer polariteten spilte ingen rolle. Litt på siden men, Byttet til ledd (på badet hjemme) en og en etter som de gamle sluknet da det tilslutt ble bare ledd pærer, da begynte de bare og blunke, elektrikeren sa at det måtte være en gammel glødepære i systemet og det stemte. Eller skifte trafoen. Vanlig problem på 220V anlegg med 12V trafo til lampene. Glødepære eller høyere effekt på LED pærene slik at en kommer i rett effektområde for trafo hjelper. Men i båt er det ingen trafo så burde være en helt annen problemstilling. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Karavoli skrev for 21 timer siden: Jeg har skiftet til LED pærer i hele båten. Men i to av armaturene i saga 27ac vil ikke de nye pærene virke. Hva må gjøres for å få de nye LED pærene til å virke på disse armaturene?? Er glødepærene 2 x 6V i serie eller 2 x 12V i parallell? Om de står i serie må LED-pærene gjerne stå rett vei begge to? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 21.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2024 Roger jo skrev for 7 timer siden: Byttet til ledd (på badet hjemme) en og en etter som de gamle sluknet da det tilslutt ble bare ledd pærer, da begynte de bare og blunke, elektrikeren sa at det måtte være en gammel glødepære i systemet og det stemte. Eller skifte trafoen. Har opplevd det samme. Måtte ha ei gammel glødepære i ei av lampene for å få alle lampene til å lyse. Sitér dette innlegget Link to post
Karavoli Svart 25.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2024 Har prøvd forskjellige pærer. Kjøpte til og med et annet merke. Pussig dette.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Har du prøvde med en glødepære og en LED? Det er mulig de to pærene er koplet litt "rart" sammen... Det enkleste er nok en ny lyskilde med fast LED. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Karavoli Svart 26.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Ja har prøvd med en gødepære og en LED. Har søkt mye på nett etter nye glødepærer. Men har ikke klart å finne det. Finner bare LEDpærer. Noen som vet hvor jeg finner slike pærer som vanlig glødepærer? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Karavoli skrev 14 minutter siden: Noen som vet hvor jeg finner slike pærer som vanlig glødepærer? Biltema har, for eksempel. To-pakninger til et par tiere sånn ca. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grufolf Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Kan de være seriekoblet? Om det kan være to pærer på 6V som må være på plass begge to om det skal bli lys? Sitér dette innlegget Link to post
Gunnar Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Sett tilbake glødepærene, slå på lyset, mål med et multimeter spenningen over hver pære. Er det ca 6 volt er de seriekoblet, da vil nok ikke led funke. Alternativet da kan være å bygge om lampa til parallellkobling. Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Et litt bedre bilde hvor ledere vises skikkelig kan også fortelle oss litt ang koblingsmetode. Sitér dette innlegget Link to post
60B Svart 26.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2024 Virker lampen med glødepære og ikke med led så snu led pæren viss du kan. Viss du ikke har en pære du kan snu så må du, som flere påpeker, bytte om på pluss og minusledning på selve lampen (eller der det er lettest). Led virker kun en vei så pluss og minus må være rett. Sitér dette innlegget Link to post
Gunnar Svart 27.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2024 Det er en myte at led har polaritet. Har aldri opplevd at ledpærer bare virker én vei. Selve led-dioden har selvsagt polaritet, men de produktene du får kjøpt som erstatning for glødepærer har innebygd elektronikk som ordner opp i dette er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 15.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2024 Hva ble konklusjonen på problemet? Alltid greit å få avsluttet tråden med løsningen Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Torsen67 Svart 15.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2024 Gunnar skrev On 27.1.2024 at 9.46: Det er en myte at led har polaritet. Har aldri opplevd at ledpærer bare virker én vei. Selve led-dioden har selvsagt polaritet, men de produktene du får kjøpt som erstatning for glødepærer har innebygd elektronikk som ordner opp i dette er min erfaring. Dette er ingen myte. Billige led-pærer må som oftest settes riktig vei da de ikke har den elektronikken du nevner innebygget. Jeg har skiftet en haug med pærer i interiøret i min bil. T3 wedge. Alle pærene måtte settes riktig vei. Det samme når jeg jeg har skiftet alt til LED i mine båter. De ryker også fortere. Da har jeg byttet til dyrere pærer som ikke er avhengig av polaritet. En god nettside bør oppgi dette på sine produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2024 Jeg holder meg til LED-pærer som må settes rett vei. Pærer med innebygget elektronikk holder jeg meg langt unna. Det er nok annet utstyr som kan gi støy på VHF, TV osv. Nå er det mange år siden jeg satte inn LED-pærer i båten, og ingen har sviktet ennå. Men det har LED-pærer for 230V (med elektronikk) hjemme gjort Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.