Sjølsøkk Posted February 18, 2024 Share Posted February 18, 2024 "Av og til er en mm nok" synges det. Vel, har en båt jeg gjerne vil ha inn i garasjen. Men den er akkurat for høy pga vindskjerm (ser ingen enkel måte å demontere denne) Er det noen av dere kloke hoder som har gjort noe tilsvarende eller har logisk sans til å komme med innspill til min ide? Jeg vurderte i et klart øyeblikk å sette på mindre hjul på hengeren langs ytterkant, type biltema hjuldolly/transporthjul, for så å ta av kjørehjul når båt er ca halvveis for å få det høyeste punktet inn. Er dette verdens dårligste ide? Quote Link to post
19 fot Posted February 18, 2024 Share Posted February 18, 2024 Sjølsøkk skrev for 3 timer siden: Av og til er en mm nok" synges det. Bilder er nyttig. Hvis vindskjerm er foran akselen kan du senke litt mer foran ved nesehjulet og trille inn. Du trenger ikke ha korrekt kulehøyde inn i garasjen. Slippe ut litt luft av dekka kan hjelpe, husk å ha kompressor for fylling før du skal kjøre. Noen ganger kan man justere høyde på kjølruller, står den lavest? Kanskje kan du modifisere litt der for lavere høyde. Quote Link to post
Ask Posted February 18, 2024 Share Posted February 18, 2024 Eg hadde byrja med å funne ut om det er andre tenelege hengarar som er lågare, og kva mellomlegget vil vera om du byttar hengar. Dersom du berre fraktar båten få km eit par gangar i året er det kanskje enklast å skifta hjul? Er du heldig får du tak i brukande brukte hjul. Quote Link to post
Sjølsøkk Posted February 18, 2024 Author Share Posted February 18, 2024 Fornuftige svar. Takk! Ny henger er ikke aktuelt. Men luft av dekk og senke nesen er bra tips. Skal ta en runde ut idag å se om jeg ser innfesting av selve skjermen.. en måte må den være festet på. Se bilde. Rack og stangholdere får man lett av, den skjermen der.... hmm Quote Link to post
Jannmar Posted February 18, 2024 Share Posted February 18, 2024 Sjølsøkk skrev 6 minutter siden: Skal ta en runde ut idag å se om jeg ser innfesting av selve skjermen.. en måte må den være festet på. Ta bilde av innfestingen, og legg det ut her så får du flere svar. Forumet elsker slike utfordringer. Quote Link to post
Sjølsøkk Posted February 18, 2024 Author Share Posted February 18, 2024 Kan den rett og slett være festet med kalesjeskruene på sidene? Quote Link to post
TåT Posted February 18, 2024 Share Posted February 18, 2024 Jeg ville sjekket innfestingen på kjølrullene, som det også nevnes over her. Noen ganger kan det være ganske mye å gå på der. Eksempel Quote Link to post
pappa_wolf Posted February 18, 2024 Share Posted February 18, 2024 To hjul dollyer fra biltema. og legge på en trekloss som akselen kan hvile på. Tror ikke den vindskjermen kommer av uten en større demonterings jobb I garasjen min er det laget et ankerpunkt i gulvet, slik at jeg kan dra inn tilhenger/bil med vinsjen. Quote Link to post
Hekri Posted February 18, 2024 Share Posted February 18, 2024 Bare et råd: For å unngå at dekkene blir urunde, må hengeren jekkes opp, og stå på klosser hvis den skal stå med hjula på hele vinteren. Eller skru av hjula og setter klosser under akslingen (e). Tandem-aksling (såkalt boggie) ? Quote Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
Jannmar Posted February 18, 2024 Share Posted February 18, 2024 Sjølsøkk skrev for 6 timer siden: Kan den rett og slett være festet med kalesjeskruene på sidene? Det må da vel være mulig å se, og finne ut, hvordan den er festet når du er på stedet? Quote Link to post
Sjølsøkk Posted February 18, 2024 Author Share Posted February 18, 2024 Ser den er limt og skrudd. Skal finne en god patent så jeg får klargjort båten til sjøsetting. Takk for gode innspill. Quote Link to post
Jannmar Posted February 18, 2024 Share Posted February 18, 2024 Sjølsøkk skrev 25 minutter siden: Ser den er limt og skrudd. Skal finne en god patent så jeg får klargjort båten til sjøsetting. Takk for gode innspill. Må den skjermen være så høy? Halvparten må vel være nok. Om det stemmer, og medfølger at du får båten lettere inn i garasjen, så kapp den. Quote Link to post
Skamklipt Posted February 19, 2024 Share Posted February 19, 2024 On 2/18/2024 at 2:55 PM, Hekri said: For å unngå at dekkene blir urunde, må hengeren jekkes opp, og stå på klosser hvis den skal stå med hjula på hele vinteren. Nei det må den da ikke.. Quote Link to post
index Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Skamklipt skrev for 17 timer siden: Nei det må den da ikke.. Nei, men den bør... Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 index skrev 1 time siden: Nei, men den bør... Er det egentlig noen belegg for det? Jeg har til gode å se en henger der fjæringen har tatt varaktig skade av lagring med båt på. Quote Link to post
Lazyjack Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Dekkene, ikke fjæringen. Quote Link to post
index Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Kallethekid skrev 50 minutter siden: Er det egentlig noen belegg for det? Jeg har til gode å se en henger der fjæringen har tatt varaktig skade av lagring med båt på. Jeg har både sett og hatt biler og hengere der dekkene tar skade av å stå stille over lengre tid med last på. Fjæringen er ikke like utsatt, men det er ingen ulempe å avlaste den heller. Så jeg klosser opp ved vinterlagring. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kallethekid Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Lazyjack skrev 1 minutt siden: Dekk, ikke fjæring. Jeg har heller ikke sett dekk som blir varaktig flate etter lagring. Quote Link to post
Kallethekid Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 index skrev 1 minutt siden: Jeg har både sett og hatt biler og hengere der dekkene tar skade av å stå stille over lengre tid med last på. Fjæringen er ikke like utsatt, men det er ingen ulempe å avlaste den heller. Så jeg klosser opp ved vinterlagring. OK. Det har jeg aldri sett, men det er mye jeg ikke har opplevd. De aller fleste "sommerbiler" står vel på dekkene under vinteren? Quote Link to post
index Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Kallethekid skrev 5 minutter siden: OK. Det har jeg aldri sett, men det er mye jeg ikke har opplevd. De aller fleste "sommerbiler" står vel på dekkene under vinteren? Jeg sluttet med det etter at jeg opplevde oppsprukne dekk på flaten mot garasjegulvet etter et lite års stillstand. Så da ble det nye dekk, og bil på bukker siden. En grei bieffekt av dette var at fjærene, særlig bladfjærne bak, fikk "spensten" tilbake igjen. Så mye å hente på en liten halvtimes jobb hver høst. Quote "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 2 minutes ago, Kallethekid said: OK. Det har jeg aldri sett, men det er mye jeg ikke har opplevd. De aller fleste "sommerbiler" står vel på dekkene under vinteren? Mange som jekker opp hengere og sommerbiler ja. Jeg jekka bestandig opp båthengeren jeg hadde i naustet da jeg hadde forrige båten. Quote Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Lazyjack Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Kallethekid skrev 2 minutter siden: OK. Det har jeg aldri sett, men det er mye jeg ikke har opplevd. De aller fleste "sommerbiler" står vel på dekkene under vinteren? Ethvert dekk blir sammentrykt der hvor presset er størst. Et gammelt stivt dekk vil ha problemer til å gå tilbake til original fasong om det blir stående slik over tid. Hengere har ofte gamle stive dekk da de ikke byttes regelmessig pga. slitasje som på en bil. Quote Link to post
Kallethekid Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Ja, det har kanskje med alder på dekk å gjøre. Jeg jobber med hengere, og vet at mange privatpersoner jekker hengerne sine opp, men jeg har ikke inntrykk av at mange profesjonelle tar seg tid. De som jobber med båt skifter jo henger forholdsvis ofte og da rekker nok ikke dekkene å bli så gamle at de stivner. Quote Link to post
Hulda Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Dekk og dekk. BMW'en står hele vinteren på dekkene sine uten å rulle så mye som en millimeter. Når bilen tas i bruk, rister det litt den første milen, så er de runde igjen. Drittdekk bør helst avlastes, i og med at de kan sprekke. Jeg hadde vel satt hengeren på klosser. Må legge til: Nå vet jeg ikke om hindringen er garasjeporten eller selve taket i garasjen. Derom forteller historien intet. Quote Link to post
pacuare Posted February 20, 2024 Share Posted February 20, 2024 Til og fra opplag spiller det ingen rolle. Men 50 til 500 mil kjøring er ikke ovale dekk bra. Har byttet noen dekk fordi de ble ovale. 1500 kg på en Aksel og en tur til Middelhavet med tilhenger i året krevde en tilhenger som var i god stand. Jeg jekker opp ved opplag. Tom henger jekkes ikke opp. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.