Jump to content

Tips til nødstige på Bavaria 32 Sport? (motorbåt)


Blouberg

Recommended Posts

Noen som har en anbefaling på nødstige til Bavaria Sport?
Når jolla står i daviten er badestigen blokkert. Er man alene om bord og detter ut har man ingen mulighet til å komme seg om bord igjen.
Det finnes ulike nødstiger som kan utløses fra vannet, men usikker på hvilke modell og hvor den bør plasseres. Disse Bavaria motorbåtene er ganske høye over vannlinja så det kan være vanskelig å plassere slik at man for tak i den.
Fant disse på nett, noen som har erfaring med noen av disse, eventuelt tips på andre?
image.jpeg.612b3e74347bfc2a473f120740da6eb9.jpeg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at tauleidere ikke fungerer med mindre man er gorilla. Straks man tar tak i leideren og setter en fot i nederste trinn så forsvinner nedre del av lederen innunder båten og man blir hengende med hele kroppsvekten på armene. Det kan fungere om man er veltrent og iført badetøy men har man våte klær og er antydning til sliten så er det umulig for en normalt utstyrt voksen person. 

Det eneste brukbare er fastmontert teleskopisk badetrapp eller en avtagbar stiv badetrapp som kan henges over rekka og evt. stues vekk når ikke i bruk. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 5 timer siden:

Det kan fungere om man er veltrent og iført badetøy men har man våte klær og er antydning til sliten så er det umulig for en normalt utstyrt voksen person. 

Det eneste brukbare er fastmontert teleskopisk badetrapp eller en avtagbar stiv badetrapp som kan henges over rekka og evt. stues vekk når ikke i bruk. 

Er enig i at taustiger er utfordrende å bruke, men finner ikke noen gode alternativer. Uten jolle på hekken klarer jeg å få ut stigen. 

Med en taustige klarer man jo i alle fall å holde seg fast i båten. vesten er jo på når man er alene, så holder man seg flytende, om enn kald.. 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Gabi skrev 12 minutter siden:

Jeg har en Bavaria 35 sport og monterte en slik fast på min styrbord side. Den bruker vi gjerne ved korte badinger uten å måtte ta ned jolla eller også når jolla er nede og vi er flere som bader.

 

Vet ikke om du har tilsvarende plass på din?

Denne ser veldig smart ut! Har du et bilde fra undersiden?

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Sånn er nærbilde:

2021-03-1813_35_26.jpg.5ff4c16edfa46990dd86a6610301b4b5.jpg

 

Jeg har ikke så bra bilde fra undersiden ser jeg. Men jeg kjøpte et metall firkantrør fra Biltema, og lagde to fester. Den ene enden skjærte jeg inn i den vertikale forsterkningen til badeplattformen og støpte fast.

 

I andre enden mot selve stigen støpte jeg inn en gjengebolt med bolt og stor skive mot underkant av badeplattformen og så festet andre enden mot firkantrøret. På den måten holder det kreftene vertikalt. Det har holdt i 3 sesongen nå med aktiv bruk så styrkemessig er det sterkt nok.

Bildet du ser her er ikke ferdig med du ser prinsippet.

 

2021-03-1619_21_11.jpg.5ae837f4d3ff40bfc13bccb22b779d19.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Bavaria 33 Sport. Samme problem hos meg.

Jeg vurderer å se om jeg kan erstatte den eksisterende stigen med en uttrekkbar slik Gabi viser i tråden.

Slik min båt er utformet, vil jeg da få ut stigen, og jeg mener at jeg skal klare å komme meg forbi jolla og opp i båten.

Jeg har ikke sett på uttrekkbare stiger enda, så spørsmålet er om jeg finner en som passer.

 

Link to post
Share on other sites

bergie skrev 42 minutter siden:

Jeg har ikke sett på uttrekkbare stiger enda, så spørsmålet er om jeg finner en som passer.

Denne ser veldig fin ut, men dyr.. Stor flate som kan limes inn i badeplattormen.

image.png.a53be427d66b275aec6dfd71138e3674.png

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Hej

Tänk på att stegen skall gå tillräckligt lång ner i vattnet, minst som skissen visar, som är CE regler för nya båtar. Den får inte vara låst på något sätt utan skall kunna fällas av person i vattnet utan hjälp. Repstegar avrådes trots att de i detta utförande är godkända.

Hälsningar Ove

image.jpeg.9c48f7675a30636ca435076f418b9dbe.jpeg

Link to post
Share on other sites

En ting som er viktig er å ha noe å ta tak i når man har kommet til toppen av stigen og enda ikke har fått tyngdepunktet inn på dekk.

 

Noen stiger går litt inn på dekk og det er bra. Pulserer og lignende kan man jo holde seg fast i siste biten.

 

Om man skal ombord og ikke finner stige er det mye annet som kan brukes til å klatre på. Minste båten min har ikke stige, men der er det enkelt å klatre ved å tråkke på kavitasjonsplata til motoren mens jeg holder meg i motorlokket og en pullert. Hvertfall i stille vann med badeshorts. Klarer også å vippe ned motoren når jeg er i vannet bak båten uten å tråkke i bunn. Testet fortøyd til land hvor jeg lett kan gå iland fra vannet hvis det ikke fungerer å komme ombord fra vannet.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev 7 minutter siden:

En ting som er viktig er å ha noe å ta tak i når man har kommet til toppen av stigen og enda ikke har fått tyngdepunktet inn på dekk.

Viktig poeng. Har derfor trua på å felle inn en stige på siden av badeplattforma. Det sitter en puller lagelig til for å buke som håndtak.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Den vi har kjøpte jeg på Biltema. Vi har kjørt over 3500nm med den påmontert så den holder bra. Strikken virker litt slækk, men har ikke opplevd at den har falt av, unntatt en gang i veldig store og rotete bølger.

 

Screenshot_20240225_185415_Biltema.jpg.99149e6dafb3d38bdbdb34e4251882a4.jpg

 

Når jeg ligger i vannet er det bare av med strikken og går greit å dra ut stigen.

 

Og når man trenger denne for å komme seg opp betyr det at man gjerne har jolla på badeplattformen. Da er det bare å ta et steg eller to opp i stigen, finne et tak I jolla og så tak i kryssholt for å komme opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...