b0rls Startet 7.Februar Del på Facebook Startet 7.Februar Hei, Jeg har litt utfordringer med at båten går i forover ved start av båten. Ved normal varm motor går den nesten ikke fremover ved full slur noe jeg tror er normalt? :) Ved oppstart av kald motor tar den tak og mye forover en periode før det gir seg etter noen minutter. Forslag til hva jeg kan feilsøke på? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Februar Del på Facebook Svart 8.Februar Skjønner ikke helt problemet. Starter du båten med giret innkoblet, eller går den fremover når giret står i nøytral? Eller er problemet bare at den slurer lite rett ved oppstart? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 8.Februar Del på Facebook Svart 8.Februar Lenge siden du byttet olje? Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 12.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Februar Den går i forhover når den står i nøytral. Den gir seg etter en liten stund gange (2-3 min) Oljen er ca 10mnd gammel Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 12.Februar Del på Facebook Svart 12.Februar Twindisc type? Progress understreker at kassene skal ha SAE 30 olje? Rengjort filteret? Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
b0rls Svart 13.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Februar Godt spørsmål, jeg kan om jeg finner produktnummer når jeg er i båten senere. Legger ved bilde. Har brukt SX30 olje, men det er vel det samme.? Kjenner ikke til at det er noe filter på dette giret, hvor finner jeg det? Takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 13.Februar Del på Facebook Svart 13.Februar Ville byttet olje for å teste det først, min aksel kan også spinne forsiktig rundt, typ 1-2 omdreininger i minuttet ved oppstart hvis oljen begynner å bli gammel. Filter får du finne sjæl ved å google deg frem til manualen på giret ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 13.Februar Del på Facebook Svart 13.Februar Et søk på nettet viser ikke at sx 30 er samme kvalitet/viskositet som SAE30. Det kan være her årsaken til gearets oppførsel ligger. Kan ikke se gear-type på bildet. Råd 1: Finn ut type og serienr. Råd 2: Ring Progress og spør. Flinke og hyggelige folk. Kan TwinDisc ut, inn, og baklengs. Håp: At gearkassa di ikke "dævver" Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
b0rls Svart 26.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar Takk for svar :) jeg starter med oljeskift Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 28.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar Liten oppdatering, har ikke skiftet olje enda men ifm utskifting av vaiere har jeg feilsøkt litt mer. Når jeg kobler av vaieren merker jeg at det er veldig vanskelig å sette giret i fri. Med motor i gang kan jeg nesten knipse på pendelen og akslingen begynner å bevege seg. Det er snakk om under millimeteren som slår over fra akterover til fremover. Er ikke dette rart? Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 28.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar Dette er vanlig SAE30W ikke sant? Ser det står SAE 30W-40W i manualen her. https://www.marineshop.no/liqui-moly/131096/liqui-moly-marine-single-grade-sae-30-1l?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0PuuBhBsEiwAS7fsNS1Sz6F-SeT0AVu7aru8w3Vt2A_Wc4nggUg0tYGRy2IULnRhQA_DIRoCwX0QAvD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Februar Del på Facebook Svart 28.Februar Vanlig SAE 30. Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 29.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Februar Så SAE30 er det samme som SAE30W? Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart 29.Februar Del på Facebook Svart 29.Februar Et kort dykk i Google viser denne informasjonen: En felles standard for motoroljer er utviklet av Society of Automotive Engineers (SAE). SAE-klassifiseringssystemet bruker sett med tall: 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 og 60. Disse tallene forteller deg hvor tykk oljen er, og hvilken temperatur den passer best for.16. feb. 2021 SAE-grade angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad. Gradene er 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 og 60. Tallene 0, 5, 10, 15 og 25 har bokstaven "W" etter seg (W = winter). Dette indikerer oljens egenskaper ved start i lave temperaturer. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Link to post
Hulda Svart 1.Mars Del på Facebook Svart 1.Mars Og jeg regner med at giret ditt holder over 5 kuldegrader. Før i tiden kunn man kjøre motorer på SAE30 om sommeren og bytte til SAE20 om vinteren. Om giret ditt jobber veldig hard og har høy temperatur, SAE40. Sitér dette innlegget Link to post
b0rls Svart 1.Mars Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mars Takk, jeg skiftet olje og rengjorde silen. Giret oppfører seg uten tvil annerledes. Når står akslingen i ro i nøytral pluss den går mye saktere forover med full sluring og satt i gir. hvor mye er normalt at akslingen sviver rundt ved full sluring og satt i gir? takk for strålende hjelp :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.