Jump to content

HMS ombord


-morten-

Recommended Posts

Konsekvensene av det meste man foretar seg på en båt kan bli alvorlige, beklager - men jeg ser ikke problemet her.
 

Quote

Den australske utgaven av avisa Daily Mail er en av avisene som har publisert videoen av snømåkingen, og de spør seg selv:  «Er dette verdens mest risikofylte jobb?»


Når man leser dette skjønner man at noen virkelig trenger å bevege seg utenom nyhetsdesken..

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Som en som jobber med beredskap så ser jeg kanskje farer litt for ofte, men....

 

Her blir jeg faktisk litt provosert over holdningene. Folk drukner faktisk om somrene når det er "varmt" i vannet, så blir det latterligjort farene med å falle på sjøen om vinteren når en gjerne har godt med klær på seg. Jeg kan heller ikke være den eneste som har sklidd på is under snø, eller på en glatt bryggekant. Ikke kan jeg være den eneste som ikke fikk veldig lyst på å falle utfor kanten på bildekket heller ...

 

Hvorfor har vi menn på godt over 30 en uholdbar trang til å være så tøffe?

 

Jeg hadde er ordtak når jeg kjørte vogntog og folk snakket ned bruken av kjetting. "jeg vil heller være en pyse på veien, enn en verdensmester i grøfta" ...

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Capt. Morgan skrev 17 minutter siden:

Som en som jobber med beredskap så ser jeg kanskje farer litt for ofte, men....

 

Her blir jeg faktisk litt provosert over holdningene. Folk drukner faktisk om somrene når det er "varmt" i vannet, så blir det latterligjort farene med å falle på sjøen om vinteren når en gjerne har godt med klær på seg. Jeg kan heller ikke være den eneste som har sklidd på is under snø, eller på en glatt bryggekant. Ikke kan jeg være den eneste som ikke fikk veldig lyst på å falle utfor kanten på bildekket heller ...

 

Hvorfor har vi menn på godt over 30 en uholdbar trang til å være så tøffe?

 

Jeg hadde er ordtak når jeg kjørte vogntog og folk snakket ned bruken av kjetting. "jeg vil heller være en pyse på veien, enn en verdensmester i grøfta" ...

Syns det var et veldig godt svar, koster jo null og niks å ta på seg den selen, så kan man måke så nærme kanten man vil satt på spissen. Dumme avgjørelser koster fort litt mer enn det smaker, tiden du sparte får du kanskje ikke igjen ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg skjøndte at en del tøffinger her inne kom til å si at dette er helt uproblematisk! meg inkludert, til jeg fikk tenkt meg litt om! Ståldekk selv med antiskli blir utrolig glatt med snø på! når båten beveger seg er det jo enda værre. Tror ingen hadde merka at man falt uti heller. og i så fall hadde tatt mange minutter å stoppe/snu. Han som måker har vel bare arbeidsklær på også!. Å samenlikne med å måke fra en flytebrygge er ikke særlig relevant! Husker godt fra mann over bord øvelsene vi hadde i marinen, hvor vanskelig det var å se den som lå i sjøen, selv om vi viste at det skulle være øvelse. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

 

-morten- skrev for 6 timer siden:

Ståldekk selv med antiskli blir utrolig glatt med snø på! når båten beveger seg er det jo enda værre. Tror ingen hadde merka at man falt uti heller. og i så fall hadde tatt mange minutter å stoppe/snu. Han som måker har vel bare arbeidsklær på også!. Å samenlikne med å måke fra en flytebrygge er ikke særlig relevant! Husker godt fra mann over bord øvelsene vi hadde i marinen, hvor vanskelig det var å se den som lå i sjøen, selv om vi viste at det skulle være øvelse. 

Bølger? med 3 Brest og 3 Spring  fra baugen mener jeg at den ligger stødig.

Og han beveger seg  sakte og stopper 2-3 m fra kanten. Agurk nytt.

 

Da er det farligere med mann over bordøvelse i marinen. 1/2 time før ankomst sa jeg fra til skipssjefen nå går jeg ned og skifter og detter over bord, flott!

Jeg datt over bord og båten forsvant, da ve det bare å svømme i vann av 7grdder.

da kokken serverte lunsj spurte han, hvor er Roger. han er ikke om bord.  da sa skipssjefen, Å FXXX og ble blek han ligger å svømmer, håper jeg.

image.png.cd5f2e2d6a1b3716a3fccf06620cd2e5.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Bergen skrev Just now:

Manglende fokus på HMS dreper enten det er på jobb eller fritid.

Du husker å ha på hjelm, vernebriller, orange kjeledress, hansker og vernesko når du slår gresset, eller vasker båten/bilen går jeg ut ifra.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 8 minutter siden:

Du husker å ha på hjelm, vernebriller, orange kjeledress, hansker og vernesko når du slår gresset, eller vasker båten/bilen går jeg ut ifra.

 

 

Jeg ser ikke relevansen av alle dine opplistinger og orker ikke diskuere nytten av å tenke på HSE også i hverdagen. Men jeg kan nok finne på å ta på meg en livvest om jeg er alene på bryggen en høstkveld, bruke vernebriller når jeg benytter en drill, ha en ekstra sikring når jeg er i masten og benytte hansker/briller om jeg bruker et sterkt vaskemiddel under vårpussen.  

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

HMS legges igjen på jobben. 

Trenger ikke ødelegge fritiden med hms.

 

Håper dette er en spøk. Hvis ikke, håper jeg du ikke har venner og familie som bryr seg om deg. 😑

 

Etter å ha lest årsberetningen for drukningsulykker, så frister det å ta på redningsvesten før snø skal måkes av båten f.eks. 

Jeg jobber innenfor olje og setter stor pris på hms'en man får i ryggmargen der. "Skal-bare" kan være fatalt. Man har tid til å gjøre ting trygt, også på fritiden!

Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev 18 minutter siden:

Håper dette er en spøk. Hvis ikke, håper jeg du ikke har venner og familie som bryr seg om deg. 😑

 

Etter å ha lest årsberetningen for drukningsulykker, så frister det å ta på redningsvesten før snø skal måkes av båten f.eks. 

Jeg jobber innenfor olje og setter stor pris på hms'en man får i ryggmargen der. "Skal-bare" kan være fatalt. Man har tid til å gjøre ting trygt, også på fritiden!

Støttes!

Uten noen tanker ang HMS har man vel ikke på mye på sjøen å gjøre etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 31 minutter siden:

Ja livet er farlig, du dør av det.

 

 

Det der er en idiotisk kommentar. Det er slikt en svarer når en ikke vil ta ansvar for egen sikkerhet, og dermed driter totalt i kone, barn og andre etterlatte. Vile du svare slikt til de etterlatte etter Bastesen?

 

Det er ikke snakk om å ikke måke brygga eller fjerne snøen av båten, taket osv., men når en gjør det, gjør tiltak for å minimere konsekvenser og risiko. Slike holdninger som dine har påført mange familier mye sorg, og det har satt utallige hjelpemannskaper i fare ...

I Got What It Takes 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

Du husker å ha på hjelm, vernebriller, orange kjeledress, hansker og vernesko når du slår gresset, eller vasker båten/bilen går jeg ut ifra.

Bruker alltid vernebriller, vernesko og hansker når jeg klipper plen.  

Er det dumt?

 

Link to post
Share on other sites

hansa82 skrev 26 minutter siden:

Bruker alltid vernebriller, vernesko og hansker når jeg klipper plen.  

Er det dumt?

 

Nei det er ikke dumt.

MEN HUSK HØRSELVERN!!!

(unnskyld at jeg snakker litt høyt, men jeg hører litt dårlig etter å ha jobbet uten hørselvern i for mange år).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...