Anders And Startet 21.Februar Del på Facebook Startet 21.Februar Da var det min tur til å hente båt i Bergen. Jeg har kjøpt en Flem 340 fra Bergen Marinesenter. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=337417172&_sm_au_=iVVJtrfVVgg5R1sjRTvKvK7HCk8kF Basert på dagens værmelding er dette foreløpig plan: Torsdag 22. Fly til Bergen. Ankomst kl. 21.00 ved båthavn. Gjennomgang av båten sammen med selger, tur på fjorden/fylling av diesel. Fredag 23. Dra til slipp og løfte og spyle. Kjøre til Leirvik. Lørdag 24. Dra videre med første stopp på Kopervik for påfylling av diesel. Kjøre videre til Tananger, eventuelt Egersund. Søndag 25. Kjøre videre med mål om å komme helt hjem til Lillesand. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Roger jo Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Anders And skrev 46 minutter siden: Fly til Bergen. Ankomst kl. 21.00 ved båthavn. Gjennomgang av båten sammen med selger, tur på fjorden/fylling av diesel. Høres ut som å gå over båten med en hare labb, (båtselger eller eier?) Ønsker deg god tur. Windy sier bedre vær lørdag - mandag men det er prognosen i dag. HUSK det er ingen skam å snu, det er sunt sjøvett.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Anders And Svart 21.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar Roger jo skrev 24 minutter siden: Høres ut som å gå over båten med en hare labb Ja, selger hadde noen planer fredags morgen, med dersom vi føler vi har noe uavklart, så bruker vi noen timer fredags formiddag også. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Roger jo Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Anders And skrev 3 minutter siden: Ja, selger hadde noen planer fredags morgen, Er eier av båten tilgjengelig så ville jeg tatt en telefon. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
-morten- Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar 1 hour ago, Roger jo said: Høres ut som å gå over båten med en hare labb, (båtselger eller eier?) Ønsker deg god tur. Windy sier bedre vær lørdag - mandag men det er prognosen i dag. HUSK det er ingen skam å snu, det er sunt sjøvett.. Jeg reiste opp til Tromsø og fikk en prøvetur sammen med eier når jeg kom opp. Hele neste dag fikk jeg ha båten alene og gikk gjennom absoludt alt, samt et par prøveturer! Absoludt ingen overaskelser da jeg fikk den sendt sørover, alt virka og alt i orden. Glad for dette i ettertid da det kunne vært mye som ikke var i orden selv om alt så strøkent ut ved første øyekast! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
husky dane 85 Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Bergen-Leirvik er ein kort etappe,utnytt veret og kjør så langt som da er forsvarleg,NB me blir aldrig leie av å følge med på slike emner Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart 21.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar husky dane 85 skrev 10 minutter siden: Bergen-Leirvik er ein kort etappe Når jeg postet første innlegg var det meldt 3-4m bølger over Sletta. Derfor stopp i Leirvik. Helst vil jeg komme til Tananger på fredag dersom det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
husky dane 85 Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Da er berre å følja med på vêr og bølge varsel,men mykje kan endra seg til fredag/lørdag,vert kjekt dette👍 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Har du gjort, eller kommer du til å ta noen tiltak i forhold til å inspisere dieseltanken for smuss og dritt? Det er ikke få som opplever motorstopp når en båt tas ut i skvalpesjø etter noen rolige år inne i en fjord. Ugresset på tanken vaskes løs, og stopper til alt som er av filter. Nytt dieselfilter er ikke lenge nytt hvis slik guffe først blir vasket løs i tanken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Anders And Svart 21.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar Komodo skrev 4 minutter siden: Har du gjort, eller kommer du til å ta noen tiltak i forhold til å inspisere dieseltanken for smuss og dritt Tanken ble rengjort i 2021. Det står nye filter på og jeg har også kjøpt inn nye reservefilter som jeg tar med. Hvilke andre tiltak burde jeg gjøre? Åpne mannlokket og lyse nedi? Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Poseidon Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Du har en veldig fin tur i vente, men jeg ser absolutt ikke poenget med Leirvik, for det må bety at du planlegger Langenuen. Det er en omvei, akkurat så lang og kjedelig som navnet tilsier. Jeg har gått strekket ganske mange hundre ganger og foretrekker alltid å gå Nyleiå / Stokksundet, dvs på vestsiden av Stord. Det ser kanskje litt trangt ut på karter, men der ferdes vi med båter på flere tusen tonn, så det er null problem! Turen blir kortere og du har et bedre utvalg av havner når du nærmer deg Slettå. Bunkre kan du med fordel gjøre på Naustbakkjen, dvs like NØ for Mosterhamn. Mosterhamn er et fin sted å ligge over, men kommer du videre har du både Bømmelhavn og Langevåg som muligheter før Slettå. Espevær er også et flott sted å svinge innom og da får du lagt deg enda gunstigere før Slettå. God tur! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Komodo Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Anders And skrev 8 minutter siden: Tanken ble rengjort i 2021. Det står nye filter på og jeg har også kjøpt inn nye reservefilter som jeg tar med. Hvilke andre tiltak burde jeg gjøre? Da tenker jeg at mye er gjort Anders And skrev 8 minutter siden: Åpne mannlokket og lyse nedi? Har du mulighet så er selvsagt visuell inspeksjon det beste, da vet man. Men årsaken til at jeg tok opp dette er at båten din sikkert begynner å få noen år på nakken, og da er akkurat dette et klassisk problem. 95% av alle motorstopp på dieselmotorer er vel knyttet til uren diesel, så i forkant av en slik tur du planlegger kan det være greit å ha i bakhodet. Men dersom tanken ble grundig, fysisk rengjort i 2021 så burde det jo være bra. Hvis du har mulighet til å tappe av i bunn av tanken kan det også være en ide. Det kan jo ha kommet vann på tanken siden 2021. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
LALUNA II Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Bør gå greit over sletta på Fredag formiddag båten takler det det er båtfører og fremdriftmaskineriet en må stole på her med redusert fart og ABSOLUTT RENE filter og tanker Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Anders And Svart 21.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar Poseidon skrev 37 minutter siden: Det er en omvei, akkurat så lang og kjedelig som navnet tilsier Takk for tips. Dette er min første tur i området siden førstegangstjenesten i Marinen, og nå begynner det å bli noen år siden :) Hvilken av disse rutene bruker man? Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
LALUNA II Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar sort strek er ok Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Poseidon Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Anders And skrev 7 minutter siden: Takk for tips. Dette er min første tur i området siden førstegangstjenesten i Marinen, og nå begynner det å bli noen år siden :) Hvilken av disse rutene bruker man? Hei igjen, begge de røde rutene er helt kurrante, men jeg velger ofte den "mellomste", dvs den som er inntegnet i kartet med en ganske mørk strek. Det som avgjør mitt valg er tildels sjøgang på Selbjørnsfjorden, for der kan bli mye rulling og da velger jeg helst "Fitjarleiå", dvs den østre av de røde du har tegnet inn. Ellers kan du gå både Teløysund og Engesund, så mulighetene er legio ;-) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LALUNA II Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Fornuftig hvis du har en form for AIS /m-ais aktiv så vi kan se hvor du er underveis f.eks https://play.google.com/store/apps/details?id=com.marinetraffic.maisapp&hl=no&gl=US Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Code0 Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Anders And skrev 1 time siden: Åpne mannlokket og lyse nedi? jeg pleier åpne mannlokket og suge ut 3-4 liter diesel med et rør jeg fører ned til bunnen av tanken. Mpumper over på en gjennomsiktig plastflaske, lar det stå et par timer og ser etter bunnfall. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Jeg vet ikke hvilke planer du har på etappen nordforbi? Selv velger jeg ofte "Stolpaleiå", men går uansett inn ved Eldjarnet, mellom øyene Austevoll og ut på sør gjennom Bekkjarviksundet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Anders And Svart 21.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar LALUNA II skrev 16 minutter siden: m-ais mAIS er lastet ned og klar! Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Anders And Svart 21.Februar Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar Poseidon skrev 15 minutter siden: planer du har på etappen nordforbi? Jeg tenkte det var lurt å holde seg innenfor Storebø med den pålandsvinden som er meldt. Dette er fra kl. 14 på fredag: Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
Poseidon Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Anders And skrev 1 minutt siden: Jeg tenkte det var lurt å holde seg innenfor Storebø med den pålandsvinden som er meldt. Dette er fra kl. 14 på fredag: Sant nok, det er et valg du kan ta der og da - avhengig av været i øyeblikket. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SveinHa Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Anders And skrev 1 time siden: Hvilken av disse rutene bruker man? Engesund merket "Grunno" i kartet ditt er kortest. Egentlig alle alternativene i området der går fint alt etter hvilken vanskelighetsgrad du ønsker men ingenting er spesielt komplisert Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
LALUNA II Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Ruten jeg pleide å ta Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
husky dane 85 Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Me som er lokale går gjennom Austevoll og Engesunds leio,er svert fin å gå her, god plas er da og,berre å peisa på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.