Jump to content

Twindisc! Båt går i forover ved oppstart.


b0rls

Recommended Posts

Hei,

Jeg har litt utfordringer med at båten går i forover ved start av båten.

Ved normal varm motor går den nesten ikke fremover ved full slur noe jeg tror er normalt? :) Ved oppstart av kald motor tar den tak og mye forover en periode før det gir seg etter noen minutter. 

 

Forslag til hva jeg kan feilsøke på?

Link to post
Share on other sites

Godt spørsmål, jeg kan om jeg finner produktnummer når jeg er i båten senere. Legger ved bilde.

 

Har brukt SX30 olje, men det er vel det samme.? Kjenner ikke til at det er noe filter på dette giret, hvor finner jeg det?

 

Takk for svar :)

IMG_3361.png

Link to post
Share on other sites

Ville byttet olje for å teste det først, min aksel kan også spinne forsiktig rundt, typ 1-2 omdreininger i minuttet ved oppstart hvis oljen begynner å bli gammel. Filter får du finne sjæl ved å google deg frem til manualen på giret ditt.

Link to post
Share on other sites

Et søk på nettet viser ikke at sx 30 er samme kvalitet/viskositet som SAE30.

Det kan være her årsaken til gearets oppførsel ligger. 

Kan ikke se gear-type på bildet.

 

Råd 1: Finn ut type og serienr.

 

Råd 2: Ring Progress og spør. Flinke og hyggelige folk. Kan TwinDisc ut, inn, og baklengs.  

 

Håp: At gearkassa di ikke "dævver":smiley: 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Liten oppdatering, har ikke skiftet olje enda men ifm utskifting av vaiere har jeg feilsøkt litt mer.

 

Når jeg kobler av vaieren merker jeg at det er veldig vanskelig å sette giret i fri. Med motor i gang kan jeg nesten knipse på pendelen og akslingen begynner å bevege seg. Det er snakk om under millimeteren som slår over fra akterover til fremover. Er ikke dette rart?

Link to post
Share on other sites

Et kort dykk i Google viser denne informasjonen:

 

En felles standard for motoroljer er utviklet av Society of Automotive Engineers (SAE). SAE-klassifiseringssystemet bruker sett med tall: 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 og 60. Disse tallene forteller deg hvor tykk oljen er, og hvilken temperatur den passer best for.16. feb. 2021

 

SAE-grade angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad. Gradene er 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 og 60. Tallene 0, 5, 10, 15 og 25 har bokstaven "W" etter seg (W = winter). Dette indikerer oljens egenskaper ved start i lave temperaturer.

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Takk, jeg skiftet olje og rengjorde silen. Giret oppfører seg uten tvil annerledes. Når står akslingen i ro i nøytral pluss den går mye saktere forover med full sluring og satt i gir.

 

hvor mye er normalt at akslingen sviver rundt ved full sluring og satt i gir?

 

takk for strålende hjelp :) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...