Kappa Startet 21.Februar Del på Facebook Startet 21.Februar Funderer på en ide om å erstatte den øverste rekkewiren med fast reling. Tenker syrefast rør á 25 mm eller kanskje teak. En fast reling blir jo mer stivt og håndfast. Dessuten kan en fast reling brukes til å feste ting, f.eks. solpanel. Men kanskje vanskelig å få en fast reling til å bli pent. Har idag vanlige rekkestøtter for wire, og bildet viser hvordan et rør kan festes i toppen.Noen som har prøvd seg på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Jeg ville tro at krummingen på røret som skal være reling er vanskelig å få til å passe profilen på rekka på båten. Og at det å tre denne gjennom en rekke holder er godt og vel umulig. Så da må du vel krumme dem og sveise de fast på rekkestøttene? Som du da må gjøre på stedet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørkski Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Jeg har vært inne på samme tanke, men bare for den del som er ved cockpiten. Jeg fant denne artikkel hvor de har løst det på en elegant måte. in TECH TOPICS UPGRADED STERN RAILS AND LIFELINES September 6, 2017 We recently completed upgrades to the aft lifelines of Alembic. Our goal was to add a mounting place for solar panels as well as to increase safety and security. First we added a stanchion just aft of the mizzen shrouds. We then added top and mid rails using 1″ SS tube and associated fittings. We connected these rails to the stern pulpit using hinged connectors (see photo). After locking everything together with the mechanical set screws at the fitting joints, we took the stanchion and rail assemblies to a local welder to weld solid all the joints between tube and fittings. The overall stern railings and pulpit are comprised of 3 sections. There are the two aft quarter sections that are the stanchion and rails as a welded assembly and the original stern pulpit. The side rails connect to the stern pulpit at the hinged connectors shown in the photos. The rail sections on the aft quarters provide an excellent place to mount solar panels on hinged mounts. 100 Watt solar panel mounted to stern rail Hinged Connector to connect side rails to existing pulpit Rail connection to existing stern pulpit We terminated the rail sections with anchor points to support the attachment of lifelines. We replaced the wire lifelines with Dyneema line. Finally, we added a section of 1″ SS tube along the cockpit exit for additional security when entering and exiting the cockpit. This is a fairly easy installation using “90 deg T fittings” placed on top of existing stanchions to connect the 1” SS tube. The Dyneema line extends through the center of this tubing section for added security. A key fitting in this assembly is the “90 deg T fitting with anchor” (see photo) to support the connection of the lifeline gate. This particular fitting is supplied by Sea-dog and was a special order item at my local marine store. Solid section of lifeline at the exit of the cockpit to the side deck The Dyneema line extends through the SS tube Dyneema line connects to a turnbuckle then to the stern rail T Fitting with Anchor for Connecting Lifelines The upgraded stern rails and lifelines enhance the safety and security of Alembic. Support solar panel mounting was also very important to us. With our mizzen mast, adding an arch to hold solar panels is not a simple installation. We also have a canvas bimini so adding panels over the cockpit is also not an easy solution. Given these constraints, the stern rail mount is a great option. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Kappa skrev 57 minutter siden: Funderer på en ide om å erstatte den øverste rekkewiren med fast reling. Tenker syrefast rør á 25 mm eller kanskje teak. Jeg har gjort dette. Det ble veldig vellykket, en av de beste oppgraderingene jeg har gjort med båten. Se tråd under der jeg beskriver jobben. Bonus var at jeg fikk utbedret flere små lekkasjer jeg ikke visste om, og at jeg fikk ca. 7cm breiere dollbord. Det siste der utgjorde veldig mye! alfaalfa skrev 54 minutter siden: Jeg ville tro at krummingen på røret som skal være reling er vanskelig å få til å passe profilen på rekka på båten. Se hvordan jeg løste det med rørbøying og krumning i tråden under. Det var enklere enn jeg hadde sett for meg. Rigget meg til med et enkelt verktøy etter tips fra en kompis. Tilpasninger ble gjort på stedet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar Komodo skrev for 1 time siden: Jeg har gjort dette. Det ble veldig vellykket, en av de beste oppgraderingene jeg har gjort med båten. Se tråd under der jeg beskriver jobben. Bonus var at jeg fikk utbedret flere små lekkasjer jeg ikke visste om, og at jeg fikk ca. 7cm breiere dollbord. Det siste der utgjorde veldig mye! Se hvordan jeg løste det med rørbøying og krumning i tråden under. Det var enklere enn jeg hadde sett for meg. Rigget meg til med et enkelt verktøy etter tips fra en kompis. Tilpasninger ble gjort på stedet. Fantastisk jobb og bra resultat! - med innsikt og litt (godt med) tid så går det faktisk! Imponert! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 21.Februar Del på Facebook Svart 21.Februar alfaalfa skrev 1 time siden: Fantastisk jobb og bra resultat! - med innsikt og litt (godt med) tid så går det faktisk! Imponert! Takk for det alfa, men det er mye som ser bra ut på avstand vet du Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 23.Februar Del på Facebook Svart 23.Februar På båten min er det stiv rekke på akterdekk, og støtter med wire derfra, og frem til baugen (puch eller pullpit?) Kan godt tenke meg stiv rekke, der jeg tar tak i rekka når jeg skal på dekk, eller fra brygga, og opp i båten. Muligens hele veien til enden av dekkshuset( Motiva 43 Seilbåt med dekksalong)For så vidt en løsning som er avbildet i innlegget til Komodo. Dynema istedenfor rekkewire ser også fristene ut. Da må man vel bare flettespleise inn på en terminal som passer i strekkfisk/på rekkestøtte. Er det noen skjulte bakdeler her? UVR, skamfiling? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 23.Februar Del på Facebook Svart 23.Februar Jeg har vurdert rør-rekke hele veien selv. Helt til en seiler skulle parkere ved siden av oss og tredde ankeret inn på den ene rekkestøtten vår. Det ble kun en bøyd rekkestøtte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.