Jump to content

Hente ny/brukt båt Ulsteinvik - Holmestrand.


HRH-Z

Recommended Posts

HRH-Z skrev On 10.2.2024 at 12.53:

Noen som har tips til alternative havner og ligge i mens man venter på riktig værvindu for å runde Stadt fra nord til sør??

Lå på Sandhamn selv i 2021 da jeg ventet på et værvindu. Da var stedet under ombygging og ikke så mye å skryte av, men vet at det har utviklet seg siden da. Men veldig greit å ligge der i påvente av å gå rundt Stadt. Fosnavåg er også et alternativ. Der er det også dieselfylling - men jeg fylte ikke der selv.

 

I bloggen min er den en liten oversikt over gjestehavner jeg har besøkt, også i Møre og Romsdal og i Vestland.

Sandshamn; https://pequod.nesodd1.no/?page_id=23922  Fosnavåg: https://pequod.nesodd1.no/?page_id=23904

 

I tråden Bergtatt på tokt 2021 her på forumet  - finner du også en del beskrivelser av steder jeg besøkte - for det meste gjestehavner ettersom jeg var alene om bord og lettere funksjonshemmet.

 

Og som flere allerede har skrevet - legg ut masse fra henteturen, spesielt bilder, det er populært lesestoff her på forumet!

 

Link to post
Share on other sites

Da gikk vi til Skudeneshavn i dag, fin tur på helt flatt hav, grått vær men det gjør ikke så mye når man skal gå fra A til B.

Haugesund er en pærle som vi skulle tatt oss tid til en stopp,  men det får bli neste gang.

Skudeneshavn er en også flott liten plass, spesielt gamlebyen. 

Vi gikk en rundtur i smugene der,  masse historie samt en tur opp i parken med utstikten som en flott endestopp.

I morgen er planen og ta en tur inn Lysefjorden.

 Oppdatering følger..

 

20240507_193022.jpg

20240507_193043.jpg

20240507_193058.jpg

20240507_201419.jpg

Link to post
Share on other sites

Fine bilder!😃😃. Jeg husker godt Skudeneshavn som en havn hvor vi ventet på fergen til Stavanger. Jeg har vært sjøsjuk mange ganger over der! Skudeneshavn er en flott plass synes jeg! Bare pls på med bilder fra neste etappe!😃😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

I går gikk vi fra Skudeneshavn og inn lysefjorden men snudde ved prekestolen,  skydekke hang langt ned i fjellsidene og ikke veldig mye og se.

Derfra satte vi kursen til Tananger og etter en titt på vær-prognosene så bestemte vi oss for og ta en hviledag i dag her i Tananger.

Det var veldig greit da skipstrafikken benyttet tåkelur i dag, dvs. veldig dårlig sikt.

Da tiden blir litt lang når det regner og generelt møkkavær så benyttet vi anledningen til og feilsøke litt på dieselvarmeren som sluttet og fungere på tur inn Lysefjorden, og det var en enkel sak.

Det viser seg at vi fikk med vann på kjøpet når vi tanket opp i Skudeneshavn:headbang:,  jeg drenerte ut totalt ca 1,5L vann fra varmer, dieseltanken, grovfilter og finfiltre,  vi merket imidlertid ingenting på maskinen.

Det var litt flaks at varmeren suger fra et lavere punkt på tanken en hva motoren gjør.

Vi hadde sansynigvis ikke merket noe før vi var kommet ut i rom skjø i morgen dersom ikke jeg måtte feilsøke på varmern, og det hadde ikke vært greit.

 

Vi går videre sørover i morgen, tar en tur innom Egersund før vi fortsetter.

Skal bli flinkere til å ta flere bilder:smiley:

Link to post
Share on other sites

Da gikk turen via Egersund og Kirkholmen til Farsund i dag, bunkret i Egersund til turens dyreste Diesel,  kr 17.99 pr/l.

Turen gikk fint og vi merket ikke mer vedr. vann i diesel,  været var bra hele turen men det var noe sjø som kom skrått bakfra(Nord-vest).

Dette påvirket ikke Viknesen nevneverdig og vi gikk i 18knop med autopilot innkoblet hele veien uten noe ubehag.

 

Bilde 1 er innseilingen til Kirkholmen.

Bilde 2 er ved passering av Lista,  litt sjøsprøyt på rutene ble det:smiley:..

Bilde 3 er ved gjestebryggen i Farsund, fin liten by..

20240510_153701.jpg

20240510_162158.jpg

20240510_203908.jpg

Link to post
Share on other sites

Da ble dagens etappe Farsund - Lillesand via Spangereidkanalen og Blindleia,  flott tur og må bare si at Spangereidkanalen er uttrolig, tenk at det offentlige Norge kan presentere noe slikt!!   rett og slett fantastik flott.

Den kan ikke forklares men må oppleves.

3 første bilder er fra kanalen mens det siste er fra Ryviningen fyr i solskin og blant hav.

I morgen blir det landligge i Lillesand før videre hjemreise starter opp igjen på mandag.

20240511_135103[6178].jpg

20240511_134940.jpg

20240511_135523.jpg

20240511_145020.jpg

Link to post
Share on other sites

Litt sein med oppdatering men det får våge seg.

Lillesand var et fint bekjentskap.

13 mai ble en kort etappe hvor vi gikk i sakte fart til Arendal i flott vær, fin plass men veldig lite båttrafikk.

14 mai gikk vi videre fra Arendal via Lyngør til Kragerø for handling av litt nødvendig proviant, og overnatting ble i en liten smett på Skrata rett utenfor Skåtøy.

Fortsatt flott vær.

15 mai ble turens siste etappe hvor vi gikk fra Skrata(Kragerø) til Holmestrand, det ble nok en dag med nydelig vær og flatt hav og vi klappet til kai kl 15.00.

 

Alt i alt har vi vært utrulig heldig med været,  kunne nok fort vært større urfordringer i så måte, vel blåst.

Og bare for å ha det helt klart, Viknesen svarte helt til forventningene og fungerte upåklagelig hele turen.

 

Turen har vært en kjempeopplevelse og vi angrer ikke et sekund på at vi valgte å gå turen for egen maskin.

Vel har det kostet endel i diesel etc. men det er ikke gratis og få båten fraktet nedover heller.

Bilde 1-2-3 er fra Lillesand,  bilde 4 er fra Skrata i Kragerø-skjærgården,  bilde 5-6-7 er fra Lyngør.

20240511_185830.jpg.e040136a0f4f7192ca4e3501dec2c74f.jpg

 

 

20240512_203728.jpg

20240511_185835.jpg

20240514_203840.jpg

20240514_112527.jpg

20240514_112531.jpg

20240514_112632 – Kopi.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...