Jump to content

Frakting av 31 fots båt fra Kristiansund til Stavanger


Kåiem

Recommended Posts

Hei 

 

Jeg vurderer å kjøpe en båt i kristiansund og trenger derfor frakt av båten fra kristiansund til stavanger. 

 

Noen som vet om en billig måte å gjøre det på? Jeg har søkt litt på å frakte det med båt, men da må jeg jo ha en med meg for å kjøre meg ut for å hente båten. Ser for meg det blir litt utfordrende å få til. Er det noen firma som kan frakte til kai? Eller kan man få til billig frakting med lastebil? Er jo et stykke å kjøre da?

 

Noen som har noen gode tips/råd?

Link to post
Share on other sites

Hentet en båt fra Trondheim å vurderte disse: https://ulvan-rederi.no/tjenester/lystbat/

 

har du sjekket med dem? Mener pris var rundt 15k ink mva. Da må noen kjøre båten ut hvor laste skipet ankommer men mulighet for å hente/levere nær land også men må uansett hente den på sjøen vil jeg tro. 
Onkelen min brukte disse å hentet en større princess fra Molde. Veldig fornøyd. 
 

jeg ente opp med et selskap som var der oppe å kjørte tom bil hjem. Det ble enda billigere også hentet jeg båten i en havn et par timer unna (tok buss å kjørte den hjem på sjøen). 

Link to post
Share on other sites

Kåiem skrev for 2 timer siden:

Fraktet du båten på land? Hvor lang og bred var båten? 

Ser nå at du hadde skrevet 31 og ikke 21. min var 21. Men den hadde med seg en svær båt til Trondheim, usikker på bredden den var mtp de begrensninger der. 

Link to post
Share on other sites

Kåiem skrev for 6 timer siden:

Hvor lang og bred var båten? 

Det er litt rart at du ikke har oppgitt det samme selv når du etterlyser frakt og spør om mulighet for frakt på lastebil.

 

Alt vi vet om båten som skal fraktes er at den er 31 fot lang.

 

Bredden er vesentlig for om den lar seg frakte på vei og om det blir en dyr spesialtransport med følgebil.

 

Høyden fra kjøl til øverste punkt du ikke får demontert bestemmer hvor lavbygget henger (eller muligens bil, vet om en 30-foter som er fraktet på bil med kran, mens din er 31 fot) man trenger. Trenger man en lavbygget semi med båtbrønn blir utvalget av returlass mye mindre enn om man kan sette båten din på hva som helst.

 

Vekt og plassering av tyngdepunkt bestemmer om lasta blir innafor lovlig nyttelast og aksellast.

 

Skrogform avgjør om kjølen passer nedi transportøren brønn eller på det lavbygde området på en semi. De som har båtstøtter må jo få vite om de passer til din skrogform eller om de står der med noe de ikke får sikret uten å bygge krybbe (som du heller ikke opplyser om du har).

 

Styrken på skroget avgjør om den er lett å plassere og sikre. Har man et skrog som ikke tåler punktlaster og man ikke får lov å stramme stropper over det noe sted så blir det litt håpløst.

 

Et bilde av båten ville fortalt veldig mye.

 

Bare sånn til sammenligning, la oss anta du skal kjøre en strekning med privatbilen din og får spørsmål om du har mulighet til å ta med 4 hjul, er svaret ditt ja eller nei og hvor mye skal du ha for det? Du får selvfølgelig ikke vite om det er bittesmå tilhengerhjul eller om de tilhører en hjullaster og er 1,5 meter i diameter, 60 cm brede og veier mange hundre kg pr stk.

Link to post
Share on other sites

Kåiem skrev for 9 timer siden:

Jeg har søkt litt på å frakte det med båt, men da må jeg jo ha en med meg for å kjøre meg ut for å hente båten. Ser for meg det blir litt utfordrende å få til.

Akkurat det må da være den minste utfordringen med en slik frakt, hvertfall hvis du etterhvert har et greit tidspunkt å forholde deg til.

 

Du trenger bare en som kan ta en liten båttur med deg som passasjer. Evt tilgang til en liten båt så du selv kan kjøre ut og deretter slepe den lille båten til havn med din egen 31-foter.

 

Særlig om sommeren bør det være enkelt, men du skriver jo ikke noe om tidshorisont heller.

Link to post
Share on other sites

Eg brukte Eidshaug Rederi på ein båt fra nord til heima adr,svert dyktige og proffe folk,følgde båten på Marine trafic,dei ringde meg eit godt døgn før levering og innfomerte om tidspunkt,så tok dei kontakt når dei viste nøyaktig ka tid dei var på plass

Link to post
Share on other sites

Takk for svar

 

jeg beklager så mye fot19 og ber ydmykt om unnskyldning for at jeg ikke skrev lengde og bredde. Den er 320 bred og 920 lang

 

Når jeg skriver det er utfordrende å møte båten med en annen båt på sjøen så beklager jeg igjen så mye fot19 at jeg ikke skrev hvorfor det var utfordrende. Men det føler jeg ikke er så vesentlig i saken så jeg velger å holde det for meg selv 😊

Link to post
Share on other sites

Jeg tok båten på båtfrakt med Ulvans fra Tromsø til Trondheimsleia!  må ha folk som kan kjøre den til båt med følgebåt og noen må følge deg ut når du henter den, så litt styr er det! største problemet for meg var at de ikke kunne fastslå tidspungt for hverken henting eller lossing.  men det var veldig rimelig! hørte med en kompis som har flakbil men det ville blitt over dobbelt så dyrt! sjøveien ville blitt kostbart det og, samt tid jeg ikke hadde!  men fin skyss med Oddrun With

D15D389D-AEEB-4BD6-8469-EE38EA069CE1_1_201_a.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte Scan Shipping fra Molde til Bergen. Måtte levere til sjø men hentet ved kai. Måtte levere til sjø pga de ikke hadde kailigge i Molde den dagen. Så du kan jo høre med dem om de har kaianløp ved start/stopp. Da tror jeg du skal slippe å levere på sjø. fire år siden nå, men synes å huske at de var blant de billigste av de jeg sjekket, om ikke den billigste. God dialog med skip før og underveis.

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Kåiem skrev On 9.2.2024 at 19.04:

Jeg vurderer å kjøpe en båt i kristiansund

Er det sånn at fraktkost inngår i vurderingsgrunnlaget ditt? Ellers er det kanskje like greit å vente med helt konkrete alternativer og eventuelle tilbud om hjelp til du har bestemt deg? Vet du sånn noenlunde når dette skjer?

Link to post
Share on other sites

Kåiem skrev 5 minutter siden:

Tusen takk for mange gode svar. Nå har jeg fått pris og en leveringsmåte som jeg kan leve med. Så nå tar jeg med meg det i beregningene. Tusen takk igjen :) 

Lykke til. 

 

Det er alltid noen her inne som har sånne behov. Til læring for andre hadde det vært fint om du delte erfaringen. Hvilken fraktmetode ble billigst?  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...