Jump to content

Ønsker tips om portabel AIS.


MYVIVERA

Recommended Posts

Hei.  

Vurderer å gå til anskaffelse av AIS.
I båten i dag har jeg to stk eldre raymarine E 120 Classic som fungerer fint og Simrad VHF.

I tillegg har jeg alltid på navionics på iPaden og bruker den mest selv om kartplotteren alltid står på. 

 

Ser at det er en portabel AIS som heter Nomad som man kan overføre informasjon på iPaden navionics via wifi.

 

noen tanker og råd om dette?

 

IMG_4590.jpeg

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 4 timer siden:

Kanskje greit med bærbar i en kajakk f.eks. Og så kan det vel være et poeng å ha en løsning som kan plugges til USB power, helt uavhengig av båtens 12V. 

 

En skal ikke bruke AIS med MMSI nummer fra et annet fartøy, dette gjelder også kajakker. AIS sender bla informasjon om fartøyets størrelse, hvis den er satt til eksempelvis 30 fot, men brukes på en kajakk så er det fort gjort å konkludere at dette er en ghost AIS når en ikke ser et større fritidsfartøy, og heller ingen kajakk. Jeg har tilgang til utstyr som gjør at jeg kan bestemme posisjon, fart og kurs som sendes ut av en AIS.

 

 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 1 time siden:

En skal ikke bruke AIS med MMSI nummer fra et annet fartøy, dette gjelder også kajakker. 

Så lenge  MMSI nummeret tllhører kajakken. AIS har kajakkens mål,  og den brukes bare der, så er det vel greit.. Slik som disse:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6774717/mmsi:257086030/imo:0/vessel:SISSELS_KAJAKK

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6396585/mmsi:257095560/imo:0/vessel:HAN_MORTEN_I_KAJAKK

 

For bærbar VHF legger man jo inn 8 først i MMSI nummeret. Jeg ser noen kajakker har nummer som begynner på 91257..., så da virker det som de har lagt 91 foran...Men flere har vanlig 257... nummer. En selvstendig kajakk bør vel ihvertfall ha samme MMSI for VHF og AIS. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev 1 time siden:

Så lenge  MMSI nummeret tllhører kajakken. AIS har kajakkens mål,  og den brukes bare der, så er det vel greit.. Slik som disse:

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6774717/mmsi:257086030/imo:0/vessel:SISSELS_KAJAKK

https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:6396585/mmsi:257095560/imo:0/vessel:HAN_MORTEN_I_KAJAKK

 

For bærbar VHF legger man jo inn 8 først i MMSI nummeret. Jeg ser noen kajakker har nummer som begyner på 91257..., så da virker det som de har lagt 91 foran...Men flere har vanlig 257... nummer. En selvstendig kajakk bør vel ihvertfall ha samme MMSI for VHF og AIS. 

Leste du hva Abbor skrev?

Tilhører MMSI nummer feks min In-Lander, så skal den ikke brukes på en kajak, å tilhører den en kajak, så skal den ikke brukes på min In-Lander. 

 

For kajak er det vel bedre å bruke en nødpeile sender i drakten din. Så blir du funnet om det går galt.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 11 minutter siden:

Leste du hva Abbor skrev?

Tilhører MMSI nummer feks min In-Lander, så skal den ikke brukes på en kajak, å tilhører den en kajak, så skal den ikke brukes på min In-Lander. 

 

For kajak er det vel bedre å bruke en nødpeile sender i drakten din. Så blir du funnet om det går galt.

Ja, leste du hva jeg skrev?  "Så lenge  MMSI nummeret tllhører kajakken. AIS har kajakkens mål,  og den brukes bare der"

 

Poenget med AIS på kajakker er vel at de vil være synlige på kartplottere mens de padler. Det er jo bedre at det ikke går galt, enn at de blir funnet om det går galt.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 28 minutter siden:

Trådstarter var pålogget for 4 timer siden, og har ikke gitt mer info / svart på spørsmål, så liten interesse fra den kanten, så liten vits i å spekulere. TS har ikke nevnt kajakk.

Nei å den han linker til, er ikke just Kajak venlig hehe

 

Men er Lørdag, så han kommer nok innom tråden igjen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 9 timer siden:

Er det slik at du trenger en bærbar løsning? Hvis ikke kan kanskje denne være et alternativ. Men da må du gjerne ha denne i tillegg for å få data ut på wifi. 

 

 

Jeg er også i markedet for AIS, dog ikke portabel, denne VHF en som du linker til står høyt på listen over kandidater. https://seatronic.no/simrad-rs40-b-fastmontert-vhf-med-dsc-gps-og-ais-sender-og-mottaker?utm_source=google-ads&campaignname&utm_agid&utm_term&creative&device=c&placement&matchtype&keyword&productid&adtype&merchantid&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA8NKtBhBtEiwAq5aX2ND89OTiXNIUsML_1S_Z4_Svlw1P87zzabcyh1nQJfyg90VsF7s4ShoCRzUQAvD_BwE Men er det noen som vet om denne har innebygget splitter, slik at det holder med en antenne? Og med nmea tilkopling henter den vel posisjonen fra plotter (spør om dette da jeg ser at GPS antenne står som tilleggsutstyr), og vil og vise mål på plotter?

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 9 minutter siden:

Jeg er også i markedet for AIS, dog ikke portabel, denne VHF en som du linker til står høyt på listen over kandidater. https://seatronic.no/simrad-rs40-b-fastmontert-vhf-med-dsc-gps-og-ais-sender-og-mottaker?utm_source=google-ads&campaignname&utm_agid&utm_term&creative&device=c&placement&matchtype&keyword&productid&adtype&merchantid&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA8NKtBhBtEiwAq5aX2ND89OTiXNIUsML_1S_Z4_Svlw1P87zzabcyh1nQJfyg90VsF7s4ShoCRzUQAvD_BwE Men er det noen som vet om denne har innebygget splitter, slik at det holder med en antenne? Og med nmea tilkopling henter den vel posisjonen fra plotter (spør om dette da jeg ser at GPS antenne står som tilleggsutstyr), og vil og vise mål på plotter?

Det strå jo den har innebygget GPS mottaker. Så trenger ikke hente det fra Plotter, å ikke trenger du ha ekstern om den ikke sitter gjemt langt unner dekk.

Bilde viser kun en antenne kobling. så siden det er en kombinert enhet, vil all logikk også si den har splitter innebygget.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev 1 time siden:

Jeg er også i markedet for AIS, dog ikke portabel, denne VHF en som du linker til står høyt på listen over kandidater. https://seatronic.no/simrad-rs40-b-fastmontert-vhf-med-dsc-gps-og-ais-sender-og-mottaker?utm_source=google-ads&campaignname&utm_agid&utm_term&creative&device=c&placement&matchtype&keyword&productid&adtype&merchantid&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA8NKtBhBtEiwAq5aX2ND89OTiXNIUsML_1S_Z4_Svlw1P87zzabcyh1nQJfyg90VsF7s4ShoCRzUQAvD_BwE Men er det noen som vet om denne har innebygget splitter, slik at det holder med en antenne? Og med nmea tilkopling henter den vel posisjonen fra plotter (spør om dette da jeg ser at GPS antenne står som tilleggsutstyr), og vil og vise mål på plotter?

Den har ikke innebygd splitter. Den har innebygd GNSS antenne og passiv (sannsynligvis med innebygd LNA forsterker) GNSS antenne som ekstrautstyr. Om den eksterne trengs kommer an på hvor VHFen er montert. Jeg har samme VHF uten AIS transponder, bare mottager. Siden min ikke har transponder, bare mottaker, kan jeg bruke GNSS signaler over NMEA 2000 fra satelittkompasset på taket. Alle AIS transpondere må ha og bruke innebygd GNSS/GPS mottager, antennen kan være intern eller ekstern. 

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Det strå jo den har innebygget GPS mottaker. Så trenger ikke hente det fra Plotter, å ikke trenger du ha ekstern om den ikke sitter gjemt langt unner dekk.

Bilde viser kun en antenne kobling. så siden det er en kombinert enhet, vil all logikk også si den har splitter innebygget.

 

 

 

abbor skrev 3 minutter siden:

Den har ikke innebygd splitter. Den har innebygd GNSS antenne og passiv (sannsynligvis med innebygd LNA forsterker) GNSS antenne som ekstrautstyr. Om den eksterne trengs kommer an på hvor VHFen er montert. Jeg har samme VHF uten AIS transponder, bare mottager. Siden min ikke har transponder, bare mottaker, kan jeg bruke GNSS signaler over NMEA 2000 fra satelittkompasset på taket. Alle AIS transpondere må ha og bruke innebygd GNSS/GPS mottager, antennen kan være intern eller ekstern. 

 

Ok, tenkte siden den Vhf jeg har i dag får posisjon fra plotter, så kunne også denne gjøre det. Plassering blir innvendig nede i en seilbåt (med trådløst håndsett ute), så gps/gnss signal blir muligens noe svakt uten egen gps antenne.

Jeg hadde håpet på å slippe en ny VHF antenne (men her virker dere å være litt uenige) da plassering av denne er en utfordring, og det er derfor jeg har blinket meg ut denne som en løsning.

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev for 6 timer siden:

Jeg hadde håpet på å slippe en ny VHF antenne (men her virker dere å være litt uenige) da plassering av denne er en utfordring, og det er derfor jeg har blinket meg ut denne som en løsning.

Nei, Simrad klarer som vanlig å irritere oss med løsninger som er nesten gode.  De anbefaler NSPL-500 Antennespliter hvis man vil bruke én antenne. Men jeg tror den mottar AIS på VHF antennen.

.

Jeg googlet opp en radio fra Garmin, som heter Vesper Cortex V1. Den har såvidt jeg kan se innebygd splitter, og i tillegg tilkobling for en ekstra VHF til samme antenne . Den har også wifi, mobildata og to tilhørende apper. Men det fremgår ikke helt klart om man kan snakke via mobilen. 

https://static.garmin.com/pumac/Vesper_Marine_Cortex_Hub_Installation_Guide_English_DEC21_WEBv2.pdf#page=6

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev for 12 timer siden:

Trådstarter var pålogget for 4 timer siden, og har ikke gitt mer info / svart på spørsmål, så liten interesse fra den kanten, så liten vits i å spekulere. TS har ikke nevnt kajakk.

Beklager, jeg begynte på noe, men så skjønte jeg at jeg er usikker på hva jeg ønsker nå. 
Om jeg skal gå for AIS inn på plotterene som jeg har i båten i dag, eller om jeg skal la det eldre opplegget være i fred og få AIS inn på avionics appen på iPaden.

Vet ikke om jeg kan bruke den VHF’n  jeg har nå til å koble opp AIS, så jeg prøver å lette etter modell og mer info om den, eller om det er nok med en splitter. Legger ut ett par bilder av den. 

Lurer på om @sap_2000 har en portabel AIS som han har med seg på henteturene sine.

Jeg prøver å lese meg litt opp på temaet her, så takk for svar, jeg er helt i startgropa på lærekurven av AIS. 

 

kartplotterene i båten i dag er Raymarine E120 koblet opp i mot seatalk. Har også gps antenne og autopilot på dette. VHF’n er en eldre simrad med to stk talerør uten DSC. DSC har jeg på en håndholdt VHF standard horison HX890.

 

 

 

IMG_4591.jpeg

IMG_4593.jpeg

IMG_4594.png

Link to post
Share on other sites

MYVIVERA skrev 25 minutter siden:

Om jeg skal gå for AIS inn på plotterene som jeg har i båten i dag, eller om jeg skal la det eldre opplegget være i fred og få AIS inn på avionics appen på iPaden.

…så ‘portabel’ er ikke et tema da. Jeg installerte AIS i 2020, og kjøpte samtidig ny VHF med kablet håndsett i cockpit. En felles VHF kabel til toppen av masta. AIS’en går på NMEA 2000(?) inn på båtens nett og signalene dukker opp på kartplotteren. Du får sjekke hvilke muligheter dine kartplottere har. Kanskje på tide å oppgradere om de er så gamle at de ikke kan snakke med en ny AIS. AIS’en må ha både VHF antenne og GPS signal inn for å fungere. Min AIS  har integrert GPS og trenger ikke antenne, får greit signal gjennom glassfiber skroget / dekket. VHF’en også egen GPS uten ekstern gp-antenne (så den er uavhengig av båtens nett for å sende nødsignal).

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 2 timer siden:

Nei, Simrad klarer som vanlig å irritere oss med løsninger som er nesten gode.  De anbefaler NSPL-500 Antennespliter hvis man vil bruke én antenne. Men jeg tror den mottar AIS på VHF antennen.

.

Jeg googlet opp en radio fra Garmin, som heter Vesper Cortex V1. Den har såvidt jeg kan se innebygd splitter, og i tillegg tilkobling for en ekstra VHF til samme antenne . 

Takk for svar. Da utgår Simrad som en quick fix for å få AIS.

 

Garmin sin hadde jo en pris som gjør at det da er mange alternativer.

Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 10 minutter siden:

…så ‘portabel’ er ikke et tema da. Jeg installerte AIS i 2020, og kjøpte samtidig ny VHF med kablet håndsett i cockpit. En felles VHF kabel til toppen av masta. AIS’en går på NMEA 2000(?) inn på båtens nett og signalene dukker opp på kartplotteren. Du får sjekke hvilke muligheter dine kartplottere har. Kanskje på tide å oppgradere om de er så gamle at de ikke kan snakke med en ny AIS. AIS’en må ha både VHF antenne og GPS signal inn for å fungere. Min AIS  har integrert GPS og trenger ikke antenne, får greit signal gjennom glassfiber skroget / dekket. VHF’en også egen GPS uten ekstern gp-antenne (så den er uavhengig av båtens nett for å sende nødsignal).

Kartplotterene har AIS port. Men kan jeg bruke den VHF’n jeg har?

 

Link to post
Share on other sites

MYVIVERA skrev for 6 timer siden:

Kartplotterene har AIS port. Men kan jeg bruke den VHF’n jeg har?

 

Du kan nok bruke den VHFen du har sammen med en splitter og en separat AIS. Eller med en kombinert AIS/Splitter, som for eksempel Em-trak B923 AIS .  Eller Em-trak B924 AIS hvis du trenger wifi . Evt. Em-trak B953 AIS /  Em-trak B954 AIS for lengre rekkevidde.

Link to post
Share on other sites

MYVIVERA skrev 1 time siden:

DSC har jeg på en håndholdt VHF standard horison HX890.

Det hadde jeg også. Men ville ha nød / SOS med størst mulig rekkevidde, så ville ha antenne i mastetoppen. Og strøm fra forbruksbanken. Bærbar med GPS har ikke strøm til mange timers stand by. Håndholdt er grei å kommunisere med rednings-etatene når de har ankommet, eller du/ dere sitter i flåten / jolla.

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 8 timer siden:

Nei, Simrad klarer som vanlig å irritere oss med løsninger som er nesten gode.  De anbefaler NSPL-500 Antennespliter hvis man vil bruke én antenne. Men jeg tror den mottar AIS på VHF antennen.

.

Jeg googlet opp en radio fra Garmin, som heter Vesper Cortex V1. Den har såvidt jeg kan se innebygd splitter, og i tillegg tilkobling for en ekstra VHF til samme antenne . Den har også wifi, mobildata og to tilhørende apper. Men det fremgår ikke helt klart om man kan snakke via mobilen. 

https://static.garmin.com/pumac/Vesper_Marine_Cortex_Hub_Installation_Guide_English_DEC21_WEBv2.pdf#page=6

Etter at Garmin kjøpte Vesper så er de i følge det jeg har lest flere steder i ferd med å ta livet av Vesper produktene, så sikkert lurt å ligge unna. 

 

Jeg foretrekker seperate VHF og AIS transpondere. Ser ingen fordel av å integrere disse. Det er en komplett sertifisert AIS modul som integreres inn i en VHF og det er ikke så mye å spare på pris heller. Når det kommer til redundans så er seperate enheter en fordel, du mister ikke begge ved en feil. Hvis VHF feiler så har en fortsatt AIS, For VHF kan en bruke håndholdt, og også koble utvendig antenne til denne. Hvis AIS feiler så har min VHF AIS mottaker. Med seperate enheter kan disse oppgraderes seperat. Jeg har hatt 3 forskjellige VHFer i perioden jeg har hatt em trak B100 AIS transponderen. 

 

Anbefaler en SOTDMA framfor CSTDMA AIS. SOTDMA har 5W i stedet for 2W sendeeeffekt og raskere oppdatering. em trak B953 er en SOTDMA med splitter. em track er et firma i SRT familien. SRT er det ledende AIS teknologi firmaet, de utvikler og produserer AIS moduler og komplette AIS transpondere for de store båtelektronikkfirmaene. 

 

Dette er den beste prisen jeg fant på em track B953. 

https://www.marineshop.no/em-trak/147493/em-trak-b953-ais-sender-mottaker-klasse-b-5w-nmea2000-inkl-splitter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...