Jump to content

Kad300/Dpg valg av propellere.


maija27

Recommended Posts

Har en Barracuda1100 med Kad300 og Dpg drev.

Båten veier omlag 5500 kg

Fart potensiale opp mot 30 knop.

Hvilken stigning på propellere vil være korrekt ?

Hvilke merke bør jeg velge ?

Det er anbefalt stålpropellere til denne, men vil alu gjøre nytten ?

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 29 minutter siden:

Så lenge du ikke velger nibral propellene til Vp er du på rett vei. De har vist seg å ikke ha samme stigning på noen av propellbladene og er ikke særlig effektive av den grunn. 

 

Sånn jeg tolker det, så mener du det er forskjell på bladene på ett og samme sett propeller eller er det forskjeller fra ett sett til et annet du mener? Hvis det er førstnevnte så vil man vel ende opp med masse vibrasjoner etc?

Link to post
Share on other sites

VP anbefaler ikke bruk av alu propeller på KAD44 og KAD300. 

Hvilke propeller har du i dag?

 

Vil tro C3 eller C2 vil funke bra. C2 ble litt for tunge på min KAD44 når den var ferielastet i samme båt. Fikk vel 26 knop med disse. 

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev for 18 timer siden:

 

Sånn jeg tolker det, så mener du det er forskjell på bladene på ett og samme sett propeller eller er det forskjeller fra ett sett til et annet du mener? Hvis det er førstnevnte så vil man vel ende opp med masse vibrasjoner etc?

Jeg har vært hos propell doktor som har mange VP nibral propeller. Og utformingen varierer veldig. På noen er det ingen av bladene som har oppgitt stigning. Og at ingen av bladene har samme stigning. Og ja, det blir både dårlig effektivitet og vibrasjoner. Men hvor kraftig og på hvilke turtall varierer. De færreste oppdager dette dessverre. Men de merker forskjell om de får en god propell.

 

Jeg var på en marina der de har mange VP båter og når du ser mange (opp mot hundre) propeller og kikker nøye for å sammenligne så er det utrolig at de kommer unna med det. Og dette var uten å legge dem i propelljiggen for å være nøye. Bare legg propellen på benken og se forskjell på avstand til underlaget... ikke bra.

 

De virker også som de er myke. For det lokale verkstedet mente at de stadig trengte på rettes opp etter et par sesonger.

 

For effektivitet og få bort vibrasjoner og konsekvenser at det ville jeg ha sjekket dette ved å legge dem på en rett flate å se om det er avvik. For det var skremmende at det sto så dårlig til.

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 3 timer siden:

Jeg har vært hos propell doktor som har mange VP nibral propeller. Og utformingen varierer veldig. På noen er det ingen av bladene som har oppgitt stigning. Og at ingen av bladene har samme stigning. Og ja, det blir både dårlig effektivitet og vibrasjoner. Men hvor kraftig og på hvilke turtall varierer. De færreste oppdager dette dessverre. Men de merker forskjell om de får en god propell.

 

Jeg var på en marina der de har mange VP båter og når du ser mange (opp mot hundre) propeller og kikker nøye for å sammenligne så er det utrolig at de kommer unna med det. Og dette var uten å legge dem i propelljiggen for å være nøye. Bare legg propellen på benken og se forskjell på avstand til underlaget... ikke bra.

 

De virker også som de er myke. For det lokale verkstedet mente at de stadig trengte på rettes opp etter et par sesonger.

 

For effektivitet og få bort vibrasjoner og konsekvenser at det ville jeg ha sjekket dette ved å legge dem på en rett flate å se om det er avvik. For det var skremmende at det sto så dårlig til.

 

Ok, måle laveste avstand ned til feks en bordplate på hvert blad? 

NiBrAl, skal dette være en bra blanding for propeller? Eller hva er grunnen til at VP har kommet med denne metallblandingen? Er det kraftige saker, eller er det en økonomisk fordel for VP å bruke denne metallblandingen? Og, hvilket metall skal man gå over til for å få skikkelige propeller som varer? Syrefast? Mange spørsmål, men begynner å lure på om nyutviklede propeller er til fordel for kunde eller til fordel for produsenten. Så lenge man tar vare på propellene, kjører som folk og med fornuft etc, så tenker jeg at propeller til over 30K burde vare i mange år.

 

Redigert: Da jeg tok over båten høsten 2023, så gikk ytterste propell inn i det innerste pga slitent boss. Disse også i nibral. Hvor gamle de er vet jeg ikke. Men fikk de med. De nye har et litt annet produktnr, men begge er merket med Gx. Tror det er G8. G7 hadde holdt. Går over 4 knop på tomgang nå. (VP D4-260)

Link to post
Share on other sites

maija27 skrev for 23 timer siden:

Har en Barracuda1100 med Kad300 og Dpg drev.

Båten veier omlag 5500 kg

Fart potensiale opp mot 30 knop.

Hvilken stigning på propellere vil være korrekt ?

Hvilke merke bør jeg velge ?

Det er anbefalt stålpropellere til denne, men vil alu gjøre nytten ?

 

Jeg har mindre båt en deg og en VP D4-260. Det jeg sliter med er høy tomgangshastighet på over 4 knop. Så vidt jeg husker så går den på 700 omdr på tomgang og max er vel 3500. Altså et lite spenn å jobbe ut i fra. Jeg klarer 40 knop på max (Windy 8000) Trenger jeg det? Litt usikker.. Nei, det gjør jeg strengt tatt ikke. Båten er ny for meg, men tenker jeg fint vil ligge på marsj rundt 25 knop. Sånn den er nå så må jeg ut/inn av gir gjennom trange sund der det er mye trafikk. Dette kjenner jeg er stressende og jeg mister litt av hyggen. Dette er høy tomgangsfart og jeg kommer også til å oppleve at jeg må bremse med å dra den i bakk. Propellene jeg har er kanskje brukt i 2 timer, men de er fortsatt brukt, så å bytte sier lommeboka nei til. Bare en tanke fra min side:wink: 

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev On 8.2.2024 at 13.28:

Så lenge du ikke velger nibral propellene til Vp er du på rett vei. De har vist seg å ikke ha samme stigning på noen av propellbladene og er ikke særlig effektive av den grunn. 

Jeg hørte av en "propell doktor" at blandingen som Nibral er laget av (Nikkel, Bronse og Aluminium) er kinkig å få blandet homogent med mindre man har goood tid. Noe en produsent ofte ikke har :-) Derfor kan det være tildels store forskjeller mellom propellA og propellB med samme typebetegnelse i nibral.  Stål eer lettere - stål er stål...

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 1 time siden:

Jeg hørte av en "propell doktor" at blandingen som Nibral er laget av (Nikkel, Bronse og Aluminium) er kinkig å få blandet homogent med mindre man har goood tid. Noe en produsent ofte ikke har :-) Derfor kan det være tildels store forskjeller mellom propellA og propellB med samme typebetegnelse i nibral.  Stål eer lettere - stål er stål...

 

Og prisforskjellen på nibral og stålpropell?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...