Jump to content

Heftig vær i Nord-Norge


tobixen

Recommended Posts

8 minutes ago, tacan said:

Tv2 nyheter melder signifikant bølgehøyde på 15 meter. Kan bli bra størrelse på noen av disse bølgene.

 

Det meste av båter og sivilisasjon er heldigvis ikke direkte eksponert mot storhavet - men med kraftig nok vind så kan det bli ganske grov størrelse på lokale bølger også - og 15 meters bølger på "yttersia" vil nok føles litt også på steder som ikke normalt er eksponert for dønninger.

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo forøvrig fra Tromsø.  "Vi" hadde innsig gjennom sluk i boligen i Storgata i kjelleren i 1968, etterpå ble sluken støpt igjen.  "Vi" har også en åpen båt inni et naust på Tussøya, samt hytta på Tussøya som jeg stadig vekk maser om at burde barduneres - men hytta har tålt alt av vær inntil nå.  Min mor bedyrer at hun har "god forsikring", så vi får se ... :-)

Link to post
Share on other sites

Dette er vel ikke så spesielt? Det passerte et lavtrykk i går som gav vindkast på 47 m/s på Bremstein fyr vest av Vega. Uten at dette medførte noen oppmerksomhet på Dagsrevyen. Men at en elg hadde forvillet seg inn i en by sørpå ble behørlig dekket. 
 

Det som er mest spesielt med været som kommer i morgen er vel at riksdekkende media skriver om været i Nord-Norge

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Folk i Nordnorge er jo ikke ukjendte med vinterstormer! stort sett så er nok de fleste forberedt og ting er tilrettelagt for litt vær!  Selv har jeg opplevd masse uvær i Nordnorge og på Finnmarkskysten. Det er somregel uproblematisk! Men tenkte mange ganger at her hadde det ikke vært trivelig i en lystbåt! :rolleyes:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Nå skriver NRK også om det: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/mandag-ventes-oransje-farevarsel-i-nord-norge-1.16736684

 

Enhver storm som er enda kraftigere enn forrige "usedvanlig kraftige storm" vil nødvendigvis bringe medføre skader og problemer, uansett hvor i landet det skulle være - men enn så lenge er det bare en prognose, fasit får vi vel først vite når uværet er over.

 

Forøvrig, svært høy vannstand skaper problemer i Tromsø i allefall.  Underlig nok har jeg et inntrykk av at det er nyere infrastruktur som får størst problemer - i gamle dager dimensjonerte man ting bedre?  I Tromsø var det bare de eldste trebryggene som hadde bryggekant over vannstanden sist vannstanden var "usedvanlig høy".  Enkelte nye boligblokker (Tomasjordnes) hadde problemer med at inngangene lå under vannstanden.  Rema på Stakkevollvegen fikk inn sjøvann.  Det var oppoverbakke til flytebryggen i Torghuken.  Sørsjeteen stod under vann.

 

Den gang da var det vindstille, denne gangen skal det bli storm.  Nå er det jo også blitt bygd ut enormt mange nye boliger langs vannkanten sønnafor Mack.  Det skal bli spennende å se hva resultatet blir, men jeg tipper på store forsikringsutbetalinger.

 

Link to post
Share on other sites

Ligger i Vesterålen og fisker. Har nå forøvrig festet båten med 8-10 tamper i kaia nå, så får håpe det holder. Var ganske heftig vind også i gårkveld og kvelden før, så mastra mi har knekt tvers av og antenna til GPS-kompasset er knust. Det var allerede en liten skade i mastra fra før, så det var nok der den knakk tvert av nå. Heldigvis var det en kar på Finn som solgte samme GPS-kompass som jeg har, så jeg fikk kjøpe antenna hans, og jeg regner med at jeg får sveist mastra i morgen eller på tirsdag. Så jeg er nok klar til fiskeri igjen til været har roet seg såpass at det er mulig å gå ut igjen.

Link to post
Share on other sites

2.325 husstander i Harstad og Tjeldsund kommuner mista strømmen, men ca 1.000 har visstnok nå fått den tilbake.

Det meste av fly og båtavganger i morgen er innstilt. 

Widerøe kansellerer alle avganger nord for Trondheim i morgen, og alle bussruter i Ofoten er innstilt.

Tjeldsundbrua stenger vel stadig vekk nå.

Hurtigruta Nordlys har nettopp forlatt Harstad havn på tur nordover. Den pleier jo vanligvis å gå om morgenen.

 

Men snart er det vår :smiley:

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Sakset fra Harstad Tidende i aften:

 

havila2.jpg.21dceea6ab54e040b0d25c38d4c359a2.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja... potensiale for skader her. Tenkte å ta meg en tur i båten i kveld og doble opp litt på tampene..
Har etterhvert mista litt troa på "ekstremvær" inne i Trondheimsfjorden, har vært mye ulv-ulv og så kommer det en gammel sau (les, en stiv kuling eller noe) -  men denne gangen ser det faktisk ut som det kan bli luftig.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Dette blir nok svært heftig. Godt å være skaptrønder i Strömstad. Her nede kan vi skilte med meldt 23 m/s i kastene. Og det er ikkeno. Jeg har en gang opplevd >62 m/s, og da var det en del som trodde vi ville drukne. Vi fikk en ekstra fridag, og ekstra jobber med å reparere det som hadde gått i stykker. Men 50 m/s på land er ekstremt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg sutret litt her isommerferien 2023 som fersk seilbåtkaptein. Jeg ble til og med intervjuet av NRK siden jeg har en NRK kompis som så FB posten min der jeg sutret:giggle:

 

TV2 meldte om 15m signifikant. Jeg fant 13m under. 

 

image.png.1c347a410ae6039c5b49203adf8fbfce.png

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Når bølgehøyden kommer opp i slike nivåer blir det heftig. Her noen bilder jeg tok vinteren 1968/69 ombord på boreplattformen Ocean Traveler. Da var det opp i 20 meter. En gang "pigget" vindmåleren som gikk til 120miles/h.

 

storm_1.jpg.9ea42bb089d7523794d2bdec26e86afd.jpg

 

 

 

 

storm_3.jpg.d5b618c213f318716af548a2642045e2.jpg

 

 

 

 

storm_2.jpg.e6197e3a34913432d409a390640973c4.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da friskner det på her i Trondheim. Uten at det blir i nærheten så ille her som ute på kysten. 
 

I følge Kystvær-appen rapporter nå Veiholmen utenfor Smøla middelvind på 30,5 og vindkast på 40,8 m/s. Halten litt lenger nord rapporterer middelvind på 24,1 og vindkast på 33,0 m/s. Så det tar seg opp på trøndelagskysten akkurat nå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Og Ona melder 33,3 middelvind og 43,2 i kastene mens det har begynt å roe seg på Svinøy nede på Sunnmøre. Så kraftigste vinden ser ut til å være over Romsdal og Nordmøre akkurat nå. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg masten på båten vår som er 20m. Så skal det være en halv mastelengde mer med bølge oppå der igjen:eek:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...