Jump to content

Volvo penta md2020 - null kjølevann ut eksos


e s

Recommended Posts

Har i løpet av januar styrt på med motoren i båten. Det hele begynte med et prosjekt for å stoppe en oljelekkasje på gass- og stopp armen. Dette medfører demontering av dieselsystemet, sjøvannpumpen og av med veivhuslokket. I samme slengen byttet jeg lager, simmerringer og impelleren på sjøvannspumpen. 

 

Har nok ikke fått ut all luften av diselsystemet, men den starter og går helt fint med unntak av så og si null vann ut med eksosen. 

 

Har demontert varmeveksleren og eksosalbuen, alt ok.

 

Har kontrollert impelleren igjen, helt fin og slangene er full av vann. 

 

Er litt tom for ideer, trenger noen forslag for videre feilsøking. 

 

Var ingen problemer med kjølevann eller kjøling da den ble "parkert" i høst. 

Link to post
Share on other sites

Hadde et tilfelle på generatoren i båten min som var slik, masse eksos, men null vann.

Tok en tid før jeg fant ut av det for impelleren gikk rundt og var hel og fin og det var vann helt frem i slangen.

Fant ut av det når lokket til impellerhuset var delvis løsnet og motor startet, vannet kom ikke frem til impeller.

Det viste seg å være en salt propp i et 90 graders bend inn på impellerhuset som var synderen.

Av med slange og demontere bendet, staket forsiktig opp med et tynt flattjern fra begge sider.

Påmontert igjen og har funket siden.

 

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

e s skrev for 4 timer siden:

Har i løpet av januar styrt på med motoren i båten. Det hele begynte med et prosjekt for å stoppe en oljelekkasje på gass- og stopp armen. Dette medfører demontering av dieselsystemet, sjøvannpumpen og av med veivhuslokket. I samme slengen byttet jeg lager, simmerringer og impelleren på sjøvannspumpen. 

 

Har nok ikke fått ut all luften av diselsystemet, men den starter og går helt fint med unntak av så og si null vann ut med eksosen. 

 

Har demontert varmeveksleren og eksosalbuen, alt ok.

 

Har kontrollert impelleren igjen, helt fin og slangene er full av vann. 

 

Er litt tom for ideer, trenger noen forslag for videre feilsøking. 

 

Var ingen problemer med kjølevann eller kjøling da den ble "parkert" i høst. 

Det kan skapes blokkeringer av salt på eksossiden, kan det være tilfelle her?

Link to post
Share on other sites

Er du helt sikker på at impellerpumpen ikke suger falsk luft? Er pakning for lokket helt OK? Det skal utrolig lite til før en får problemer med utetthet. Mange bruker to skrutrekkere for å vippe ut impelleren når den skiftes. Da blir det fort omtrent usynlige grader i huset som slipper inn luft.

 

impellerhus2.jpg.cf5825a8bf8bf965d5d5c1a5b2db24fd.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er det sjøvann-systemet du skal feilsøke. 
Er stengekran / skrog-gjennomføring åpen. Ta av lokk på grovfilter, hell vann / frostvæske i filter, renner det ut gjennom skroget og det er åpent frem til filteret? 
ta jollepumpa på utløpet fra grovfilter, ta av lokket på impeller-pumpa, kommer det luft? Sitter impelleren fast på akslingen? Er det riktig impellerstørrelse? Osv..

utett grovfilterlokk / sprekk gir falsk luft, null vann.

Link to post
Share on other sites

On 1/28/2024 at 7:50 PM, Trawler 42 said:

Det viste seg å være en salt propp i et 90 graders bend inn på impellerhuset

Her er inn- og utløp rett over og under hverandre, med slanger rett inn på vannpumpen

 

On 1/28/2024 at 7:52 PM, Luske_Ludvig said:

Bruk en oljesuger og se at det kommer vann til impeller

Får saltvann til impeller, men har ikke kontrollert mengde. Eneste slange som ikke er kontrollert er slangen fra filter til seildrev. Vann renner rett ut om jeg heller direkte i slangen, men det utelukker ikke at groe kan begrense kapasiteten. 

 

21 hours ago, Kallethekid said:

Det kan skapes blokkeringer av salt på eksossiden, kan det være tilfelle her?

Har blåst gjennom og det virker ikke som er det noen blokkering

 

21 hours ago, Lars H. said:

Er du helt sikker på at impellerpumpen ikke suger falsk luft?

Nei, strengt tatt ikke. Lokket er noe korrodert på innsiden, men siden det fungerte fint før brukte jeg samme lokk. Har nytt liggende så får teste dette. Ser at dette også nevnes på andre forum. 

 

20 hours ago, Taskeladden said:

er du 130% sikker på at du har fått alt av slanger slik det var? lett for at det går i ball, så ser man seg blind. 

12 hours ago, Jakob T said:

På ein del motorer er det mulig å montere slangene feil,da vil den ikkje kunne suge sjøvatn.Prøv å snu  pumpa,evnt bytt om slangene.

135% :wink:

Har kontrollert mot bilder, slangen er merket, og jeg tror faktisk ikke det er mulig å montere feil på grunn av lengdene. 

 

11 hours ago, Code0 said:

Da er det sjøvann-systemet du skal feilsøke. 
Er stengekran / skrog-gjennomføring åpen. Ta av lokk på grovfilter, hell vann / frostvæske i filter, renner det ut gjennom skroget og det er åpent frem til filteret? 
ta jollepumpa på utløpet fra grovfilter, ta av lokket på impeller-pumpa, kommer det luft? Sitter impelleren fast på akslingen? Er det riktig impellerstørrelse? Osv..

utett grovfilterlokk / sprekk gir falsk luft, null vann.

Mistenker at årsaken er selve impelleren eller vannpumpehuset. Skal ta en dobbelsjekk av dimensjoner, lokk og impeller. 

 

10 hours ago, J-Å said:

Har du sjekket at impelleren virkelig roterer? Jeg har vært ute for  impellere hvor gummien har sluppet.

Skal ta en sjekk. Den har hvertfall  rotert i forhold til hvordan den ble montert, men det utelukker ikke at den spinner mens motor går. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Er det ikke preget inn informasjon på utsiden av lokket? 

 

Jo, men det pleier ikke gjøre noe. Det går også an å slipe av innsiden med smergelpapir på en platebit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Alltid greit å avslutte trådene med løsning. Kan nok gi @Lars H. full pott her! Nytt lokk på pumpen, og all good! Er kanskje litt flaut å vise hvordan det gamle ser ut, men til mitt forsvar så fungerte det helt fint før jeg demonterte det...

 

20240219_194053.jpg.73f792379a6df4877652a3c506ab0999.jpg

 

Det har i midlertid tatt lang tid å finne ut av fordi jeg ikke har fått start og trodd at jeg ikke har klart å lufte skikkelig. Vet ikke hvor mange liter jeg har sprutet ut på toppen av dysene...

 

Problemet var i midlertid en løs terminal i releholderen til glødereleet. Luftingen var helt i orden 🫡

Link to post
Share on other sites

Godt for deg at du fikk orden på problemene, og takk skal du ha for at du forteller oss andre hva løsningen ble på begge problemene. :thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

e s skrev for 14 timer siden:

Alltid greit å avslutte trådene med løsning. Kan nok gi @Lars H. full pott her! Nytt lokk på pumpen, og all good! Er kanskje litt flaut å vise hvordan det gamle ser ut, men til mitt forsvar så fungerte det helt fint før jeg demonterte det...

 

20240219_194053.jpg.73f792379a6df4877652a3c506ab0999.jpg

 

Det har i midlertid tatt lang tid å finne ut av fordi jeg ikke har fått start og trodd at jeg ikke har klart å lufte skikkelig. Vet ikke hvor mange liter jeg har sprutet ut på toppen av dysene...

 

Problemet var i midlertid en løs terminal i releholderen til glødereleet. Luftingen var helt i orden 🫡

Der har det nok tettet dårlig mot impeller ja👍

Link to post
Share on other sites

On 1/30/2024 at 12:09 PM, index said:

 

Jo, men det pleier ikke gjøre noe. Det går også an å slipe av innsiden med smergelpapir på en platebit. 

Jeg bruker en glassplate med våt slipepapir og wd40. Starter på K600 og avslutter med K2000 og polering.

Hvis ikke impelleren slutter 100% tett skal det ikke mye luft til før den ikke suger.

Og de fleste impellere jeg ser i dag er laget i Asia. Har ofte målt den nye og den gamle, og de har samme størrelse. Hvilket ikke er så bra, da den nye helst skal være litt større for å slutte tett i en sliten pumpe.

Dette lærte jeg på den dyre måten for et par år siden.

Link to post
Share on other sites

pappa_wolf skrev 1 time siden:

Jeg bruker en glassplate med våt slipepapir og wd40. Starter på K600 og avslutter med K2000 og polering.

 

Det fungerer, men det går veldig tregt. Jeg ville ha begynt med 80/120 og avsluttet med 360. Det er ikke speil du skal lage;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...