Jump to content

Hente ny/brukt båt Ulsteinvik - Holmestrand.


HRH-Z

Recommended Posts

Heisann.

Vi (undertegnende og frue) skal hente ny(for oss) skute i Ulsteinvik i mnd-skifte april/mai og vi har satt av veeeldig god tid til turen(2uker med mulighet til 3 hvis nødvendig) og kommer ikke til å legge utpå med mindre det er greie værmeldinger.

Dette skal være en opplevelsestur uten noe form for stress,  bare kos pluss en god læringsprosess for å lære båten og kjenne(uerfaren med strak aksel)

Vi har planer om å legge opp en overordnet rute som vi avviker med avstikkere til severdige plasser etter anbefalinger fra menigheten samt litt etter eget hode.

Så fyr løs med tips av alle slag,  reiseruter, ankringsplasser(både gjestehavner og utehavner) også plasser vi bør ungå ved ugunstige værforhold etc.

 

NB: vi har aldri tidligere gått vestlandet,  men har selvfølgelig fulgt med på diverse hentetråder og fått endel god innformasjon der.

 

H.R.H-Z

Link to post
Share on other sites

He he,  skute og skute fru blom, er litt feilformulert. 

Det er nærmere bestemt en Viknes 1030 så vi er vel ikke så bekymret for sjøegenskapene.

Vi er heller opptatt av og få en fin/unik opplevelse og har derfor satt av rikelig med tid slik at man ikke MÅ ta strake veien sørover.

Link to post
Share on other sites

Ja det skal bli en herlig opplevelse håper jeg,   ikke noe stress vedr. tidspress og friheten til å velge neste stopp ut fra dagsform, værsituasjon og naturopplevelse bør kunne resultere i en god opplevelse.

Kjenner jeg får ro i skjelen bare ved tanken på turen.:clap:

Link to post
Share on other sites

Det har du helt rett i! At du vil få ro i sjelen er helt sikkert! Bare å nyte! Og en Viknes 1030 er jo noe av det bedre å dra på tur med!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Har sett gjennom "Tom Rør" sin tråd og det er mye god info, "Tom Rør" sin tråd og lignende tråder er til uvurderlig hjelp for oss andre, mange takk til dere som deler slike opplevelser.

Det blir enklere å ha førstehånds informasjon når planer skal legges.

Jeg har vært mye på vestlandet med bil i jobbsammenheng og det er jo sååå mange flotte steder, jeg har alltid hattt en drøm om å kunne gå vestlandet med båt og nå blir det endelig gjennomført:smiley:.

Tipper det blir en helt annen opplevelse og du får se kysten fra et helt annet perspektiv.

Vi har skaffet oss bøkene "Havneguiden" for strekningen, her er det mye god detalj-informasjon og dette vil suplere all øvrig innsamlet informasjon.

Vedr. bunkringsmuligheter så har vi ønske om tips til steder som er i drift året rundt for om mulig slippe unna dårlig drivstoff,   kom gjerne med tips.

 

Link to post
Share on other sites

HRH-Z skrev for 2 timer siden:

Noen som har tips til alternative havner og ligge i mens man venter på riktig værvindu for å runde Stadt fra nord til sør??

Vi lå og ventet på kvamsøya da vi hente båten. Kort vei til Stadten, og butikk på brygga :-)

Link to post
Share on other sites

@HRH-Z, hvis du drøyer bittelitt, så kan du gå her..

 

 

Uansett MÅ du skrive en hentetråd om denne turen og mange flotte bilder.

Ikke bare av turen, men gjerne også hvordan du/dere opplever båten, og hvordan den "fungerer" på en såpass lang tur.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, gode greir.

Stadt tunellen var jo et genialt tips,  men syntes det blir litt lenge og vente:clap:

 

Ja vi skal nok prøve og lage en tråd på turen,   det er jo artig å se tilbake på en slik tråd i ettertid også.

Da kan man gjennoppleve turen på den mørke og kalde tide av året:yesnod:

Vi skal gi tilbakemelding om hvordan båten fungerer for oss.

Vi er også spente på hvordan vi kommer til å like båten,  blant annet ved vedr. manøvrerings-egenskaper.

Har alltid hatt båt med hekkaggregat tidligere og det styrer jo dit man peker, relativt tung båt og drev er en dårlig kombo.

Derfor var et av kriteriene denne gangen var fast aksel på grunn av vedlikeholdsutgifter, videre ville vi ha en båt med tett kabin/salong for uværsdager og helst med grei uteplass for fine dager.

På papiret leverer Viknes 1030 på alle disse punkter, så får vi se IRL. 

 

mvh H.R.H

Link to post
Share on other sites

Nei,  har ikke hatt farkost med fast aksel,  men vet at de har en vesentlig dårligere respons, spesielt når man slår revers.

Det er jo ganske logisk pga. propelstrøm etc. men det blir vel nok av tid til å vende seg til dette vil jeg tro.

Nå er det imidlertid baugpropell og det er jo til god hjelp, selv om det av enkelte betegnes som "pysvisp":giggle:

 

Tar imidlertid veldig gjerne imot tips fra dere som har erfaring.

 

Mvh H.R.H

Link to post
Share on other sites

@HRH-ZSpørs litt på vær og vind, og hvor trangt du manøvrerer, men vil anbefale hekktruster på 1030. Det er mye vindfang i kalesje, så baken driver fort av. Monterte Sleipner SE 100 bak på min og eget batteri ved begge trustere. En helt ny verden å manøvrere. Den forsterker også virkningen av baugtruster mye når du kjører hver sin vei. 

Link to post
Share on other sites

Chilli solbris, jeg ser nå at jeg har tatt feil av deg og Solgangsbris når det gjelder filmer på youtube,  beklager det.:blush:

 

Gullfisk,  ja jeg har vært inne på tanken om og montere hekktruster, men det må eventuelt bli ila. neste vinter.   

Ser det er veldig mange av 1030'ne som lå/ligger ute for salg som er utrustet med begge deler.

Det betyr jo at veldig mange mener at det er behov for dette, uansett om enkelte betegner dette som pysvisper.

Etter min mening så må det da være mye bedre å kunne manøvrere trygt med gode hjelpemiddler, enn og være utrygg med lite hjelpemiddler og kun stole på egne mer eller mindre gode ferdigheter.

Imidlertid så har jeg ingen mulighet til å få montert hekktruster før vi foretar henteturen slik at vi må klare oss uten en slik om vi vil eller ikke.

Vi får jo god tid til å lære, får bare håpe man ikke er altfor tunglært:pray:

 

Dobsen62,  den linken er lagret, der er vel det meste man trenger av informasjon,  mange takk.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg er litt dårlig på oppdatering, men da var henteturen igang. 

Vi har ingen dato for hjemkomst da dette sannsynligvis blir den ene gangen vi går denne distansen og vi tar turen som en ferietur. 

Etter en fylling av dieseltanker(kr 17,90 pr/l) la vi ut fra Ulsteinvik på Torsdag 02mai og gikk rundt Stadt på direkten, det var noe rotete sjø,  men det er vel ikke uvandlig.  Været var forøvrig fantastisk og vi gikk til Måløy og tok overnattingen der, helt grei og godt beskyttet gjestehavn mitt i byen. Kan forøvrig anbefale en tur innom "Kaibutikken" i Måløy, vel verdt et besøk og vil anta at det man ikke finner der, ja det trenger man ikke!!

 

Fredag 03mai:

Gikk vi fra Måløy til Kalvåg, overnatting der og en flott plass, resturangen Knutholmen serverte stekt Lange m/tilbehør =absolutt og anbefale.   

 

Lørdag 04mai: 

Gikk fra Kalvåg til Askvoll, bra gjestehavn og biligst på drivstoff hitill= kr 16,49 pr/l,  været er fortsatt kjempebra og vi koser oss.

 

Søndag 05mai:

Gikk fra Askvoll til Hjellestad sør for Bergen og la oss til på Gjestehavna til Gjellestad Marina, helt grei plass og overnatte, noe forstyrrende med innflygningen til Flesland rett over hodet, men det ble heldigvis stille for flytrafikken utpå kvelden.

 

Mandag 06mai:

Gikk fra Hjellestad til Rosendal,  fin gjestehavn og koslig plass med hyggelige ansvarlige for bryggeanlegget, ble umiddelbart anvist plass og bistått med fortøyning av personalet som holdt på med vedlikehold av bryggeanlegget.

 

Plan for i morgen = Skudeneshavn dersom forholdene tilsier det.

 

Videre oppdatering kommer i ugjevne intervaller.

20240506_145525[6148].jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...