Jump to content

Alternativer til Racor r12p 30 mikron dieselfilter søkes


5nacks

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har et Racor grovfilter med vannutskiller i båten. Originalt er det Racor R12P filterelement. Jeg har brukt filter av typen Wix 33584 30 mikron, som alternativ til racor r12p. Har kjøpt det hos Thansen til under 200 kr stk. Thansen har sluttet å selge disse. Noen som har forslag til alternativ? Racor sine filterelementer har blitt svindyre, det samme har Sierra sine filter.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme filter og har byttet til et kopi av Racor 500 FG filter. Der er det en filter innsats som byttes.

Koster lite i forhold til R12. 4 innsatser koster ikke mer enn et R12.

Etter det jeg har testet så fungerer det hel utmerket.

Du finner Racor kopi rimelig på Aliexpress.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Chris284 said:

Jeg hadde samme filter og har byttet til et kopi av Racor 500 FG filter. Der er det en filter innsats som byttes.

Koster lite i forhold til R12. 4 innsatser koster ikke mer enn et R12.

Etter det jeg har testet så fungerer det hel utmerket.

Du finner Racor kopi rimelig på Aliexpress.

 

Har et slikt liggende, men fant ut at det ble for svært. Kom ikke til for å tappe av grums. Fant riktig 30 micron hos Dryg.no. Merket SF (SK 3355). 230 kr/filter er innafor, men langt fra billig. 

Link to post
Share on other sites

Ja det er ca 21 cm høyt, Jeg hadde plass til å flytte det litt opp, så det går å tappe det.

Nå har det en bedre vannutskiller enn r12, der vannet blir i filteret.

500FG filteret har og glass bunn så man kan enkelt se om det er vann i bunnen.

 

Nå har jeg to motorer og blir mye filtre å bytte. Det koster like mye for 4 innsatser som 

det ene r12.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

45 minutes ago, Chris284 said:

Ja det er ca 21 cm høyt, Jeg hadde plass til å flytte det litt opp, så det går å tappe det.

Nå har det en bedre vannutskiller enn r12, der vannet blir i filteret.

500FG filteret har og glass bunn så man kan enkelt se om det er vann i bunnen.

 

Nå har jeg to motorer og blir mye filtre å bytte. Det koster like mye for 4 innsatser som 

det ene r12.

Ser den, men jeg har bare en 40 hk. Og så vidt jeg har klart å skjønne, så krever turbineffekten i 500-filteret en viss flow for å virke optimalt. Vil tro den effekten er bedre hos deg, enn den ville blitt hos meg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...