Jump to content

Beste smøremiddel for syrefaste bolter?


Lazyjack

Recommended Posts

Jeg skal dra til en klemflens rundt propellaksling og boltene er i rustfritt/syrefast med nyloc mutter. Det er altså ikke gjenger i godset slik som er vanlig på slike klemkoplinger. 

 

Hvilket smøremiddel bør jeg bruke på gjengepartiet på boltene for å oppnå minst mulig friksjon og dermed mest mulig klemkraft på koblingen? 

Link to post
Share on other sites

Er det originalt med rustfrie skruer der, eller er det noe du har montert? I maskinsammeneng foretrekker man av ulike årsaker normalt skruer i karbonstål framfor rustfritt. 

 

Når det gjelder spørsmålet ditt så kan du smøre med vanlig smørefett, ellers så har Loctite en serie med smøremidler for ulike applikasjoner for de mer spesielt interesserte. Hvis du velger å bruke rustfrie skruer til dette så er det viktig at du smører gjengene. Ikke bare for å redusere friksjonen og oppnå høyere forspenning, men fordi rustfritt mot rustfritt har en tendens til å skjære seg. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:
Komodo skrev for 2 timer siden:

 

 

Takk for (som vanlig) kvalifiserte svar. Jeg stikker innom Tools i morgen og kjøper unbrakobolter i karbonstål. Burde kanskje strengt tatt gå for bolter og muttere med fingjenger for mer kraft på klemkoplingen? 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 4 timer siden:

Takk for (som vanlig) kvalifiserte svar. Jeg stikker innom Tools i morgen og kjøper unbrakobolter i karbonstål. Burde kanskje strengt tatt gå for bolter og muttere med fingjenger for mer kraft på klemkoplingen? 

Bare hyggelig det @Lazyjack :thumbsup: 

 

Tolker svaret ditt som at dette med rustfrie skruer ikke er originalt. Kan heller ikke huske å ha sett det noen gang. 

 

Når du kjøper svarte unbracoskruer så får du dem i 10.9 eller 12.9 kvalitet, det er gode greier. Men siden du skal ha skrue og mutter, bruk også skive. Både under skruehodet og under mutteren. Du skal da ha harde skiver, de er merket med HV, og muttere som matcher kvaliteten til skruene, de skal være merket med 10 hvis du bruker 10.9 skruer, eller 12 hvis du bruker 12.9 skruer. Mest sannsynlig har de ikke slike skiver og muttere inne, det må sikkert bestilles. Men hvis du faller for fristelsen å bruke vanlige skiver og blanke muttere merket 8, så vil du ikke oppnå den forspenningen som du skal med sterke skruer, da er det faktisk bedre å bruke 8.8 skruer. Bruk vanlige muttere, og lås med Loctite 270. Bruk også Loctite under skruehodet, under skiva mot underlaget, og mellom skive og mutter. Loctiten reduserer friksjonen på linje med olje, og sørger for at mest mulig av tiltrekningsmomentet omdannes til forspenning og at minst mulig går tapt i friksjon. Trekk til skruene med moment iht. tabellen under avhengig av dimensjon og kvalitet, og trekk på mutteren, ikke skruen med momentnøkkelen. Skruen skal du kun holde igjen. Sørg for at boringen i klemflensen er ren for fett og fri for grader eller slitasjeskader, det samme med den delen av akselen som skal inn i klemflensen. 

 

Tiltrekningsmoment-Tingstad.PNG.c176644a873e941f62900960410b2ec1.PNG

 

Her har du en tabell over ulike Loctitekvaliteter. Her kan du se hvor sterk 270 er i forhold til andre varianter, f.eks. 242 eller 248 som er vanlig mutterlåsing. 

Loctiteutklipp.PNG.8e8ef564477b1d7267d58cb8c09761ca.PNG

 

Ender du opp med å bruke 8.8 skruer så kan du velge galvanisert, og du kan bruke nylocmutter. Da kan du montere tørt, evt. med Loctite 248 i tillegg, den smører i tillegg til å låse. 

Link to post
Share on other sites

Lett å la seg forvirre litt av Loctite sine mange produkter.

Kunne de ikke ha rensket utvalget ned til 5-6 låsevæsker istedenfor 15-16? :saint:

 

Og f.eks. 248 stift og 268 stift oppgis til samme løsrivingsmoment og gjengestørrelse, men har forskjellig styrke og farge?

Hva er forskjellen på styrke og løsrivingsmoment?

 

Og da har vi ikke engang kommet inn på alle de andre produktene Loctite har, f.eks. den anvendelige 648 :smiley:

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som nevnt her så bør produsentens spec følges!  trekker du til med for mye moment og sprøtt stål i boltene,  risikerer du at dette rykker tvers av!  På en sånn kobling er det fordel med bløtt stål kontra sprøtt Som Hulda nevner må denne smøringen ha en fungsjon. Blir det glatt er jo fungsjonen litt bortte med den nyloc mutteren.   Har konstruert en del ting i Super Duplex og der brukte vi Molycote produkter.  Man må skjønne sammenhengen med de forskejllige typer stålkvaliteter og hvordan dette oppfører seg! Rustfritt er ikke bestandig det lureste valget!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 19 timer siden:

Jeg skal dra til en klemflens rundt propellaksling og boltene er i

Ser  https://www.junkermarine.no/products/klemflens-4-25-35-mm2

har klemmflens med bolter m/ mutter

 

Er det den samme kan en telefon eller mail gi deg svarerne om styrke og moment på boltene.

40060950

post@junkermarine.no

 

image.png.91f9f5b744021f2cb4fbbce80b05014e.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 14 timer siden:

Lett å la seg forvirre litt av Loctite sine mange produkter.

Kunne de ikke ha rensket utvalget ned til 5-6 låsevæsker istedenfor 15-16? :saint:

Enig i det. De har så stort utvalg i forskjellige kvaliteter at du aldri vil finne dette sortimentet i en butikk. Jeg tror nok den store bredden i sortimentet skyldes at produsenter som er storforbrukere av disse produktene har veldig spesifikke behov. Til vanlig reparasjon og vedlikehold klarer man seg nok med et vesentlig smalere utvalg. 

 

Teerex skrev for 14 timer siden:

Og f.eks. 248 stift og 268 stift oppgis til samme løsrivingsmoment og gjengestørrelse, men har forskjellig styrke og farge?

Hva er forskjellen på styrke og løsrivingsmoment?

Godt spørsmål!

 

-morten- skrev for 5 timer siden:

Som nevnt her så bør produsentens spec følges!

Ja, ikke sant. Nå har jeg jo forsøkt å fiske litt på hva som er originalt, det  har vi ikke fått noe svar på :wink:

 

-morten- skrev for 5 timer siden:

  trekker du til med for mye moment og sprøtt stål i boltene,  risikerer du at dette rykker tvers av!  På en sånn kobling er det fordel med bløtt stål kontra sprøtt

Om han bruker høyfaste skruer eller skruer med lavere fasthet f.eks. 8.8, så bør han jo uansett trekke til med riktig moment. Tror jeg har forsøkt å få fram det ganske tydelig i innlegget over her. 

 

Når det gjelder fordelene med bløtt stål kontra høyfaste skruer som er vesentlig sprøere, så er jeg i prinsippet enig med deg. Man kan ikke bare bytte ut en 8.8 skrue med en 12.9 skrue fordi den er sterkere. Og hvis det hadde vært snakk om flenskoblingen hvor man skrur klemflensen i gearflensen så hadde jeg vært enig i at han burde vært forsiktig med å bruke noe sprøere enn 8.8. Men her er det så vidt jeg har forstått snakk om å trekke til klemflensen der den klemmer rundt akselen. Dette blir en statisk forbindelse der skruene i liten grad blir utsatt for utsvingende last, så da ser jeg ikke problemet med å bruke 10.9 eller 12.9 skruer. 

 

 

Roger jo skrev for 4 timer siden:

Ser  https://www.junkermarine.no/products/klemflens-4-25-35-mm2

har klemmflens med bolter m/ mutter

 

Er det den samme kan en telefon eller mail gi deg svarerne om styrke og moment på boltene.

Ser av bildet at de bruker gulkromatiserte skruer og nyloc muttere. Meg bekjent får man ikke det i høyere styrkeklasse enn 8.8. 

 

Men jeg tror ikke vi skal overdramatisere dette. Om TS bruker den ene eller den andre skruen så går det sikkert bra. Men den største årsaken til at skruer løsner er at de ikke blir trekt til hardt nok. Hvis ikke kan skruen miste forspenningen, og da kan både mutter og aksel løsne. Men man skal selvsagt ha kontroll på at man ikke trekker til for hardt heller. Drar man skruen over i flyt er den ødelagt. Derfor henvisning til tabell for tiltrekningsmoment lenger opp. 

Link to post
Share on other sites

Litt helgeunderholdning med faglig påfyll. Kanskje @Komodo har noe å legge til? :smiley:

 

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...