Jump to content

Jeg tenker å kjøpe meg en ekstra 12volt lader til diverse bruk, noen som kjenner denne fra Victron?


Lars H.

Recommended Posts

Jeg jobber med strøm i båt og vurderer nå samme laderen i 25 amp utgave i jobbsammenheng. Jeg har hatt variabel erfaring med CTEK uten å kunne si noe om dagens ladere fra dem. Når det gjelder Victron så har jeg null negative erfaringer så langt og det er heller spesielt.

Link to post
Share on other sites

Godt valg, er min tanke. Jeg hadde bare bra erfaringer med Victron anlegget i motorbåten.

 

I Seilbåten har jeg allerede 702 monitor som var med på kjøpet. Har selv montert en Cerbo GX for fjernovervåking, og en MPPT 100/30. Ila måneden kommer det inn en IP43 til batteribanken og thrusterbanken, og jeg vurderer også en Victron lader til startbatteriet. I tillegg til opplegget jeg beskrev over med lading av thrusterbank i uthavn.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 16.2.2024 at 12.18:

Takk for info. Den siste du nevner er ikke aktuell. Har jeg et batteri som er så dødt at det ikke tar lading, går det i søppla, eller jeg kan forsøke med en gammel dum lader jeg allerede har. Jeg trenger ikke en dum lader til.

 

lader_gul-gammel.jpg.6f91e43ea793e87396d00e15fb72d612.jpg

 

Den første du nevner er jo litt mer interessant. Men med ukjent opphav, tror jeg jeg står over. Skulle det bli noe trøbbel med den, er det neppe kyndig hjelp å få hos Biltema. Da er det noe annet med Farco og Victron.

 

Jeg har en Victron solcelleregulator. Den har ikke innebygget blåtann, så jeg kjøpte en ekstern dongle til den. Dessverre var regulatoren gammel og ville ikke snakke med donglen. Da var det greit å få hjelp til oppdatering av SW fra dyktige folk hos Farco og Victron sine spesialister.

 

Dermed heller jeg mot den Victron 15A laderen, og den kan jeg hente hos Farco 10min unna med bil hjemmefra.

 

Men jeg er fremdeles åpen for nye gode forslag til lader.

 

Nei, kyndig hjelp får man ikke fra Biltema, men er du ikke fornøyd så får man pengene tilbake uten at de mukker. Selv om det bare er fordi du ikke er fornøyd (mot kvittering). Det er ene og alene grunnen til at jeg handler slikt der da det ikke er fare for økonomisk tap.

Jeg kjøpte en fysisk stor smartlader der i 2015. Beste laderen jeg har hatt. Men kjølevifta gikk i høst. Den har stort sett vært i båt siden jeg kjøpte den. Tenker at 9 år skal man være fornøyd med.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev On 16.2.2024 at 13.50:

Hvordan support og hjelp ved problemer er der, vet jeg ikke.

God nok grunn for å handle hos Farco tenker jeg..  selv om det koster litt ekstra. Den servicen de driver med via tlf, eller eventuelt fjernhjelp via nett er uvurderlig 👏👏

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 24 minutter siden:

 

Nei, kyndig hjelp får man ikke fra Biltema, men er du ikke fornøyd så får man pengene tilbake uten at de mukker. Selv om det bare er fordi du ikke er fornøyd (mot kvittering). Det er ene og alene grunnen til at jeg handler slikt der da det ikke er fare for økonomisk tap.

Jeg kjøpte en fysisk stor smartlader der i 2015. Beste laderen jeg har hatt. Men kjølevifta gikk i høst. Den har stort sett vært i båt siden jeg kjøpte den. Tenker at 9 år skal man være fornøyd med.

Nja, om det er fare for økonomisk (og annet) tap er jo avhengig av flere ting enn mulighet for å returnere ved feil. Feks. er elektronikk som har en vifte, jo potensielt brannfarlig hvis vifta slutter å gå. Det er jo sikkerhetsmekanismer som da skal slå inn, og feil skjer med utstyr fra alle leverandører, men det er altså gode grunner til noen ganger å betale mer for noe man føler seg tryggere på at er av god kvalitet.

Bjørn Løvjomås skrev 3 minutter siden:

God nok grunn for å handle hos Farco tenker jeg..  selv om det koster litt ekstra. Den servicen de driver med via tlf, eller eventuelt fjernhjelp via nett er uvurderlig 👏👏

Farco har god service, men jeg fikk nettopp topp service av Sparelys, så jeg vil påstå at det er innafor å kjøpe fra andre også :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hørt om god service fra Sparelys, men nå er det så at Farco er 10 minutter kjøring hjemmefra. Da kan en ved problemer møte opp og få personlig hjelp. Nå står jeg forresten klar for å slenge meg i bilen for å hente laderen.

 

Når jeg kommer hjem igjen skal jeg lade ut noen forskjellige batterier jeg har litt slik at jeg kan få testet laderen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Maika skrev 17 minutter siden:

Nja, om det er fare for økonomisk (og annet) tap er jo avhengig av flere ting enn mulighet for å returnere ved feil. Feks. er elektronikk som har en vifte, jo potensielt brannfarlig hvis vifta slutter å gå. Det er jo sikkerhetsmekanismer som da skal slå inn, og feil skjer med utstyr fra alle leverandører, men det er altså gode grunner til noen ganger å betale mer for noe man føler seg tryggere på at er av god kvalitet.

Farco har god service, men jeg fikk nettopp topp service av Sparelys, så jeg vil påstå at det er innafor å kjøpe fra andre også :)

 

Sparelys har jeg også bare gode erfaringer med:thumbsup: Men kan jeg kjøpe over disk i nærheten, så foretrekker jeg det på lik linje som TS. Har biltema 5 min unna, så det gjør det ekstra enkelt.

Skjønner hva du tenker om BT-laderen. Kjølevifta går forsåvidt, men den piper og uler litt i lageret. Den har jeg sprayet med olje ett par ganger. Slutter den å gå så vil nok laderen stoppe pga overoppheting. Den har uansett levd et langt liv i tøffe omgivelser.

 

Men skjønner ikke hvorfor de to C-tec M100 jeg har hatt skal være så vanskelige. Når de ikke vil lade, så får jeg ladet med andre ladere av kjente og ukjente merker. Victron er stadig vekk å få på kampanjer, så hvis TS blir fornøyd så kanskje jeg går for den etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Å handle over disk er bra. Jeg har max 10 minutter til de butikkene jeg bruker, Meny, Biltema, Farco, Bestmarin, Maxbo, Clasohlson, Dressmann, Jernia . . . osv, og Maritim ligger på veien til båthavnen og Seatronic 10 minutter videre derfra.

 

Nå kjører driver laderen med å lade et gammelt 140Ah åpent syre batteri. Før det testet jeg strømforsyningsmodusen som også funket fint. Her en skjermdump av Victron Connect på mobilen. Nå er det også kommet en versjon av Victron Connect for PC og Windows, men den finner ikke laderen. Jeg får forske litt mer i det.

 

skjermdump_abs.jpg.42b4cb89750cb028324ad03b2147c236.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og så gikk prosessen videre til float. Absorption gikk fort unna da batteriet var nesten fulladet på forhånd.

Jeg må få si at grafikken på appen er tydelig og grei.

 

skjermdump_float.jpg.ff720fba1e32ba4a2f41d3a7aad48069.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg var nok litt sent ute i denne tråden for Lars sin del, med tanke på å kunne gi god baatplassen pris på denne laderen, men som ivrig "fritidsbåtentusiast" gjennom mange år (også her på forumet) har jeg omsider stablet et lite foretak på beina bl.a. med tanke på strøm i båt, vedlikeholdsprodukter av båt samt kurs innenfor maritim sikkerhet. Med lang fartstid innenfor elektro, offshore og maritim samt bl.a. skipselektrikeroffiserpapirer - ser jeg at det er et behov for litt kunnskap på dette området i de titusener av fritidsbåter her i landet... :-)

(Forretningsidéen handler om å holde på med noe jeg liker og kan, samt forsøke å formidle noe av dette videre.)

Victron er min klare favoritt når det kommer til produkter jeg selv forhandler, og er utelukkende hva jeg selv benytter på egne prosjekter. Kvaliteten er virkelig helt på topp, både med tanke på de rent tekniske løsningene som brukes, men også brukervennlighet og ikke minst holdbarhet er helt i toppsjiktet. At de i tillegg holder et moderat prisnivå ser jeg på som et stort pluss!


Smartcharge IP65 serien er helt topp til generell bruk og lading av ymse batterier, og jeg har solgt mange av disse med gode tilbakemeldinger fra kunder. Jeg bruker også samme lader i 5A utgave selv, til bl.a. startbatterier for bil. En av de virkelig gode stedene for informasjon rundt batterier og lading i fritidsbåt er marinehowto.com, gjerne les hans vurderinger av nettopp Victron sine vedlikeholdsladere!

https://marinehowto.com/choose-your-portable-maintenance-chargers-carefully/

Det er med andre ord mye humbug på markedet, og når verksted og lager er oppe å gå håper jeg å kunne lage en liknende sammenlikning på produkter som er populære på det norske markedet. 

Link to post
Share on other sites

Da er det tid for en liten oppsummering etter at batteriet er helt oppladet. Ladingen gikk helt etter oppskriften som en kan se av bildet nedenfor. Prosjektet foregikk i en oppvarmet utebod og jeg kunne følge med vha. appen på mobilen inne i stuen. Opp til "gutterommet" i annen etasje på andre siden av huset, rakk ikke blåtann-signalet. Men greit å slippe å springe inn og ut om vinteren for å følge med.

 

Det er fint med en lader uten vifte som kan støye, alt uten bevegelige deler som kan gå istykker er supert. Noe særlig varm ble heller ikke laderen. Det er kun en ting som kunne vært bedre. Laderen kunne hatt en egen senseledning frem til batteriet slik den gamle Ladac 30A laderen min har. Under absorption fasen viste laderen ca. 0,15V høyere enn målt med multimeter rett på batteriet, noe som vel skylles spenningstap i ladekabelen på 1,5m som jeg anslår til å være 4mm². Når strømmen gikk ned under float, ble spenningen lik på lader og multimeter.

 

Konklusjon: Kjempefornøyd!

 

first_full_charging.jpg.516bddb81ddedfc735516447e327782f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...