Jump to content

Tau gnagde gjennom strekkavlastere av gummi


Ø.L

Recommended Posts

Hadde en uheldig opplevelse med strekkavlastere kjøpt lokalt og av firma som har spesialisert seg på fortøyning og ankring (Næring).

Etter et halt års bruk ser jeg at ved "inntredningspungt/ øye" sliter på kordellene. Så langt at 50% avslitt på to av strossene. 

Har 3 omslag på strekkavlasterene.

Andre som har opplevd lignende?

Anser det som produkt reklamasjon(?)

 

20240130_124058.jpg

20240130_124052.jpg

20240130_124043.jpg

20240130_124015.jpg

20240130_124008.jpg

Link to post
Share on other sites

Er gummien hard?

For tynt tau?

lever de tilbake og få pengene igjen  + fortøyning

har hatt Forsheda  nr 4 i mange år, skifter tau når de blir slitt i øye i brygga mørkeblått silkemykt  mulig ROBLINE.

Aldri merket slitasje i endene av gummien.

https://www.marineshop.no/fortøyningsfjær/109517/forsheda-fortøyningsfjær-no-4?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA_tuuBhAUEiwAvxkgToz8YFjrGsQeeq9tvxnVGU3aQfnys89H8A3SIVtieHd_-FRKfUuuLRoCg2MQAvD_BwE

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Som flere har vært inne på, her virker det som det er brukt for tynt tau i forhold til hva strekkavlasteren er beregnet for. For tynt tau får ikke friksjon nok i «låsingen» i endene av strekkavlasteren, derfor blir det liggende å gnikke og file over kanten til det slites, slik som hos deg. Bruker du riktig dimensjon tau til strekkavlasteren vil tauet vanligvis vare i årevis.

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev for 2 timer siden:

Jeg kjøpte noen slike på Biltema. De holdt i ett år. Fikk pengene igjen. 
Kjøpte Forsheda som jeg hadde en av fra før. Koster mer, men gummiblandingen er mye bedre. 

Nå handler vel ikke denne tråden om BT, men jeg kjøpte 4 av mine 6  strekkavlastere på Biltema i 2015, største varianten til 16mm tau, like fine ennå.

Link to post
Share on other sites

Har en slik som er 40 år gammel -før Biltema. Ble kjøpt enn til verdens kuleste båt på tidspunktet - en 17 fots Egda med 90 hk mercruiser!

 

Fungerer den dag i dag, og har skiftet tau et par ganger. Men tauet har ingen mulighet til å skli eller bevege seg i gummien. Det er nesten umulig å tre igjennom tauet og tar laang tid og banning for å få det på plass. Så tykt tau og mange runder rundt stammen da skjer det ikke noe belastning i enden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...