Jump to content

Yamaha 60 hk 2019, sliter med å få kjølevann i kulda


Balteskard

Recommended Posts

Har en Yamaha 60 hk, 2019 mod påhengsmotor på min Kværnø 585. Bor i Alta, Finnmark, å får ikke kjølevann når det er noe særlig kaldere enn -7 grader. Er som oftest kaldere i vintermånedene her. Har forsøkt å la motoren stå helt nedtiltet over tid, uten at dette har hjulpet. Når man en sjelden gang har hatt varmere enn -7 så kommer kjølevannet så fint. Torskefisket er rett rundt hjørnet og man kjenner på frustrasjonen :)

 

Er det noen som har tips/formening om dette? Noe som er spesielt for Yamaha?

 

 

mvh
Endre

Link to post
Share on other sites

brakk vann eller avløp med ferskvann i området? islagt sjø? hadde en Yamaha80, brukte den ned i 15 minus her lenger sør uten problem med kjøling, men tiltet den aldri opp på vinteren skulle båten brukes, måtte den tiltes opp var det frem med spylerveske eller helst frostveske og trykke det inn i den vaske Yamaha slangen.(varm motor)

 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Dette har vært diskutert en rekke ganger før her på forumet. Så vidt jeg har fått med meg er det konsensus om å la motoren så nedtiltet i den kalde årstia, jeg gjør i alle fall det. Tilter du den opp så legger det seg uansett en skvett i impellerhuset som du ikke får ut, og dette fryser. Når du tilter ned og starer får du ikke kjøling. Dersom den står nedtiltet skal det mye til at det fryser i impelleren, men det fryser gjerne en isplugg i slangen til kontrollstrålen. Men motoren får antagelig kjøling allikevel. 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Har hatt motoren stående nede hele tiden. Snakket med Yamaha og de mente motoren fikk kjøling og at det var noe annet/saltavleiring i slangen. Tipset var å bruke trykkluft på boks, får en liten boks på biltema + å stake igjennom med nylon på str 1.20 mm. Slangen er ikke lang, så bør være overkommelig. Dette skal testes på fredag. 

 

Men vedr å la motor stå nede så har jeg troa på det. Anodene tar støyten og det har vært null algegroing etc sålangt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...