Hekri Startet 24.Januar Del på Facebook Startet 24.Januar Jeg skiftet talgpakninger på begge aksler sommer 2023. De gamle lakk for mye, måtte tørke opp mye etter noen timers kjøring, og de lakk mye ved landligge. (bildet viser dette) De nye ble kjørt i moderat ruslefart ca 5 timer med null lekkasje eller drypp. Pakkboksen blir ikke varm under drift. Jeg kjente på boks og flens under drift, kroppstemp. Akslingen(e) ikke antydning til noe varmgang. Og jeg greier uten kjempe-problem, med bare hender, å dreie akslingen rundt. Det sviver altså relativt lett (begge to). Neivel, da slakket jeg opp muttere en omdreining slik at klemflensen hadde ca 1/2 - 1 mm slakk mot pakning (får jo ikke dratt ut pakningene). Slangen fra gearoljekjølere inn på pakkboksen er åpen. Holder jeg slangen under vannlinja, så kommer det bra med vann. (kobber-røret på bildet) I løpet av ytterligere 10 timer i flere etapper i "kosefart", null drypp, "null" temperatur. Da kom høsten i boblehavn. Nå er det januar/februar, uten en vanndråpe under pakkboksene !!! Bør jeg stå klar med lensepumpa utover sommeren ??? Eller har jeg bare hatt griseflaks med monteringen ? Det ligger 3 pakninger i "forbant". Gamle pakninger etter noen timers drift. Eller et par dager landligge. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 25.Januar Del på Facebook Svart 25.Januar Sånn har jeg hatt det i tresnekka Tora i mer enn 10 år. Kan ikke se problemet. Dersom den ikke blir varmt og ikke lekker: null problem. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 25.Januar Del på Facebook Svart 25.Januar Høres ut som du har vært flink og heldig med kapping og stabling av de nye lissene. Går det ikke varmt, så er alt bra. Leser det som du ikke har kjørt fort ennå? Ville tungt nøye med, men i og med at det roterer så lett så bør det ikke bli varmt. Antagelig går dette seg til etterhvert og du vil få tilbake et drypp nå og da. Vet noen har montert tempfølere på pakkboksene. Den største faren er varmgang og skjæring i ytterste konsekvens. Og det er lite som står i mot et par tusen NM og kan resultere i at hele pakkboks og gjennomføring blir dratt rundt og i filler med et stort hull som resultat. Skjedde med en P40 som hadde blitt pakket om for endel år siden husker jeg hvor han som hadde utført jobben antagelig strammet alt for hardt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Roger jo Svart 26.Januar Del på Facebook Svart 26.Januar Hekri skrev On 25.1.2024 at 0.01: Slangen fra gearoljekjølere inn på pakkboksen er åpen. Holder jeg slangen under vannlinja, så kommer det bra med vann. (kobber-røret på bildet) En fin patent da slipper en å lufte hylserøret ved sjøsetting. Hekri skrev On 25.1.2024 at 0.01: Og jeg greier uten kjempe-problem, med bare hender, å dreie akslingen rundt. Det sviver altså relativt lett (begge to). Neivel, da slakket jeg opp muttere en omdreining slik at klemflensen hadde ca 1/2 - 1 mm slakk mot pakning (får jo ikke dratt ut pakningene). Bør jeg stå klar med lensepumpa utover sommeren ??? Det spørs om du ikke har strammet Glan til for mye første gangen. Nå skal en slik pakkboks komme med et drypp i ny og ne. Har du ikke en fastmontert lensepumpe i kjølen? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekri Svart 26.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar Flott skisse @Roger jo, den forklarer konstruksjonen! Det er 4 lensepumper, en i "bagasjerommet" akter (mitt lille verksted), en under "trappetrinnet" ned til maskin, en fremst i maskinrommet, og en under vv-tanken midtskips. Ingen lensepumper lenger forover, men skottet mellom forkabin og bysse-delen, er åpent i kjølen. Evt lekk foran midtskips vil forhåpentligvis samle seg ved / under den fremste pumpa. Ja, jeg løfter flottøren et par ganger i sesongen så pumpa går. Men har aldri bytta pakninger eller slanger, eller kjørt forre pumpa med vann. Vv-tanken tømmes via slange og spesial-formet tilpasset kanne. Etter at mega-lekkasje i badeplatting ble tetta, pakkbokser ble tetta, og dysehylse på stb motor ble skifta, er skuta helt tett. Null vann inn, unntatt det jeg søler. Noen som har råd og tips knyttet til lensing og denslags? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.