Jump to content

Vibrasjoner i båten når den står i gir.


Bøtski

Recommended Posts

Heisan folkens!

 

Skulle flytte båten til ny plass i havna for et par uker siden, før dette hadde den ikke vært i bruk siden september. På tur rundt i havnebassenget begynte båten plutselig å vibrere. Kjørte den ikke noe særlig hardt og det var heller ikke sånn at jeg gjorde noe endringer i hvordan den gikk som skulle forårsaket at den begynte å riste (skjedde ikke mens jeg satte opp farten eller svingte eller noe lignende). Deretter mistet jeg sakte men sikkert framdrift til den kun så vidt reagerte på at jeg ga gass, både fremover og i revers. Siden har jeg forsøkt å starte den igjen og den starter fint, og motoren går fint, men hvis jeg setter den i gir begynner den å vibrere; mer jo mer jeg gasser. Noen som har no god idé om hva som kan være gærent?

 

Båten er ei gammal skute, en Hero 107 fra 82 med original Volvo penta motor. :)

Link to post
Share on other sites

Bøtski skrev 3 minutter siden:

, før dette hadde den ikke vært i bruk siden september. På tur rundt i havnebassenget begynte båten plutselig å vibrere.

Med forbehold, vet ikke hvilket framdriftsystem du har. Men hvis du har sinkanode på akselen, så kan den tære med det resultat at den blir hengende løs på akselen. Denne vil da slenge og lage vibrasjoner. 

Link to post
Share on other sites

Bøtski skrev On 10.2.2024 at 15.47:

Deretter mistet jeg sakte men sikkert framdrift til den kun så vidt reagerte på at jeg ga gass

Diesel som fryser, luft i dieselsystrmet, dritt og dieseldyr i tank, lufteslange til dieseltank er tilstoppet er noe som er verdt å sjekke opp i.

Link to post
Share on other sites

arkmarin skrev 2 minutter siden:

Om du er ved flytebrygge, så hold et speil ned i sjøen som gjør at du ser propellen i speilet. Det er den raskeste og billigste inspeksjon av propellen!

Har gjort dette flere ganger. Er jo litt avhengig av at ikke vannet er så krusete, helst helt stille slik at man ser propellen tydelig.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 10.2.2024 at 15.52:

Med forbehold, vet ikke hvilket framdriftsystem du har. Men hvis du har sinkanode på akselen, så kan den tære med det resultat at den blir hengende løs på akselen. Denne vil da slenge og lage vibrasjoner. 

Men ikke redusere fremdrift i vesentlig grad slik TS beskriver. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...