b0rls Startet 7.Februar.2024 Link til dette innlegget Startet 7.Februar.2024 Hei, Jeg har litt utfordringer med at båten går i forover ved start av båten. Ved normal varm motor går den nesten ikke fremover ved full slur noe jeg tror er normalt? :) Ved oppstart av kald motor tar den tak og mye forover en periode før det gir seg etter noen minutter. Forslag til hva jeg kan feilsøke på? Link to post
bellen Svart 8.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2024 Skjønner ikke helt problemet. Starter du båten med giret innkoblet, eller går den fremover når giret står i nøytral? Eller er problemet bare at den slurer lite rett ved oppstart? Link to post
Bruflaat Svart 8.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2024 Lenge siden du byttet olje? Link to post
b0rls Svart 12.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2024 Den går i forhover når den står i nøytral. Den gir seg etter en liten stund gange (2-3 min) Oljen er ca 10mnd gammel Link to post
Hekri Svart 12.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2024 Twindisc type? Progress understreker at kassene skal ha SAE 30 olje? Rengjort filteret? Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
b0rls Svart 13.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2024 Godt spørsmål, jeg kan om jeg finner produktnummer når jeg er i båten senere. Legger ved bilde. Har brukt SX30 olje, men det er vel det samme.? Kjenner ikke til at det er noe filter på dette giret, hvor finner jeg det? Takk for svar :) Link to post
Bruflaat Svart 13.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2024 Ville byttet olje for å teste det først, min aksel kan også spinne forsiktig rundt, typ 1-2 omdreininger i minuttet ved oppstart hvis oljen begynner å bli gammel. Filter får du finne sjæl ved å google deg frem til manualen på giret ditt. Link to post
Hekri Svart 13.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2024 Et søk på nettet viser ikke at sx 30 er samme kvalitet/viskositet som SAE30. Det kan være her årsaken til gearets oppførsel ligger. Kan ikke se gear-type på bildet. Råd 1: Finn ut type og serienr. Råd 2: Ring Progress og spør. Flinke og hyggelige folk. Kan TwinDisc ut, inn, og baklengs. Håp: At gearkassa di ikke "dævver" Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
b0rls Svart 26.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2024 Takk for svar :) jeg starter med oljeskift Link to post
b0rls Svart 28.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Liten oppdatering, har ikke skiftet olje enda men ifm utskifting av vaiere har jeg feilsøkt litt mer. Når jeg kobler av vaieren merker jeg at det er veldig vanskelig å sette giret i fri. Med motor i gang kan jeg nesten knipse på pendelen og akslingen begynner å bevege seg. Det er snakk om under millimeteren som slår over fra akterover til fremover. Er ikke dette rart? Link to post
b0rls Svart 28.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Dette er vanlig SAE30W ikke sant? Ser det står SAE 30W-40W i manualen her. https://www.marineshop.no/liqui-moly/131096/liqui-moly-marine-single-grade-sae-30-1l?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0PuuBhBsEiwAS7fsNS1Sz6F-SeT0AVu7aru8w3Vt2A_Wc4nggUg0tYGRy2IULnRhQA_DIRoCwX0QAvD_BwE Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2024 Vanlig SAE 30. Link to post
b0rls Svart 29.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Så SAE30 er det samme som SAE30W? Link to post
Hekri Svart 29.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2024 Et kort dykk i Google viser denne informasjonen: En felles standard for motoroljer er utviklet av Society of Automotive Engineers (SAE). SAE-klassifiseringssystemet bruker sett med tall: 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 og 60. Disse tallene forteller deg hvor tykk oljen er, og hvilken temperatur den passer best for.16. feb. 2021 SAE-grade angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad. Gradene er 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 og 60. Tallene 0, 5, 10, 15 og 25 har bokstaven "W" etter seg (W = winter). Dette indikerer oljens egenskaper ved start i lave temperaturer. Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 1.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2024 Og jeg regner med at giret ditt holder over 5 kuldegrader. Før i tiden kunn man kjøre motorer på SAE30 om sommeren og bytte til SAE20 om vinteren. Om giret ditt jobber veldig hard og har høy temperatur, SAE40. Link to post
b0rls Svart 1.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2024 Takk, jeg skiftet olje og rengjorde silen. Giret oppfører seg uten tvil annerledes. Når står akslingen i ro i nøytral pluss den går mye saktere forover med full sluring og satt i gir. hvor mye er normalt at akslingen sviver rundt ved full sluring og satt i gir? takk for strålende hjelp :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn