Jump to content

Søkes: diesel dekksforskruvning som ikke lekker


5nacks

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har vært plaget med vann i dieselen i lengre tid. Ikke mye, men nok til at jeg har måttet tappe ut noen fingerbøller med vann fra tid til annen. Fant nylig ut at lokket til påfyllingen har en designfeil som gjør at vann finner veien fra toppen av lokket og ned i tanken. Jeg trenger nytt lokk/komplett gjennomføring som innehar følgende egenskaper: 100% tett og som er kurant å åpne i minusgrader og is. Legger ved bilde av den lekkende løsningen jeg har i dag.

 

Noen tips?  

Screenshot_20240122_191924_Chrome.jpg.84bde3de969bc07d5e8c43b47f04533d.jpg

Link to post
Share on other sites

Har vært skrevet om slike lokk her i en annen tråd. Flippen er hengslet i en liten bolt som går inn i lokket og begynner å lekke etterhvert.

Finnes lignende lokk uten gjennomgående bolt, men med flipp for å skru med.

Finnes også lokk med hull for sveiva til seilwinsjen.

Lokket bør gå ut over tetningsringer som en paraply. Da unngår du noe sand ol på o-ringen.

Mons

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, mawilu said:

Den type på bildet syntes jeg er en god type,det som er viktig er å bytte o ring før den blir dårlig det gjelder for alle 

Det er ikke o-ringen som er problemet, men et hull i lokket til hengslingen som gjør at vannet drypper inn. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, mons said:

Har vært skrevet om slike lokk her i en annen tråd. Flippen er hengslet i en liten bolt som går inn i lokket og begynner å lekke etterhvert.

Finnes lignende lokk uten gjennomgående bolt, men med flipp for å skru med.

Finnes også lokk med hull for sveiva til seilwinsjen.

Lokket bør gå ut over tetningsringer som en paraply. Da unngår du noe sand ol på o-ringen.

Vet du på stående fot om hvilke lokk som passer, eller er det rimelig universalt med gjenger? 

 

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Furu said:

hadde også en slik ventil, det drypte fra den skruen i bunnen til slutt.. 

Det var min første teori, men har ikke begynt å lekke der. Enda.. Har midlertidig tettet hullet inntil jeg får byttet til ny. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Komodo said:

Jeg kjøpte en slik i syrefast fra Flak da jeg bygde om min Draco. Det er ikke noe leamikk i lokket, så det er helt tett. Jeg har laget meg en platebit av 3mm syrefast som jeg bruker som verktøy for å skru den opp. 

 

07_09_1811.jpg.8d000362f4993100cd078cf5f312e603.jpg

Hadde et lignende lokk på den gamle seilbåten. Da brukte jeg enden av yanmarnøkkelen til å åpne. Bestiller meg en lignende gjennomføring med lokk som du har bilde av. Det burde holde tett.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 19 timer siden:

Rart de ikke greier å lage et system som holder tett over tid. Burde være nokså enkelt.

 

Det er nokså enkelt.

Jeg har en lignende som Komodo, bare at mitt lokk er i plast. Åpner ved hjelp "baksiden" av Yanmarnøkkelen. ingen leamikk. Har holdt tett i 22 år. Skiftet O-ring 1 gang. Ikke pga. lekkasje, men fikk det for meg at det muligens var på tide. Påfyllingen er på åpent dekk og blir tråkket og trampet på stadig vekk. båten har ligget ute hele året de siste 7 årene uten tildekning. Smører av og til med hvit vaselin. Konstruksjonen er like enkel (og genial) som et spett.

IMG_5789.JPG

IMG_5788.JPG

IMG_5787.JPG

IMG_5786.JPG

IMG_5784.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt glede av at lokket er større enn påfyllingsrørets topp, slik at det forhindrer vann å være nær ved å komme inn. Da er det ikke noe gummi o-ring som holder vannet borte. Men kanten på stålet og paraplyeffekten av lokket. Også er det Roca som jeg har god erfaring med ...422910.jpg

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 1 minutt siden:

Jeg har hatt glede av at lokket er større enn påfyllingsrørets topp, slik at det forhindrer vann å være nær ved å komme inn. Da er det ikke noe gummi o-ring som holder vannet borte. Men kanten på stålet og paraplyeffekten av lokket. 

 

Ja, det er det jeg liker best også. Det er jo O-ring uansett, men når lokket dekker hele flensen så har man på en måte en dobbel barriere. Jeg hadde nok kjøpt en av de rustfrie variantene her om jeg først skulle bytte, men den jeg har nå i plast har fungert utmerket i 18-19 år og gjør det nok i mange år til også. Fryser ikke fast om vinteren engang;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...