Steihy Startet 6.Februar Del på Facebook Startet 6.Februar Til våren skal jeg frakte en 12 fots Lærling seiljolle ca 150 mil på vestlandet. Har lekt med tanken å kombinere med seiltur med moderskipet, Scanmar 35, og slepe jolla tilbake. God tid, gode værvinduer og unngå trange havner er med i planen. Jeg har jo brukt og slept forskjellige gummi- og andre joller, men har absolutt ingen erfaring med denne typen. Lærlingen er egentlig en liten kjølbåt, og skroget ligner mer på en vanlig seilbåt enn på andre seiljoller. Dette er den gamle typen som ikke er selvlensende. Den veier ca. 120 kg, hvorav 60 ligger i kjølen. Kjølvekta kan tas ut og fraktes i moderskipet. Jeg innbiller meg at det skal ganske krapp sjø til å fylle den, men vet ikke. Noen som har meninger om dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 6.Februar Del på Facebook Svart 6.Februar Kan ikke si så mye om hvordan det fungerer å taue Lærling, men her er et bilde av den gang vi tauet ei VG-jolle i 25knop bak WhiteSharken tvers over Oslofjorden fra Tjøme til Strømtangen. Spruten sto himmelhøyt fra senkekjøl-kassa. Vannet som samlet seg akter i jolla forsvant gjerne på en eller annen bølgetopp 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 7.Februar Del på Facebook Svart 7.Februar Lærlig har fast kjøl, så den vil nok vingle mer og mer som farten økes over 5-6 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steihy Svart 7.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar Slepebåten skal jo seile, så det blir neppe høyere fart. Tenkte å surre roret midtskips..? Om det blir mye vingling blir det vel betydelig brems. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Februar Del på Facebook Svart 7.Februar Big Horn skrev for 2 timer siden: Lærlig har fast kjøl, så den vil nok vingle mer og mer som farten økes over 5-6 knop. kjølbåt, med bare 12 fot totalllengde så vil jeg tro vannlinjelengde / skrogfart vil bli en begrensning her...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 7.Februar Del på Facebook Svart 7.Februar 150 mil, det er vel omtrent Norge på langs, men du mener kanskje heller 150 nautiske mil ;) Som andre her vil jeg tro en kjølbåt kommer til å vingle mye, og kan lett også torpedere moderskipet i litt bølger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Steihy Svart 7.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar Maika skrev for 2 timer siden: 150 mil, det er vel omtrent Norge på langs, men du mener kanskje heller 150 nautiske mil ;) Å, du mener sånne mil som landkrabbene bruker - ca. 54 kabellengder? Jeg trodde ikke de gjaldt her på forumet. Men jo, jeg mener båtmil . Men det blir nok landmil og bilhenger, ja. Uten mulighet for prøvetur, og alene i båten tar jeg ikke sjansen. Takker for svar, folkens. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
19 fot Svart 7.Februar Del på Facebook Svart 7.Februar Maika skrev for 3 timer siden: Som andre her vil jeg tro en kjølbåt kommer til å vingle mye, og kan lett også torpedere moderskipet i litt bølger. Om en kjølbåt vingler så kan man ofte rette opp dette. Jeg har aldri tauet Lærling, men har tauet en annen Linge (antar alle båtene med ling i slutten er Linge-båter) båt, nemlig Fjordling. Der satt mange seg av en eller annen grunn foran i båten og motoren ble vippet opp (sannsynligvis for å ikke bremse unødig) og båten vinglet veldig fra side til side. Jeg visste jeg skulle inn i et trangere område og bad de derfor om å ta ned motoren og dermed så ble det en styrefinne bak og litt bremsing bak og da gikk båten pent rett frem mens jeg slepte den. Hvis man skal slepe en liten lett seilbåt så ble det nevnt at man kan surre fast roret i midtposisjon. En annne enkel løsning kan kanskje være å feste et "drivanker" bakerst på båten så slepet retter seg ut. Kanskje holder det med feks ei 1,5 liters brusflaske fylt med vann som henger i et tau og bremser litt. Man finner alltids et eller annet ombord som vil bremse litt om det henger i et tau. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 7.Februar Del på Facebook Svart 7.Februar jeg har slept 14 fots musling (vel å merke tom) med weslingen min - lå helt fint i plan bak der i 25 knop Har også vært med å slepe en sjark , gikk helt fint i moderat fart men når han til rors prøvde å overbevise vedhenget om å gå fortere enn skrogfarta så skar det ut til alle kanter Jeg tror det vil gå helt fint å slepe en lærling om man tar det helt piano og ikke prøver å sette fartsrekorder. Men hadde vært greit å fått tatt en testtur før man bestemte seg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.