Jump to content

Ønsker tips om portabel AIS.


MYVIVERA

Recommended Posts

abbor skrev for 21 timer siden:

Etter at Garmin kjøpte Vesper så er de i følge det jeg har lest flere steder i ferd med å ta livet av Vesper produktene, så sikkert lurt å ligge unna. 

Det kan se ut som du har rett for de øvrige Vesper produktene. Men akkurat Cortex ser det ut til at  Garmin satser på. De har også lansert en Cortex Neuro versjon for USV.

 

Det kommer nok også konkurrerende produkter på markedet med tilsvarende funksjonalitet.

https://panbo.com/garmin-shrinks-vesper-product-line-will-only-cortex-remain/

 

Jeg ser poenget med separate enheter, hvis man ikke trenger alle de fancy integrerte funksjonene. Men Cortex har en ekstra splitterinngang, så man kan koble eksisterende VHF til mastetoppantennen sammen med Cortex VHF/AIS også.

 

Det kan forresten være greit å se at man enkelt kan koble VHF utenom splitter, og evt. til separat AIS antenne eller nødantenne, hvis man har det. Hvis masten går overbord så har man ikke tid til å finne fram loddebolten.  

 

 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 11 timer siden:

Du kan nok bruke den VHFen du har sammen med en splitter og en separat AIS. Eller med en kombinert AIS/Splitter, som for eksempel Em-trak B923 AIS .  Eller Em-trak B924 AIS hvis du trenger wifi . Evt. Em-trak B953 AIS /  Em-trak B954 AIS for lengre rekkevidde.

Ok. Ja den Em-trak B924 AIS virker jo grei. Da har jeg jo mulighet for å få det på plotter og pad👍

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev for 5 timer siden:

 ser poenget med separate enheter, hvis man ikke trenger alle de fancy integrerte funksjonene. Men Cortex har en ekstra splitterinngang, så man kan koble eksisterende VHF til mastetoppantennen sammen med Cortex VHF/AIS også.

Med Simrad VHF og MFD kan jeg kalle opp båter som er AIS mål fra multifunksjonsskjermen. Ser ikke helt hvilke andre fancy integrerte funksjoner en kombinert AIS transponder og VHF skule gi, men dette får jeg på en annen og bedre måte (Fra en 12" skjerm og ikke et knotete VHF interface) 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 7 timer siden:

Med Simrad VHF og MFD kan jeg kalle opp båter som er AIS mål fra multifunksjonsskjermen. Ser ikke helt hvilke andre fancy integrerte funksjoner en kombinert AIS transponder og VHF skule gi, men dette får jeg på en annen og bedre måte (Fra en 12" skjerm og ikke et knotete VHF interface) 

I følge GPSMAP® 8400/8600/9000 Series Owner's Manual har Garmin også har denne funksjonaliteten. Men det ser ut til å mangle en standard NMEA2000 PGN for dette, så det virker gjerne ikke mellom forskjellige merker. Simrad ser ut til å ha definert sin egen PGN 130816.

Sitat

If you have a Garmin® NMEA 2000® VHF radio connected to your chartplotter, these features are also enabled.

The chartplotter allows you to quickly set up and send individual routine call details to your Garmin VHF radio.

 

Eller har Cortex funksjoner som remote ankervakt og annen overvåking (spenning, lensepumpe osv.) på mobil app. Men det kan jo løses på andre måter.

Link to post
Share on other sites

Ja, det mangler desverre standarisert PGN for å anrope AIS mål fra multifunksjonsskjerm, MFD og VHF må være fra samme produsent. Jeg vet at Simrad og Garmin har dette, om andre merker har dette vet jeg ikke Men antar i hvertfall at Lowrance og B&G har det, men må inrømme jeg aldri har sjekket mom Lowrnace HDS-9 Live kan gjøre dette i mitt Simrad system. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...