Jump to content

Ulyd lager på sjøvannspumpe VP D4-260


Torsen67

Recommended Posts

Hei.

Delenr på pumpa: Volvo Penta 3584062 og fra produsent Jabsco 50384-8000. 

Har en fæl høyfrekvent lyd fra sjøvannspumpa. Sprayet silikon mellom remhjul og pumpa. Der sitter det ene lageret. Da ble lyden borte i 15-20 sekunder før det kom tilbake. Prøvde dette flere ganger. Det er altså ikke reim og reimhjul som lager ulyd.

Har lyst til å bytte det bakerste lageret ved remhjulet. Pumpa lekker ikke og alt virker tight ellers. Er det mulig å få dratt ut hele akselen med remhjul hvis man løsner segerring bak impeller? Eller vil dette skade tettningen ved remontering? 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Da har jeg blitt litt klokere vedr denne pumpa. Jeg ser at jeg selv ikke har ferdigheter eller riktig verktøy til å overhale denne pumpa. Noen som vet om noen eller er det noen her inne som har ferdighetene til å gjøre denne jobben? Det som er irriterende er at pumpa gjør jobben sin, uten å lekke vann. Men den skriker tydeligvis i det lageret som er nærmest reimhjulet. 

Link to post
Share on other sites

Bare noen bolter å løsne så har du den ute. Kjøp et rep kit og hør med et lokalt verksted. Eventuelt bare smøre lageret. Må ha en torque nøkkel til å stramme reimen igjen når du monterer den tilbake.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev On 5.2.2024 at 15.42:

Hei.

Da har jeg blitt litt klokere vedr denne pumpa. Jeg ser at jeg selv ikke har ferdigheter eller riktig verktøy til å overhale denne pumpa. Noen som vet om noen eller er det noen her inne som har ferdighetene til å gjøre denne jobben? Det som er irriterende er at pumpa gjør jobben sin, uten å lekke vann. Men den skriker tydeligvis i det lageret som er nærmest reimhjulet. 

Blommenholmen Motorverksted på Høvik er nevnt i denne tråden
 

 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 16 timer siden:

Blommenholmen Motorverksted på Høvik er nevnt i denne tråden
 

 

:thumbsup: 

Remhjulet er festet på en spesiell måte på akslen i pumpa. Remhjulet må dessverre av siden akslen bare kan dras ut på motsatt side. Først da er det mulig å bytte lageret nærmest remhjulet. Når dette skal på plass igjen, så må remhjul og aksel settes i sammen på en spesiell måte. Derfor kan jeg ikke utføre denne jobben selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...