Jump to content

Ønsker gode råd for seiling langs Norskekysten fra Asker til Lofoten t/r sommer 2024


1957

Recommended Posts

Hei,

 

Vi har startet planlegging av 2024 sommerens eventyr langs Norskekysten. Planen er å bruke 3 mndr f.o.m 1. juni 2024. Det mest spennende for oss vil være Vestlandet fra Stavanger og nordover, og ikke minst Helgelandskysten før vi kommer til Lofoten. Vi har venner og familie som vil bli med på ulike strekninger langs kysten. Med så mye erfaring som finnes på dette nettstedet, er vi spent på hvilke kunnskap, innsikt og gode råd som vi kan få med oss i planleggingen her fra Båtforumet. Vi er derfor taknemlig for alle gode innspill!

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Oslo til Trondheim i fjor. Fortsetter nordover i år.

Utfordringen som jeg ser det er mangelen på gode guidebøker. Når man skal langt har man begrenset tid til å lete opp  og prøve og feile. Vi endte alt for ofte opp i gjestehavner. Så i år skal jeg gjøre et mye bedre forarbeid, med plotte inn mulige naturhavener langs ruta.

Link to post
Share on other sites

Fra Stavanger og nordover til Stadt er det jo uthavner overalt.  Men også fine tettsteder med gjesteplasser. For eksempel Skudesneshavn og Fedje.  Oppover Møre- og Trøndelagkysten er det gjerne også greit å bruke små eller større gjestehavner. På Helgeland er det mange uthavnmuligheter, men det er fint å gå innom Brønnøysund og Sandnessjøen også. Derfra anbefaler jeg Sandnessjøen-Myken-Røst-Værøy.  

 

Norsk Havneguide er absolutt nyttig å sjekke, men kvaliteten er varierende. Noen av havnene har gode bilder og beskrivelser fra virkelige besøk, mens andre ser ut til å være mer eller mindre automatisk generert.  En nyttig funksjon er at steder båter har lagt stille med AIS er vist med små merker.  Så det viser f.eks. hvor båter har ankret.

Link to post
Share on other sites

Gruppen Seilere på Facebook er også et godt forum å søke råd.

 

En jeg kjenner med en XP44 seilte t/r Asker - Tromsø på to somre (la igjen båten i Tromsø over vinteren). Spør du på Facebook-gruppen kan det godt hende du får svar av ham.

Link to post
Share on other sites

Indy skrev for 7 timer siden:

Gruppen Seilere på Facebook er også et godt forum å søke råd.

 

En jeg kjenner med en XP44 seilte t/r Asker - Tromsø på to somre (la igjen båten i Tromsø over vinteren). Spør du på Facebook-gruppen kan det godt hende du får svar av ham.

Hvis du kikker gjennom podcastene til Explorer north er det en episode med intervju fra denne turen. Var forøvrig foredrag med samme paret vedr deres fjorårstur rundt scotland hos Asker seilforening på tirsdag. 

Link to post
Share on other sites

J-Å skrev On 1.2.2024 at 22.29:

På Helgeland er det mange uthavnmuligheter, men det er fint å gå innom Brønnøysund og Sandnessjøen også. Derfra anbefaler jeg Sandnessjøen-Myken-Røst-Værøy.  

De nevnte stedene er fine de, men det ligger veldig mange fine steder  i mellom disse mest kjente stedene.  Brønnøysund og Sandnessjøen gir mulighet til å få handlet en del ting som ikke er like lett å få tak i på de mindre stedene.  Har dere med barn på turen kan jeg anbefale Kulturbadet i Sandnessjøen.  Ellers har du en veldig fin uthavn, Hjartøyvågen, ca. 6 nautiske mil sør-vest for Sandnessjøen.  Vanskelig å nevne opp alle de fine stedene, men det jeg tror de fleste erfarer er at ved å prate med andre båtfolk underveis så får man gjerne gode råd.  Bruker du MarineTraffic vil du også kunne se hvor andre fritidsbåter ankrer opp, og satellittfoto som du finner på Google Earth bl.a. er også til good hjelp.

 

Link to post
Share on other sites

@Enzo Har du gode erfaringer med Navily fra Vestlandet og videre nordover langs norskekysten?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvis været er fint når dere har kommet forbi Hustadvika kan jeg anbefale Grip-Veiholmen-Sula-Bogøyvær (med Supen pub)-Mausund-Halten i stedet for den gørrkjedelige Trondheimsleia...

Nordom Folda er Sør-Gjæslingan et must. Helgeland er det sikkert mange som kommer med innspill rundt, har seilt opp en gang og da så jeg bare de nederste 50m pga tåke, regn og sw-kuling… 😉

Ellers - hvorfor snu i Lofoten - Trollfjorden og resten av Vesterålen, samt yttersia Senja må med på en sånn tur.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

On 2/1/2024 at 11:43 PM, Code0 said:

Du finner vel det du trenger i Den Norske Los, som du laster ned gratis som  PDF, er det kartverket/ kystkartverket tro…

PDF'ene for nedlasting var sist oppdatert i 2018 men inneholder utrolig mye informasjon.
https://kartverket.no/til-sjos/nautiske-publikasjoner/den-norske-los

Kartverket driver tydeligvis og "digitaliserer" tjenesten, men jeg sliter med å se noe nyttig her som ikke allerede leveres fra andre tjenester...
https://dnl.kartverket.no/

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 3.2.2024 at 17.52:

@Enzo Har du gode erfaringer med Navily fra Vestlandet og videre nordover langs norskekysten?

Absolutt ikke, jeg bare tenkte den fungerer like godt der som der vi har brukt den. Den er helt enormt fin fra Norge og sydover i europa og Karibien der vi har brukt den masse siste 2år

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...