e s Startet 28.Januar Del på Facebook Startet 28.Januar Har i løpet av januar styrt på med motoren i båten. Det hele begynte med et prosjekt for å stoppe en oljelekkasje på gass- og stopp armen. Dette medfører demontering av dieselsystemet, sjøvannpumpen og av med veivhuslokket. I samme slengen byttet jeg lager, simmerringer og impelleren på sjøvannspumpen. Har nok ikke fått ut all luften av diselsystemet, men den starter og går helt fint med unntak av så og si null vann ut med eksosen. Har demontert varmeveksleren og eksosalbuen, alt ok. Har kontrollert impelleren igjen, helt fin og slangene er full av vann. Er litt tom for ideer, trenger noen forslag for videre feilsøking. Var ingen problemer med kjølevann eller kjøling da den ble "parkert" i høst. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trawler 42 Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar Hadde et tilfelle på generatoren i båten min som var slik, masse eksos, men null vann. Tok en tid før jeg fant ut av det for impelleren gikk rundt og var hel og fin og det var vann helt frem i slangen. Fant ut av det når lokket til impellerhuset var delvis løsnet og motor startet, vannet kom ikke frem til impeller. Det viste seg å være en salt propp i et 90 graders bend inn på impellerhuset som var synderen. Av med slange og demontere bendet, staket forsiktig opp med et tynt flattjern fra begge sider. Påmontert igjen og har funket siden. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post Share on other sites More sharing options...
Luske_Ludvig Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar Bruk en oljesuger og se at det kommer vann til impeller Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar e s skrev for 4 timer siden: Har i løpet av januar styrt på med motoren i båten. Det hele begynte med et prosjekt for å stoppe en oljelekkasje på gass- og stopp armen. Dette medfører demontering av dieselsystemet, sjøvannpumpen og av med veivhuslokket. I samme slengen byttet jeg lager, simmerringer og impelleren på sjøvannspumpen. Har nok ikke fått ut all luften av diselsystemet, men den starter og går helt fint med unntak av så og si null vann ut med eksosen. Har demontert varmeveksleren og eksosalbuen, alt ok. Har kontrollert impelleren igjen, helt fin og slangene er full av vann. Er litt tom for ideer, trenger noen forslag for videre feilsøking. Var ingen problemer med kjølevann eller kjøling da den ble "parkert" i høst. Det kan skapes blokkeringer av salt på eksossiden, kan det være tilfelle her? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar Er du helt sikker på at impellerpumpen ikke suger falsk luft? Er pakning for lokket helt OK? Det skal utrolig lite til før en får problemer med utetthet. Mange bruker to skrutrekkere for å vippe ut impelleren når den skiftes. Da blir det fort omtrent usynlige grader i huset som slipper inn luft. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 28.Januar Del på Facebook Svart 28.Januar er du 130% sikker på at du har fått alt av slanger slik det var? lett for at det går i ball, så ser man seg blind. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 29.Januar Del på Facebook Svart 29.Januar På ein del motorer er det mulig å montere slangene feil,da vil den ikkje kunne suge sjøvatn.Prøv å snu pumpa,evnt bytt om slangene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Svart 29.Januar Del på Facebook Svart 29.Januar Da er det sjøvann-systemet du skal feilsøke. Er stengekran / skrog-gjennomføring åpen. Ta av lokk på grovfilter, hell vann / frostvæske i filter, renner det ut gjennom skroget og det er åpent frem til filteret? ta jollepumpa på utløpet fra grovfilter, ta av lokket på impeller-pumpa, kommer det luft? Sitter impelleren fast på akslingen? Er det riktig impellerstørrelse? Osv.. utett grovfilterlokk / sprekk gir falsk luft, null vann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
J-Å Svart 29.Januar Del på Facebook Svart 29.Januar Har du sjekket at impelleren virkelig roterer? Jeg har vært ute for impellere hvor gummien har sluppet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
e s Svart 29.Januar Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar On 1/28/2024 at 7:50 PM, Trawler 42 said: Det viste seg å være en salt propp i et 90 graders bend inn på impellerhuset Her er inn- og utløp rett over og under hverandre, med slanger rett inn på vannpumpen On 1/28/2024 at 7:52 PM, Luske_Ludvig said: Bruk en oljesuger og se at det kommer vann til impeller Får saltvann til impeller, men har ikke kontrollert mengde. Eneste slange som ikke er kontrollert er slangen fra filter til seildrev. Vann renner rett ut om jeg heller direkte i slangen, men det utelukker ikke at groe kan begrense kapasiteten. 21 hours ago, Kallethekid said: Det kan skapes blokkeringer av salt på eksossiden, kan det være tilfelle her? Har blåst gjennom og det virker ikke som er det noen blokkering 21 hours ago, Lars H. said: Er du helt sikker på at impellerpumpen ikke suger falsk luft? Nei, strengt tatt ikke. Lokket er noe korrodert på innsiden, men siden det fungerte fint før brukte jeg samme lokk. Har nytt liggende så får teste dette. Ser at dette også nevnes på andre forum. 20 hours ago, Taskeladden said: er du 130% sikker på at du har fått alt av slanger slik det var? lett for at det går i ball, så ser man seg blind. 12 hours ago, Jakob T said: På ein del motorer er det mulig å montere slangene feil,da vil den ikkje kunne suge sjøvatn.Prøv å snu pumpa,evnt bytt om slangene. 135% Har kontrollert mot bilder, slangen er merket, og jeg tror faktisk ikke det er mulig å montere feil på grunn av lengdene. 11 hours ago, Code0 said: Da er det sjøvann-systemet du skal feilsøke. Er stengekran / skrog-gjennomføring åpen. Ta av lokk på grovfilter, hell vann / frostvæske i filter, renner det ut gjennom skroget og det er åpent frem til filteret? ta jollepumpa på utløpet fra grovfilter, ta av lokket på impeller-pumpa, kommer det luft? Sitter impelleren fast på akslingen? Er det riktig impellerstørrelse? Osv.. utett grovfilterlokk / sprekk gir falsk luft, null vann. Mistenker at årsaken er selve impelleren eller vannpumpehuset. Skal ta en dobbelsjekk av dimensjoner, lokk og impeller. 10 hours ago, J-Å said: Har du sjekket at impelleren virkelig roterer? Jeg har vært ute for impellere hvor gummien har sluppet. Skal ta en sjekk. Den har hvertfall rotert i forhold til hvordan den ble montert, men det utelukker ikke at den spinner mens motor går. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 29.Januar Del på Facebook Svart 29.Januar Har du den gamle impelleren liggende så hadde jeg montert den og sjekket om det kom vann Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 30.Januar Del på Facebook Svart 30.Januar Lokket på pumpa kan du snu, bare slip av lakken... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 30.Januar Del på Facebook Svart 30.Januar Lars Hansen skrev for 3 timer siden: Lokket på pumpa kan du snu, bare slip av lakken... Er det ikke preget inn informasjon på utsiden av lokket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 30.Januar Del på Facebook Svart 30.Januar Lazyjack skrev for 2 timer siden: Er det ikke preget inn informasjon på utsiden av lokket? Jo, men det pleier ikke gjøre noe. Det går også an å slipe av innsiden med smergelpapir på en platebit. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 30.Januar Del på Facebook Svart 30.Januar Lazyjack skrev for 3 timer siden: Er det ikke preget inn informasjon på utsiden av lokket? Jeg la smergelpapir på dørken, og slipte av lakken og litt til. Fungerte bra, pregingen er ikke merkbar etter litt sliping :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Martine29f Svart 30.Januar Del på Facebook Svart 30.Januar Jeg glemte å legge på o-ringen mellom lokk og sjøvannsfilter og minimalt med sjøvann kom ut gjennom eksos. Fort gjort. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 1.Februar Del på Facebook Svart 1.Februar Martine29f skrev On 30.1.2024 at 17.36: Slettet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 1.Februar Del på Facebook Svart 1.Februar Blåskjellyngel eller annen dritt som begrenser i inntaket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eivindch Svart 1.Februar Del på Facebook Svart 1.Februar Jeg går ut fra at du har sjekket at sjøvannspassasjen(e) gjennom eksosalbuen er åpne. Ikke alltid så lett å se. Der kan det lett bli tett med saltavleiringer som setter seg godt fast. Eivind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
e s Svart 19.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar Alltid greit å avslutte trådene med løsning. Kan nok gi @Lars H. full pott her! Nytt lokk på pumpen, og all good! Er kanskje litt flaut å vise hvordan det gamle ser ut, men til mitt forsvar så fungerte det helt fint før jeg demonterte det... Det har i midlertid tatt lang tid å finne ut av fordi jeg ikke har fått start og trodd at jeg ikke har klart å lufte skikkelig. Vet ikke hvor mange liter jeg har sprutet ut på toppen av dysene... Problemet var i midlertid en løs terminal i releholderen til glødereleet. Luftingen var helt i orden 🫡 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.Februar Del på Facebook Svart 19.Februar Godt for deg at du fikk orden på problemene, og takk skal du ha for at du forteller oss andre hva løsningen ble på begge problemene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 20.Februar Del på Facebook Svart 20.Februar e s skrev for 14 timer siden: Alltid greit å avslutte trådene med løsning. Kan nok gi @Lars H. full pott her! Nytt lokk på pumpen, og all good! Er kanskje litt flaut å vise hvordan det gamle ser ut, men til mitt forsvar så fungerte det helt fint før jeg demonterte det... Det har i midlertid tatt lang tid å finne ut av fordi jeg ikke har fått start og trodd at jeg ikke har klart å lufte skikkelig. Vet ikke hvor mange liter jeg har sprutet ut på toppen av dysene... Problemet var i midlertid en løs terminal i releholderen til glødereleet. Luftingen var helt i orden 🫡 Der har det nok tettet dårlig mot impeller ja👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pappa_wolf Svart 20.Februar Del på Facebook Svart 20.Februar On 1/30/2024 at 12:09 PM, index said: Jo, men det pleier ikke gjøre noe. Det går også an å slipe av innsiden med smergelpapir på en platebit. Jeg bruker en glassplate med våt slipepapir og wd40. Starter på K600 og avslutter med K2000 og polering. Hvis ikke impelleren slutter 100% tett skal det ikke mye luft til før den ikke suger. Og de fleste impellere jeg ser i dag er laget i Asia. Har ofte målt den nye og den gamle, og de har samme størrelse. Hvilket ikke er så bra, da den nye helst skal være litt større for å slutte tett i en sliten pumpe. Dette lærte jeg på den dyre måten for et par år siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Svart 20.Februar Del på Facebook Svart 20.Februar Jeg har byttet lokk til et med plass til en silikonskive innvendig som tetter mot impelleren, og roterer sammen med denne. Da skal den tåle litt tørrkjøling. Og den har ‘finger-skruer’, så det er enkelt å skru av / bytte impeller i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.Februar Del på Facebook Svart 20.Februar pappa_wolf skrev 1 time siden: Jeg bruker en glassplate med våt slipepapir og wd40. Starter på K600 og avslutter med K2000 og polering. Det fungerer, men det går veldig tregt. Jeg ville ha begynt med 80/120 og avsluttet med 360. Det er ikke speil du skal lage;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.