Jump to content

Orker vi å følge enda en båt fra Bergen til Sørlandet? (Flem 340)

Anders And

Recommended Posts

15 hours ago, snekkerbod said:

Pene linjer på den båten, synes jeg. 

Etter hva jeg husker så er båten designet av en lærer i badekaret! for å sette det på spissen! :lol:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

2 minutes ago, Korsfjord said:

Der stemmer det, men jeg er enig i at linjene er fine på denne båttypen. Så solgte den jo også godt i noen år rundt 2000. 

Veldig praktisk båt med god utnyttelse!! man trenger absoludt ikke være en annerkjendt konstruktør for å lage et bra produkt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

@Anders And Den er jo stor i forhold til de fleste båter i båthavna :giggle: Tenkte bare i forhold til "stor gammel driter" som jeg håper å få kjøpt engang :lol:

Men ble alt utbedret og betalt av megler/eier eller fikk du avslag for at båten ikke fungerte når den ble kjøpt? Lurte bare litt på det fordi det virker som det faktisk er "verre" å kjøpe båt via megler fordi det virker som de sjeldnere gir avslag hvis noe dævver som ikke skyldes kjøper enn det private selgere faktisk gjør.

Her kommer en oppsummering av turen:

Vi overtok båten torsdag kveld i ekte Bergensvær med oppdagelsen av kjølevæska som tidligere fortalt. 

Vi fikk flushet kjølesystemet før avreise Bergen, og kjørte deretter med renseveske. Denne kostnaden tok Bergen Marinesenter. 

image.jpeg.c3f8a4c2a230604bdf0510dd8d86fdef.jpeg

Første del av turen gikk rolig for seg på innsiden av Stord pga vær, med plan om overnatting i Leirvik. Når vi kom så langt tenkte vi å prøve å komme til litt lenger, og satset på Haugesund. Det var mye sjø, men med rundt 10 knop gikk det greit. 

image.jpeg.402d6714a1bb5103f9683eb8faf91074.jpeg

Vi ankom Haugesund rett før det ble mørkt. Her drenerte vi kjølesystemet, og byttet ut til vanlig rosa kjølevæske. 
Lørdags morgen gikk vi videre.

image.jpeg.c5e4cdb0df131a6644c8471653f8a366.jpeg

Vi hadde en liten bunkers stopp i Kopervik, fylte ca 250 liter. Da fikk vi gratis kaffe! Vi unnet oss også en "sixpack" med Shell-boller :) 

Deretter fikk vi en ganske slitsom tur ned til Egersund med mye rufsete sjø, vi hadde en pause innom Tananger for å strekke på beina og få litt frisk luft. 

Ved inspeksjon av skutebunnen fikk jeg flash back fra tidligere lekk septiktank. Heldigvis viste det seg at det "kun" var tilbakeslag fra sjø inn i en dusjkasse som var fylt med glykol. Tips til tilbakeslagsventil mottas :) 

image.jpeg.f6239bfcdb9c741eafe61d0af407ee79.jpeg

Ved ankomst Egersund byr maskinisten på gryterett, før nytt bytte av kjølevann. Denne gang var kjølevannet vi tappet av klart og rosa, og rimelig friskmeldt. 

image.jpeg.66821558a0d86f363992bb884bf22011.jpeg

Turen hjem på Søndag var en ekte søndagstur i forhold til de to forrige dagene. Vi gjorde Egersund - Lillesand på 5 timer. Vi kjørte inn i Ulvøysund i Kvåsefjorden og kruste Blindleia siste etappen.

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

En slik tur, med både ruskevær og silkeføre, er gull å ha med seg  som erfaring til senere. Grattis med flott båt :flag_bp:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Takk for alle gratulasjoner, det er veldig hyggelig! Jeg har kjørt en Scand 26 i 7 sesonger nå, så for meg er dette en veldig stor oppgradering. 

Jeg vurderte Skilsø 33 og Riviera 925 før valget falt på en Flem 340. Jeg har 3 barn jeg skal få plassert, og da er Flem'en med sine 3 lugarer perfekt. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

finnmarken skrev On 27.2.2024 at 14.14:

Fin erfaring det å gå Bergen-Lillesand. Var det diesel fylling i Tananger nå? 

Gratulerer med ny båt.

Tananger har ikke hatt diesel på to år. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev On 28.2.2024 at 22.49:

Tananger har ikke hatt diesel på to år. 

Jeg var der i januar -22 fordi det stod på nettet at de hadde diesel. Det hadde de ikke. Jeg måtte da til Kvitsøy eller tilbake til Stavanger for å fylle. Jeg valgte Kvitsøy. Ble jo litt omveg da :confused: 

Jeg mener jeg leste et sted at de skulle få dieselfyllingen tilbake, men det har de altså ikke. Greit å vite.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...