Jump to content

Runaboats - 60 talls design drømmer


Wester

Recommended Posts

Fyr i peisen, kaffe i koppen og enda noen måneder igjen av den kalde årstiden..Da får man drømme seg bort litt i lengsel og vent på sommer og båt. Jeg er veldig interessert i båt design og spesielt 60 talls båt design. Runaboats/passbåter med 60 talls linjer og look er i mine øyne utrolig vakkert. 
 

klassiske skroglinjer, dekk i edeltre og detaljer i chrome/rustfritt er lekkert. Noe av det lekreste jeg vet om i denne kategorien må være J-Craft som har svensk opprinnelse. Er så lekkert at det nesten er vondt å se på… 

 

overgår nesten Riva Aquarama? Kjør debatt/ hva er din drømme Runaboat? 

IMG_1562.jpeg

IMG_1564.jpeg

IMG_1566.jpeg

 

 

IMG_1571.webp

IMG_1570.jpeg

Link to post
Share on other sites

Vakkert! 
Vet ikke hva som er min favoritt, men kombinasjonen av vakre linjer, skinnende hvite skrogsider, et perfekt mahognidekk og blank krom er bare griselekker! 
 

Ellers er jeg spent på denne båten, når den en gang blir ferdig.

 

Link to post
Share on other sites

Stilen vekker følelser, men med negativt fortegn.

Passbåt må tåle hardhendt bruk, være av plast, ha to-takt påhenger og førerplass akterover.

Fjordling, with og nordkapp er bedre: Pent, enkelt og funksjonelt.

Moderne kopier som j-craft er bare "liksom design" og fælt.

Riva stilen ligner en buss, med førerplass foran og passasjerer bakover. Fint møbel, men ikke passbåt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Archimedes Penta skrev for 1 time siden:

Moderne kopier som j-craft er bare "liksom design" og fælt.


Du er i fyringshumør i dag Archimedes Penta:giggle: 

Selv har jeg sansen for mahogniskrog. Slik som denne Eivind Amble-designede Gatsby 520 fra Leif Nilsen i Risør (en av lærerne mine i kaldbakingsteknikken fra trebåtbyggerlinja i si tid). Mahognifiner krysslaminert i båtform med epoksy, et lag glassfiberduk på utsidene av laminatet og flere strøk med tokomponent klarlakk til slutt. Vedlikehold som en lakkert bil, mild såpevask, litt polering og voks en gang i året, og good to go.
IMG_9937.jpeg.e5227e2f43074569d66334b63e00029c.jpeg

 

Amerikanerne er store på kaldbaking og lager runabouts den dag i dag, enten som kopier av gamle Chris Craft, Hacker Craft eller andre, eller moderne konstruksjoner som f.eks. StanCraft. Enkelte av disse er ganske ekstreme i både design og utførelse.

IMG_9941.jpeg.187c7a81a591053ea65acfd7cc6bbe79.jpeg
IMG_9943.jpeg.90a705e39c9361a2f0d8736a8734684a.jpeg

IMG_9942.jpeg.a97847f457a6e2d8c3ddd03046af761a.jpeg

 

Frekker seg til med rosa skrog og detaljer, hadde ikke trodd slikt skulle falle i smak hos meg noen gang, men likevel, den er ikke så aller verst😅

IMG_9944.jpeg.55b12e57af0a0fc1a9f0519b227a6026.jpeg

 

Og noe av det aller mest sexy, torpedorau🥰 Når jeg blir voksen skal jeg ha meg en slik.

IMG_9946.jpeg.fee9f9cb09838b8bd837599bb9a94a4e.jpeg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...