Jump to content

Nye talgpakninger pakkboks drypper ikke - og blir ikke varme ???


Hekri

Recommended Posts

Jeg skiftet talgpakninger på begge aksler sommer 2023.

De gamle lakk for mye, måtte tørke opp mye etter noen timers kjøring, og de lakk mye ved landligge. (bildet viser dette)

 

De nye ble kjørt i moderat ruslefart ca 5 timer med null lekkasje eller drypp.

Pakkboksen blir ikke varm under drift. Jeg kjente på boks og flens under drift, kroppstemp. Akslingen(e) ikke antydning til noe varmgang.

Og jeg greier uten kjempe-problem, med bare hender, å dreie akslingen rundt. Det sviver altså relativt lett (begge to).

 

Neivel, da slakket jeg opp muttere en omdreining slik at klemflensen hadde ca 1/2 - 1 mm slakk mot pakning (får jo ikke dratt ut pakningene).

Slangen fra gearoljekjølere inn på pakkboksen er åpen. Holder jeg slangen under vannlinja, så kommer det bra med vann. (kobber-røret på bildet)

 

I løpet av ytterligere 10 timer i flere etapper i "kosefart", null drypp, "null" temperatur. 

Da kom høsten i boblehavn. Nå er det januar/februar, uten en vanndråpe under pakkboksene !!! 

 

Bør jeg stå klar med lensepumpa utover sommeren ???  Eller har jeg bare hatt griseflaks med monteringen ? Det ligger 3 pakninger i "forbant". 

 

Pakkboks.jpg.874e1a6340c806d1fb9f52d2d290a20f.jpg

 

Gamle pakninger etter noen timers drift. Eller et par dager landligge. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du har vært flink og heldig med kapping og stabling av de nye lissene.

Går det ikke varmt, så er alt bra.

Leser det som du ikke har kjørt fort ennå? Ville tungt nøye med, men i og med at det roterer så lett så bør det ikke bli varmt. Antagelig går dette seg til etterhvert og du vil få tilbake et drypp nå og da.

 

Vet noen har montert tempfølere på pakkboksene. Den største faren er varmgang og skjæring i ytterste konsekvens. Og det er lite som står i mot et par tusen NM og kan resultere i at hele pakkboks og gjennomføring blir dratt rundt og i filler med et stort hull som resultat.

Skjedde med en P40 som hadde blitt pakket om for endel år siden husker jeg hvor han som hadde utført jobben antagelig strammet alt for hardt.

 

 

1399110969-2.jpg

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev On 25.1.2024 at 0.01:

Slangen fra gearoljekjølere inn på pakkboksen er åpen. Holder jeg slangen under vannlinja, så kommer det bra med vann. (kobber-røret på bildet)

 

En fin patent da slipper en å lufte  hylserøret ved sjøsetting.

 

Hekri skrev On 25.1.2024 at 0.01:

Og jeg greier uten kjempe-problem, med bare hender, å dreie akslingen rundt. Det sviver altså relativt lett (begge to).

Neivel, da slakket jeg opp muttere en omdreining slik at klemflensen hadde ca 1/2 - 1 mm slakk mot pakning (får jo ikke dratt ut pakningene).

Bør jeg stå klar med lensepumpa utover sommeren ??? 

 Det spørs om du ikke har strammet Glan  til for mye  første gangen.

Nå skal en slik pakkboks komme med et drypp i ny og ne.

Har du ikke en fastmontert  lensepumpe i kjølen?  

image.png.db3877c3757558ca5b8cf0d1c34be2df.png

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Flott skisse @Roger jo, den forklarer konstruksjonen! 

 

Det er 4 lensepumper, en i "bagasjerommet" akter (mitt lille verksted), en under "trappetrinnet" ned til maskin, en fremst i maskinrommet, og en under vv-tanken midtskips.

Ingen lensepumper lenger forover, men skottet mellom forkabin og bysse-delen, er åpent i kjølen. Evt lekk foran midtskips vil forhåpentligvis samle seg ved / under den fremste pumpa. 

 

Ja, jeg løfter flottøren et par ganger i sesongen så pumpa går. Men har aldri bytta pakninger eller slanger, eller kjørt forre pumpa med vann. Vv-tanken tømmes via slange og spesial-formet tilpasset kanne. 

Etter at mega-lekkasje i badeplatting ble tetta, pakkbokser ble tetta, og dysehylse på stb motor ble skifta, er skuta helt tett. Null vann inn, unntatt det jeg søler. 

 

Noen som har råd og tips knyttet til lensing og denslags?

 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...