5nacks Startet 22.Januar Del på Facebook Startet 22.Januar Hei. Jeg har vært plaget med vann i dieselen i lengre tid. Ikke mye, men nok til at jeg har måttet tappe ut noen fingerbøller med vann fra tid til annen. Fant nylig ut at lokket til påfyllingen har en designfeil som gjør at vann finner veien fra toppen av lokket og ned i tanken. Jeg trenger nytt lokk/komplett gjennomføring som innehar følgende egenskaper: 100% tett og som er kurant å åpne i minusgrader og is. Legger ved bilde av den lekkende løsningen jeg har i dag. Noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 22.Januar Del på Facebook Svart 22.Januar Den type på bildet syntes jeg er en god type,det som er viktig er å bytte o ring før den blir dårlig det gjelder for alle Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.Januar Del på Facebook Svart 22.Januar Har vært skrevet om slike lokk her i en annen tråd. Flippen er hengslet i en liten bolt som går inn i lokket og begynner å lekke etterhvert. Finnes lignende lokk uten gjennomgående bolt, men med flipp for å skru med. Finnes også lokk med hull for sveiva til seilwinsjen. Lokket bør gå ut over tetningsringer som en paraply. Da unngår du noe sand ol på o-ringen. Sitér dette innlegget Mons Link to post
5nacks Svart 22.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar 1 hour ago, mawilu said: Den type på bildet syntes jeg er en god type,det som er viktig er å bytte o ring før den blir dårlig det gjelder for alle Det er ikke o-ringen som er problemet, men et hull i lokket til hengslingen som gjør at vannet drypper inn. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 22.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar 1 hour ago, mons said: Har vært skrevet om slike lokk her i en annen tråd. Flippen er hengslet i en liten bolt som går inn i lokket og begynner å lekke etterhvert. Finnes lignende lokk uten gjennomgående bolt, men med flipp for å skru med. Finnes også lokk med hull for sveiva til seilwinsjen. Lokket bør gå ut over tetningsringer som en paraply. Da unngår du noe sand ol på o-ringen. Vet du på stående fot om hvilke lokk som passer, eller er det rimelig universalt med gjenger? Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 22.Januar Del på Facebook Svart 22.Januar Vet ikke - lån med deg noen fra båtbutikken og prøv eller ta med lokket dit.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
5nacks Svart 22.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar 10 minutes ago, mons said: Vet ikke - lån med deg noen fra båtbutikken og prøv eller ta med lokket dit.. Gjør det 🤞 Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Hadde et lokk med lekkasje selv for et par år siden. Byttet med denne. https://www.seasea.no/vann-vvs/däcksförskruvningar-tankventiler/dekkforskruvning/däcksförskruvning-diesel-38mm Syrefast. Veldig fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Januar Del på Facebook Svart 23.Januar Jeg har en billig og enkel i svart plast, denne. Fungerer utmerket året rundt, og har ikke lekket en dråpe vann i de nesten 19 årene jeg har hatt den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
5nacks Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar 2 hours ago, Vittig said: Hadde et lokk med lekkasje selv for et par år siden. Byttet med denne. https://www.seasea.no/vann-vvs/däcksförskruvningar-tankventiler/dekkforskruvning/däcksförskruvning-diesel-38mm Syrefast. Veldig fornøyd. Flott! Takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 23.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar 1 hour ago, index said: Jeg har en billig og enkel i svart plast, denne. Fungerer utmerket året rundt, og har ikke lekket en dråpe vann i de nesten 19 årene jeg har hatt den... Takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 24.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar Til info: her ser dere hullet som det renner inn vann. O-ringen er tatt av for å vise hullet. Rene dreneringkanalen. Drittpatent. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 25.Januar Del på Facebook Svart 25.Januar hadde også en slik ventil, det drypte fra den skruen i bunnen til slutt.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
5nacks Svart 25.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar 9 hours ago, Furu said: hadde også en slik ventil, det drypte fra den skruen i bunnen til slutt.. Det var min første teori, men har ikke begynt å lekke der. Enda.. Har midlertidig tettet hullet inntil jeg får byttet til ny. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar Del på Facebook Svart 25.Januar Kjent problem som mange nekter for at ikke eksisterer :-) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 25.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar 2 hours ago, Hulda said: Kjent problem som mange nekter for at ikke eksisterer :-) Var innom en av de lokale båtbutikkene i dag. Hadde bare lokk med lignende design. Får se om jeg finner en mer tett løsning på nett :) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar Del på Facebook Svart 25.Januar Rart de ikke greier å lage et system som holder tett over tid. Burde være nokså enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Januar Del på Facebook Svart 25.Januar Jeg kjøpte en slik i syrefast fra Flak da jeg bygde om min Draco. Det er ikke noe leamikk i lokket, så det er helt tett. Jeg har laget meg en platebit av 3mm syrefast som jeg bruker som verktøy for å skru den opp. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vittig Svart 25.Januar Del på Facebook Svart 25.Januar 4 hours ago, Hulda said: Kjent problem som mange nekter for at ikke eksisterer :-) Nå må du ikke ødelegge magien. Det er kondens de får i tanken sin... Makan..... Nesten som å påstå at julenissen ikke finnes. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 25.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar 1 hour ago, Komodo said: Jeg kjøpte en slik i syrefast fra Flak da jeg bygde om min Draco. Det er ikke noe leamikk i lokket, så det er helt tett. Jeg har laget meg en platebit av 3mm syrefast som jeg bruker som verktøy for å skru den opp. Hadde et lignende lokk på den gamle seilbåten. Da brukte jeg enden av yanmarnøkkelen til å åpne. Bestiller meg en lignende gjennomføring med lokk som du har bilde av. Det burde holde tett. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 25.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar 1 hour ago, Hulda said: Rart de ikke greier å lage et system som holder tett over tid. Burde være nokså enkelt. Enig! Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 26.Januar Del på Facebook Svart 26.Januar Hulda skrev for 19 timer siden: Rart de ikke greier å lage et system som holder tett over tid. Burde være nokså enkelt. Det er nokså enkelt. Jeg har en lignende som Komodo, bare at mitt lokk er i plast. Åpner ved hjelp "baksiden" av Yanmarnøkkelen. ingen leamikk. Har holdt tett i 22 år. Skiftet O-ring 1 gang. Ikke pga. lekkasje, men fikk det for meg at det muligens var på tide. Påfyllingen er på åpent dekk og blir tråkket og trampet på stadig vekk. båten har ligget ute hele året de siste 7 årene uten tildekning. Smører av og til med hvit vaselin. Konstruksjonen er like enkel (og genial) som et spett. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 26.Januar Del på Facebook Svart 26.Januar Har samme med metallplugg i dykkerbåten, men med endel støv fra brygga blir det mye skitt nedi sporet som blir liggende oppå o-ringen og må rengjøres hver gang. Sitér dette innlegget Mons Link to post
alfaalfa Svart 26.Januar Del på Facebook Svart 26.Januar Jeg har hatt glede av at lokket er større enn påfyllingsrørets topp, slik at det forhindrer vann å være nær ved å komme inn. Da er det ikke noe gummi o-ring som holder vannet borte. Men kanten på stålet og paraplyeffekten av lokket. Også er det Roca som jeg har god erfaring med ... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar Del på Facebook Svart 26.Januar alfaalfa skrev 1 minutt siden: Jeg har hatt glede av at lokket er større enn påfyllingsrørets topp, slik at det forhindrer vann å være nær ved å komme inn. Da er det ikke noe gummi o-ring som holder vannet borte. Men kanten på stålet og paraplyeffekten av lokket. Ja, det er det jeg liker best også. Det er jo O-ring uansett, men når lokket dekker hele flensen så har man på en måte en dobbel barriere. Jeg hadde nok kjøpt en av de rustfrie variantene her om jeg først skulle bytte, men den jeg har nå i plast har fungert utmerket i 18-19 år og gjør det nok i mange år til også. Fryser ikke fast om vinteren engang;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.