Jump to content

Fra glødepære til LED


Karavoli

Recommended Posts

Testet 4 forskjellige 12V leddpærer  polariteten spilte ingen rolle.

 

Litt på siden men, 

Byttet til ledd (på badet hjemme) en og en etter som de gamle sluknet da det tilslutt ble bare ledd pærer, da begynte de bare og blunke, elektrikeren sa at det måtte være en gammel glødepære i systemet og det stemte. Eller skifte trafoen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Testet 4 forskjellige 12V leddpærer  polariteten spilte ingen rolle.

 

Litt på siden men, 

Byttet til ledd (på badet hjemme) en og en etter som de gamle sluknet da det tilslutt ble bare ledd pærer, da begynte de bare og blunke, elektrikeren sa at det måtte være en gammel glødepære i systemet og det stemte. Eller skifte trafoen.


Vanlig problem på 220V anlegg med 12V trafo til lampene. Glødepære eller høyere effekt på LED pærene slik at en kommer i rett effektområde for trafo hjelper. Men i båt er det ingen trafo så burde være en helt annen problemstilling. 

Link to post
Share on other sites

Karavoli skrev for 21 timer siden:

Jeg har skiftet til LED pærer i hele båten. Men i to av armaturene i saga 27ac vil ikke de nye pærene virke. Hva må gjøres for å få de nye LED pærene til å virke på disse armaturene??

image.jpeg.607de43120142918aa930263dc49084c.jpeg


Er glødepærene 2 x 6V i serie eller 2 x 12V i parallell? Om de står i serie må LED-pærene gjerne stå rett vei begge to?

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Byttet til ledd (på badet hjemme) en og en etter som de gamle sluknet da det tilslutt ble bare ledd pærer, da begynte de bare og blunke, elektrikeren sa at det måtte være en gammel glødepære i systemet og det stemte. Eller skifte trafoen.

 

Har opplevd det samme. Måtte ha ei gammel glødepære i ei av lampene for å få alle lampene til å lyse.

Link to post
Share on other sites

Har du prøvde med en glødepære og en LED? Det er mulig de to pærene er koplet litt  "rart" sammen...

 

Det enkleste er nok en ny lyskilde med fast LED.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Karavoli skrev 14 minutter siden:

 Noen som vet hvor jeg finner slike pærer som vanlig glødepærer?

 

Biltema har, for eksempel. To-pakninger til et par tiere sånn ca.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Virker lampen med glødepære og ikke med led så snu led pæren viss du kan. Viss du ikke har en pære du kan snu så må du, som flere påpeker, bytte om på pluss og minusledning på selve lampen (eller der det er lettest). Led virker kun en vei så pluss og minus må være rett.

Link to post
Share on other sites

Det er en myte at led har polaritet. Har aldri opplevd at ledpærer bare virker én vei. Selve led-dioden har selvsagt polaritet, men de produktene du får kjøpt som erstatning for glødepærer har innebygd elektronikk som ordner opp i dette er min erfaring.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Gunnar skrev On 27.1.2024 at 9.46:

Det er en myte at led har polaritet. Har aldri opplevd at ledpærer bare virker én vei. Selve led-dioden har selvsagt polaritet, men de produktene du får kjøpt som erstatning for glødepærer har innebygd elektronikk som ordner opp i dette er min erfaring.

 

Dette er ingen myte. Billige led-pærer må som oftest settes riktig vei da de ikke har den elektronikken du nevner innebygget. Jeg har skiftet en haug med pærer i interiøret i min bil. T3 wedge. Alle pærene måtte settes riktig vei. Det samme når jeg jeg har skiftet alt til LED i mine båter. De ryker også fortere. Da har jeg byttet til dyrere pærer som ikke er avhengig av polaritet. En god nettside bør oppgi dette på sine produkter.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder meg til LED-pærer som må settes rett vei. Pærer med innebygget elektronikk holder jeg meg langt unna. Det er nok annet utstyr som kan gi støy på VHF, TV osv. Nå er det mange år siden jeg satte inn LED-pærer i båten, og ingen har sviktet ennå. Men det har LED-pærer for 230V (med elektronikk) hjemme gjort

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...