Poseidon Svart 21.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2024 husky dane 85 skrev 43 minutter siden: Me som er lokale går gjennom Austevoll og Engesunds leio,er svert fin å gå her, god plas er da og,berre å peisa på. Ja, enig med deg der! Men med 3 meter dypgående på POSEIDON II er jeg en anelse betenkt på selve Engesundet, derfor velger jeg heller en av de andre. Plenty muligheter i et nydelig området. Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
husky dane 85 Svart 21.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2024 Ja da forstår du må vera vaken med den dybden på båten,eg treng 1,20 så da er heilt noko anna,men da er svert mange muligheter i dette området,Langenuen er som ei kisteveit lang og kjedleg Link to post
mons Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 Mye av problemet med Sletta er at det oppstår kryssende bølger i enkelte områder. Barentswatch viser disse områdene med blå sirkler. Se bilde for Stadt i dag. Ser ingen på Sletta nå, men sjekk før du går over og styr rundt områder med slikt varsel. De bølgene er noe dritt.. Du må gå inn i menyen og slå på visningen av kryssende bølger Mons Link to post
sap_2000 Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 17 hours ago, Anders And said: Dra videre med første stopp på Kopervik for påfylling av diesel. Kjøre videre til Tananger, eventuelt Egersund. Grattis med ny båt amg bunkring så har Skudeneshavn vært langt gunstigere enn Kopervik de siste par år. Pumpa finner du på fiskekaia på sb side rett etter innløpet. Er været ok den dagen eller meldes mer vind evt motsjø neste dag, så klem på til Egersund eller så langt som er mulig. strekket Jærens rev til Farsund er så mye bedre å forsere på gunstig mulige forhold da det er langt god tur ? Mvh. SAP Link to post
trixie2 Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 NB: Oppdatering på bunkring i Skudeneshavn. Bunkersanlegget ved Skude Fryseri avvikles, nytt anlegg finnes lengre inne i havna og driftes av Knapphus Energi. https://www.google.com/maps/dir/59.1455013,5.2713042/59.1469,5.2608/@59.1496275,5.2392018,14z/data=!3m1!4b1!4m5!4m4!1m1!4e1!1m0!3e0?entry=ttu https://skudenesnytt.no/slutt-for-dieselfylling-ved-skude-fryseri/ Link to post
Anders And Svart 22.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 trixie2 skrev 47 minutter siden: Oppdatering på bunkring i Skudeneshavn. Takk for det! Jeg er usikker på om jeg ønsker å gå så langt ute. Jeg får vurdere det underveis. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
trixie2 Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 Ser i linken min at Knapphus Energi har flere ubemannede anlegg. Skudenes Åkrehamn Føresvik, Bokn Kvitsøy. Alle disse ligger jo strategisk til for dere som kommer nordfra og skal over Jæren. Minuset er at de er ubemannede og der er ingen garanti for umiddelbar hjelp hvis det er noe feil på anlegget. I Kopervik kan du også få bensinstasjonspølse på dieselbudsjettet i åpningstiden ;-) (Er Shell det) Edit: + Husøy , Karmøy Link to post
Anders And Svart 22.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 trixie2 skrev 11 minutter siden: bensinstasjonspølse Og kanskje en 5 pakning med boller :) GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Roger jo Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 Anders And skrev 11 minutter siden: Og kanskje en 5 pakning med boller :) lær deg å skifte Dieselfilter og lufte systemet for å få start. jeg hadde sjekket dieseltankene for dritt 23/24 år kan ha samlet mye og med ruskevær kommer det fram. ha med ekstra filter. Overså at tankene var renset i 21, men for hva? Sjekk at ankervinsjen virker er det bare en akter? hvor mange m med tau / kjetting . det er dypt vann du skal over. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Anders And Svart 22.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 Roger jo skrev 14 minutter siden: lær deg å skifte Dieselfilter og lufte systemet for å få start. Ja, det er lurt å vite før man ligger på Sletta med motorstopp og googler for harde livet :) Er det noen som kjenner Yanmar 6LP-STZE, jeg antar det denne sorte koppen som er den manuelle dieselpumpen? GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Fishermidas Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 Pumpeprisen i Kopervik på Shellstasjonen er akkurat nå 17,51kr Link to post
navid Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 Gratulerer med "nybåt"! Det er denne du lufter med ja... - Løsne lufteskruen (2 på bildet), ca 2 - 3 omdreininger. - Skyv opp/ned på pumpen (1 på bildet) til det kommer en kontinuerlig strøm uten luftbobler ut ved lufteskruen (2). - Trekk til lufteskruen -Start. Lykke til og god seilas! Link to post
Worry II Svart 22.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2024 Det er nok ikke filtret på motoren som blir tett først, men det som sitter på forfilteret. Det har du sikkert utenfor motorommet, et Racor, tenker jeg. Slikt filter: I en slik: Husk å stenge kran inn og ut fra filteret før lokket åpnes, så slipper du lufting. Link to post
LALUNA II Svart 23.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Ikke noen god ide å prøve deg nedover før tidligst søndag De melder full storm i hele skagerak og oppover kysten tar litt tid før den roer seg Melding fra yr Anbefalinger Ikke dra ut i småbåt Konsekvenser Ualminnelig høye bølger Synsvidden nedsettes Beskrivelse Sørøst sterk kuling 20 m/s fra 23 februar 02:00 UTC til 06:00 UTC og sørvest sterk storm 30 m/s fra 23 februar 07:00 UTC til 15:00 UTC. Område Gjelder for Indre Skagerrak [met.no] Tidsperiode fredag 23. februar kl. 03:00 - faren pågår fredag 23. februar kl. 16:00 - faren over Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Anders And Svart 23.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Ved gjennomgang av båten i går oppdaget vi grums kjølevannet. Så første stopp blir på verksted for å vurdere tilstand og eventuelle tiltak. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
LALUNA II Svart 23.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Fornuftig Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Anders And Svart 23.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 LALUNA II skrev for 4 timer siden: full storm i hele skagera Ser det ikke overkommelig ut å kjøre innaskjærs fra Bergen til Leirvik? GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Amfea Svart 23.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Ingen problem å komme seg til Leirvik i dag. Er meldt frisk bris fra vest, og da får du litt bevegelse over Møkster og Selbjørnsfjorden. Akkurat nå er det vindstille på Stord. Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Roger jo Svart 23.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Anders And skrev for 2 timer siden: Ved gjennomgang av båten i går oppdaget vi grums kjølevannet. Så første stopp blir på verksted for å vurdere tilstand og eventuelle tiltak. hadde ikke forlatt Bergen før jeg hadde harr det skriftlig at selger betalte den repen, den kan bli dyr. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
husky dane 85 Svart 23.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Den der ville eg hatt skriftleg bekreftelse fra selger om at han tar kostnaden ved ein eventuell reperasjon Link to post
ohio Svart 23.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Det såg ikke bra ut og bør reklameres på umiddelbart Link to post
mons Svart 23.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Enig med Roger Jo. Litt flaks så er det en varmeveksler som lekker. Litt uflaks så har du en motor overhaling i sikte. Ville ikke gått før jeg snakket med selger om det. Sjekk om du har vann i girolje eller motorolje. Sjekk om det bobler i kjølveska når motor er varm og du drar på litt. Hvis det bobler risikerer du å miste kjølinga underveis. Mons Link to post
husky dane 85 Svart 23.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Da er 2 ting som slår meg når eg ser bildene 1 da har aldrig vore bytte kjøleveske på motoren 2da er nytta feil type frostveske,dette må du få klarhet i før du startar på turen,få verkstedet til å vurdere og få svaret skrifteleg,lykke til. Link to post
Anders And Svart 23.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Vi er på Båthuset nå, her analyseres det for harde livet. Vi drar ikke videre før det er i orden. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Anders And Svart 23.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2024 Hovedteorien er at det har blitt mikset feil kjølevæske. GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn