Jump to content

Firma som kan teste og reparere 24 Volt dynamo, gjerne VEstfold


btt

Recommended Posts

btt skrev for 2 timer siden:

Noen som har erfaring med noen som fikser dette ? Gjerne i Vestfold 

Du finner de kanskje i en krok på kirkegården etter kl 24 eller mulig noen fortsatt staber rundt bak en gåstol.
Kjøp nye er svaret og slik har det vært i noen ti år selv om noen den gang kunne reparere men det lønte seg skjelden økonomisk


Så mitt råd er i forsøke å få fatt i nye for dynamoer som har stått i en båt i 25 år pluss er ofte ett dårlig utgangspunkt for en overhaling.
På biler er det ofte bytte system for starter og dynamo men til båter er det ikke en slik system fordi de fleste komponentene ikke er regningsvarende å bygge opp når de har tæret i stykker i ett tøft maritimt miljø

Link to post
Share on other sites

btt skrev 30 minutter siden:

Takker for svar, har nye men dem krever høyere turtall en dem orginale

'Det er ikke det att de er nye som er problemet men att du har kjøpt feil dynamoer.
Er jo flere som lever dynamoer med ladekurve som gjør att de lader godt allerede i fra tomgang.
Feks så kjører vel hele fiskeflåten på Tjøme med slike dynamoer.
Er du klar for ett par nye bør du ta en prat med Startax Maskin Teknisk de kan dette faget meget godt.

Link to post
Share on other sites

btt skrev 1 time siden:

Se i tekst og spørsmål ! Jeg lurte ikke på om jeg skulle kjøpe nye, men hvem og hvor jeg kan få reparert dynamo. Takker for svar ang både Horten og Fredrikstad og takker for det. 

Siden du ikke eier forumet velger jeg å skrive hva jeg vil her inne selv om det ikke var det du ville høre.
 

Link to post
Share on other sites

pipe skrev for 5 timer siden:

Kjøp nye er svaret og slik har det vært i noen ti år selv om noen den gang kunne reparere men det lønte seg skjelden økonomisk

Har ikke helt den samme erfaringen der altså. Har veldig god erfaring med å bruke Fredrikstad Vikleverksted til slikt. 

 

btt skrev for 5 timer siden:

Er ikke reimskive drevet dynamo , den er direkte koblet. 

Hmm, det har jeg aldri sett. Har du et bilde av den installasjonen?

 

Link to post
Share on other sites

Hva feiler dynamoen?

For noen år siden (før båt ble alfa!) gikk det mye i amerikanske biler. Og dynamoer var ofte en gjenganger på de. De var for svake i forhold til bruken. litt stereo, og vinterbruk, og diodebroen gikk som regel duken.
Ny dynamo kostet et par lapper, og jeg hadde ikke allverden til penger den gangen. Så jeg endte opp med å bestille et overhalingskitt fra USA. Lagre. børster, og diodebro. Et par timer i garasjen og jeg hadde en overhalt dynamo som fungerte glimrende.
se et par videoer, bestill deler og reparer den selv. koster mindre enn en ny,

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 15 timer siden:

Har ikke helt den samme erfaringen der altså. Har veldig god erfaring med å bruke Fredrikstad Vikleverksted til slikt. 

 

Hmm, det har jeg aldri sett. Har du et bilde av den installasjonen?

 

Du ser dynamo i senter oppe 👍Mellom turboer 

IMG_0798.png

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 13 timer siden:

Hør med Vestfold Elektro-Diesel.

Holder til på Sundland i Stokke, sentralt i Vestfold. Dynamo var i alle fall en av spesialitetene deres før. De kan "båt" og er også store på Yanmar.

Dette firmaet het en gang i tiden Vestfold Vikleri og var virkelig det stedet man kontaktet hvis man hadde dynamo problemer.
I dag er dette ett moderne Bosch verksted med spesialitet på diesel slik som høytrykkspumper og dyser også til båt.
Reparere dynamo og startere har ikke dagens system teknikkere filla greie på og utstyr som test benk er kastet ut da forrige generasjon mekanikere ble pensjonister

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 19 timer siden:

Har ikke helt den samme erfaringen der altså. Har veldig god erfaring med å bruke Fredrikstad Vikleverksted til slikt.

Tviler ikke på at det er din personlige erfaring men den er motsatt av historien om viklerverksteder.
I likhet med skipsverft var de overalt men de ble økonomisk utkonkurrert av markedskreftene de fleste steder.
Fallet for viklerverkstedene begynte på 80 tallet da bytte systemet på startere og dynamoer ble vanligere utover på åtti tallet.
De kunne rett og slett ikke konkurrere på hverken pris eller jevn kvalitet mot store fabrikker i utlandet som satt overhaling i system.
I dag er også disse under press for kinesere kan produsere nye billigere enn de kan overhalle gamle på fabrikker i Europa.
Når det gjelder startere og dynamoer til båter ble det ikke satt i system fordi pantene var for ofte ikke noe å bygge opp igjen fordi de hadde stått i ett tøft maritimt miljø.
I dag kan man oppleve att det er umulig å få tak i deler fordi produsenten av motorene ikke tilbyr deler til starter og dynamo.
Riktig nok har noen produsenter av startere og dynamo egne deletegninger og noe tredje produsent produksjon foregår fortsatt i ett fallende marked så fortsatt kan det være mulighet.
Tiden for att man over disk fikk kjøpt regulator med børster som passet "alle" dynamoer er forbi selv om det sikkert finnes plasser enda å få kjøpt.
Ja sånn var det engang att hadde man Bosch dynamo så passet denne til alle Bosch sine dynamoer.
Er vel mange av oss som har skrudd av de to skruene og fått liv i dynamoen igjen for en stund eller hatt delen for hånden hvis ulykka skulle skje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...