Jump to content

Våtdrakt merke O'Neill - revner i sømmene


tobixen

Recommended Posts

Jeg har en våtdrakt av merke O'Neill.  Da jeg kjøpte den var den perfekt for å svømme lange turer i Oslofjorden i februar.  Etterhvert begynte den å lekke i sømmene - og nå er det store sprekker i enkelte av sømmene, og så vidt den duger til lange opphold i vannet i Egerhavet i februar.  Så jeg undrer meg ...

 

  • Kan den repareres?  Noe slags form for lim, eller eventuelt varmebehandling?  Eller skal jeg bare akseptere at våtdrakter har relativt kort levetid og kjøpe ny?  Den var ikke helt billig ...
  • Hvor lenge skal en våtdrakt holde?  Den ble vel kjøpt fra XXL for mer enn to år siden, men kanskje under fem år siden, så jeg har kanskje noen reklamasjonsrettigheter her?
  • Er det noen sannsynlighet for at dette skyldes brukerfeil?  Burde jeg kanskje slanke meg eller kjøpe en større våtdrakt?
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 1 time siden:

Hvor lenge skal en våtdrakt holde?

Minst 10, gjerne 20 år, eller til den er utslitt. Det er ikke sømmene som skal rakne og gå opp i liminga. Hvis det er tykt nok neopren kan du lime den igjen med neoprenlim, evt. kontaktlim. Men for at det skal bli holdbart bør den helst sys i tillegg. En som reparerer dykkerdrakter har gjerne en spesiell symaskin for å sy tekstilen som er utenpå gummien. 

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 5 minutter siden:

min våtdrakt er 21 år gammel, og fremstår helt som ny.

 

Jeg solgte faktisk en ca 20 år gammel våtdrakt i sommer. Den var ikke slitt, og gummien var helt myk og fin. Men etterhvert hadde den begynt å bli litt stram over bicepsen og bryskassa, så nå måtte jeg ha en litt romsligere drakt :cool: Fikk tak i en brukt drakt på finn, den var også langt fra ny. Men ingen av draktene manglet så mye som en tråd i en søm. Dette var Aqualong drakter. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke særlig god erfaring med O'Neill. Sømmene lekker etter kort tid, og den slites fort. Ellers er det bruken mere enn tiden som sliter på våtdraktene. Jeg har mine i 3-4 år, men de lever et ganske røft liv med mye skrubbing mot brett.

 

Jeg er langt mere fornøyd med XCell.

 

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev for 9 timer siden:

Den ble vel kjøpt fra XXL for mer enn to år siden, men kanskje under fem år siden, så jeg har kanskje noen reklamasjonsrettigheter her?


Ved normal bruk bør en kvalitets-våtdrakt holde i mye mer enn 2 år. O'Neill har, iallfall tidligere, vært blant det beste  på markedet. Kan ikke sammenlignes med slike kinadrakter som selges overalt.
Fører det ikke frem med reklamasjon kan det limes med neopren kontaktlim.

Om ikke det holder kan man bruke Aquasure. Dette ikke ikke kontaktlim så flatene må holdes sammen til det har tørket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...