Jump to content

Båthenger - modifisere yderst for lavere høyde.


Sjølsøkk

Recommended Posts

"Av og til er en mm nok" synges det.

 

Vel, har en båt jeg gjerne vil ha inn i garasjen. Men den er akkurat for høy pga vindskjerm (ser ingen enkel måte å demontere denne)

 

Er det noen av dere kloke hoder som har gjort noe tilsvarende eller har logisk sans til å komme med innspill til min ide?

 

Jeg vurderte i et klart øyeblikk å sette på mindre hjul på hengeren langs ytterkant, type biltema hjuldolly/transporthjul, for så å ta av kjørehjul når båt er ca halvveis for å få det høyeste punktet inn.

 

Er dette verdens dårligste ide?

Link to post
Share on other sites

Sjølsøkk skrev for 3 timer siden:

Av og til er en mm nok" synges det.

Bilder er nyttig.

 

Hvis vindskjerm er foran akselen kan du senke litt mer foran ved nesehjulet og trille inn. Du trenger ikke ha korrekt kulehøyde inn i garasjen.

 

Slippe ut litt luft av dekka kan hjelpe, husk å ha kompressor for fylling før du skal kjøre.

 

Noen ganger kan man justere høyde på kjølruller, står den lavest? Kanskje kan du modifisere litt der for lavere høyde.

Link to post
Share on other sites

Eg hadde byrja med å funne ut om det er andre tenelege hengarar som er lågare, og kva mellomlegget vil vera om du byttar hengar.

 

Dersom du berre fraktar båten få km eit par gangar i året er det kanskje enklast å skifta hjul? Er du heldig får du tak i brukande brukte hjul. 

Link to post
Share on other sites

Fornuftige svar. Takk!

Ny henger er ikke aktuelt. Men luft av dekk og senke nesen er bra tips.

 

Skal ta en runde ut idag å se om jeg ser innfesting av selve skjermen.. en måte må den være festet på.

Se bilde. Rack og stangholdere får man lett av, den skjermen der.... hmm

20230621_233727~2.jpg

20230621_233607~2.jpg

Link to post
Share on other sites

To hjul dollyer fra biltema. og legge på en trekloss som akselen kan hvile på.
Tror ikke den vindskjermen kommer av uten en større demonterings jobb
I garasjen min er det laget et ankerpunkt i gulvet, slik at jeg kan dra inn tilhenger/bil med vinsjen.

Link to post
Share on other sites

Bare et råd: For å unngå at dekkene blir urunde, må hengeren jekkes opp, og stå på klosser hvis den skal stå med hjula på hele vinteren. Eller skru av hjula og setter klosser under akslingen (e). Tandem-aksling (såkalt boggie) ? 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Sjølsøkk skrev 25 minutter siden:

Ser den er limt og skrudd. Skal finne en god patent så jeg får klargjort båten til sjøsetting. Takk for gode innspill.

 

Må den skjermen være så høy? Halvparten må vel være nok.

Om det stemmer, og medfølger at du får båten lettere inn i garasjen, så kapp den.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 50 minutter siden:

Er det egentlig noen belegg for det? Jeg har til gode å se en henger der fjæringen har tatt varaktig skade av lagring med båt på.

 

Jeg har både sett og hatt biler og hengere der dekkene tar skade av å stå stille over lengre tid med last på. Fjæringen er ikke like utsatt, men det er ingen ulempe å avlaste den heller. Så jeg klosser opp ved vinterlagring. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 1 minutt siden:

 

Jeg har både sett og hatt biler og hengere der dekkene tar skade av å stå stille over lengre tid med last på. Fjæringen er ikke like utsatt, men det er ingen ulempe å avlaste den heller. Så jeg klosser opp ved vinterlagring. 

OK. Det har jeg aldri sett, men det er mye jeg ikke har opplevd. De aller fleste "sommerbiler" står vel på dekkene under vinteren?

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 5 minutter siden:

OK. Det har jeg aldri sett, men det er mye jeg ikke har opplevd. De aller fleste "sommerbiler" står vel på dekkene under vinteren?

 

Jeg sluttet med det etter at jeg opplevde oppsprukne dekk på flaten mot garasjegulvet etter et lite års stillstand. Så da ble det nye dekk, og bil på bukker siden. En grei bieffekt av dette var at fjærene, særlig bladfjærne bak, fikk "spensten" tilbake igjen. Så mye å hente på en liten halvtimes jobb hver høst. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Kallethekid said:

OK. Det har jeg aldri sett, men det er mye jeg ikke har opplevd. De aller fleste "sommerbiler" står vel på dekkene under vinteren?

Mange som jekker opp hengere og sommerbiler ja. Jeg jekka bestandig opp båthengeren jeg hadde i naustet da jeg hadde forrige båten.

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 2 minutter siden:

OK. Det har jeg aldri sett, men det er mye jeg ikke har opplevd. De aller fleste "sommerbiler" står vel på dekkene under vinteren?

Ethvert dekk blir sammentrykt der hvor presset er størst. Et gammelt stivt dekk vil ha problemer til å gå tilbake til original fasong om det blir stående slik over tid. Hengere har ofte gamle stive dekk da de ikke byttes regelmessig pga. slitasje som på en bil. 

Link to post
Share on other sites

Ja, det har kanskje med alder på dekk å gjøre. Jeg jobber med hengere, og vet at mange privatpersoner jekker hengerne sine opp, men jeg har ikke inntrykk av at mange profesjonelle tar seg tid. De som jobber med båt skifter jo henger forholdsvis ofte og da rekker nok ikke dekkene å bli så gamle at de stivner. 

Link to post
Share on other sites

Dekk og dekk. BMW'en står hele vinteren på dekkene sine uten å rulle så mye som en millimeter. Når bilen tas i bruk, rister det litt den første milen, så er de runde igjen. Drittdekk bør helst avlastes, i og med at de kan sprekke. Jeg hadde vel satt hengeren på klosser. 

 

Må legge til:  Nå vet jeg ikke om hindringen er garasjeporten eller selve taket i garasjen. Derom forteller historien intet.

Link to post
Share on other sites

Til og fra opplag spiller det ingen rolle. Men 50 til 500 mil kjøring er ikke ovale dekk bra. Har byttet noen dekk fordi de ble ovale. 1500 kg på en Aksel og en tur til Middelhavet med tilhenger i året krevde en tilhenger som var i god stand. Jeg jekker opp ved opplag. Tom henger jekkes ikke opp. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...