Bøtski Startet 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Startet 10.Februar.2024 Heisan folkens! Skulle flytte båten til ny plass i havna for et par uker siden, før dette hadde den ikke vært i bruk siden september. På tur rundt i havnebassenget begynte båten plutselig å vibrere. Kjørte den ikke noe særlig hardt og det var heller ikke sånn at jeg gjorde noe endringer i hvordan den gikk som skulle forårsaket at den begynte å riste (skjedde ikke mens jeg satte opp farten eller svingte eller noe lignende). Deretter mistet jeg sakte men sikkert framdrift til den kun så vidt reagerte på at jeg ga gass, både fremover og i revers. Siden har jeg forsøkt å starte den igjen og den starter fint, og motoren går fint, men hvis jeg setter den i gir begynner den å vibrere; mer jo mer jeg gasser. Noen som har no god idé om hva som kan være gærent? Båten er ei gammal skute, en Hero 107 fra 82 med original Volvo penta motor. :) Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Fremmedlegeme i propellen kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2024 Bøtski skrev 3 minutter siden: , før dette hadde den ikke vært i bruk siden september. På tur rundt i havnebassenget begynte båten plutselig å vibrere. Med forbehold, vet ikke hvilket framdriftsystem du har. Men hvis du har sinkanode på akselen, så kan den tære med det resultat at den blir hengende løs på akselen. Denne vil da slenge og lage vibrasjoner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Faxen Svart 11.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2024 Jeg opplevde å få en dametruse i proppen utenfor Håøya. Det ristet godt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Chiefengineer Svart 11.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2024 Faxen skrev for 3 timer siden: Jeg opplevde å få en dametruse i proppen utenfor Håøya. Det ristet godt. Var vel neppe en string men helst en sånn gammel stor fallskjermlignende «svigermormodell» da ? 🫢🫢 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2024 Omtrent det ja. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
tacan Svart 12.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2024 Bøtski skrev On 10.2.2024 at 15.47: Deretter mistet jeg sakte men sikkert framdrift til den kun så vidt reagerte på at jeg ga gass Diesel som fryser, luft i dieselsystrmet, dritt og dieseldyr i tank, lufteslange til dieseltank er tilstoppet er noe som er verdt å sjekke opp i. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 12.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2024 Hvis du har foldepropell - sjekk at alle bladene er på plass. Mister du fremdrift, har vibrasjoner mm, og motoren går normalt kan det være en årsak. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 13.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2024 Jeg oplevede noget lignende på min Skilsø. Da var det et blad på propellen, der var knækket ret af. Galvanisk korrosion pga landstrøm gennem vinteren og fejl i el-anlægget. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2024 Chiefengineer skrev On 11.2.2024 at 19.02: Var vel neppe en string men helst en sånn gammel stor fallskjermlignende «svigermormodell» da ? 🫢🫢 Ser liksom for meg eieren av denne Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2024 Tau i propellen? Skal vel ikke store hyssingen til.. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2024 Om du er ved flytebrygge, så hold et speil ned i sjøen som gjør at du ser propellen i speilet. Det er den raskeste og billigste inspeksjon av propellen! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
LM 605 Svart 14.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2024 arkmarin skrev 2 minutter siden: Om du er ved flytebrygge, så hold et speil ned i sjøen som gjør at du ser propellen i speilet. Det er den raskeste og billigste inspeksjon av propellen! Har gjort dette flere ganger. Er jo litt avhengig av at ikke vannet er så krusete, helst helt stille slik at man ser propellen tydelig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2024 Forutsetter også klart vann, funker dårlig hvis man har båtplass i et elveutløp, f.eks. i Fredrikstad. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lazyjack Svart 14.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2024 Komodo skrev On 10.2.2024 at 15.52: Med forbehold, vet ikke hvilket framdriftsystem du har. Men hvis du har sinkanode på akselen, så kan den tære med det resultat at den blir hengende løs på akselen. Denne vil da slenge og lage vibrasjoner. Men ikke redusere fremdrift i vesentlig grad slik TS beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.