Jump to content

Bygge om pakkboks fra talgpakning og gland til volvokondom


Albertine

Recommended Posts

Jeg holder på å bygge om fra gammel pakkboks med talgpakning og gland til volvokondom ( vannsmurt gummipakkboks). I den forbindelse på har jeg ett par spørsmål. 

Når jeg tok ut talgpakninger og cutleslager så var det en nylonring, muligens en fordeligsring for vann? Når jeg nå snur glanden så blir jo den evt liggende løs inni...Kan jeg droppe denne? 

Det er også vannkjøling fra før, og min nye pakkboks krever også vannkjøling. Kan jeg da plugge det gamle hullet for vannkjøling og koble slangen inn på den nye pakkboksen?

Legger ved ett par bilder for illustrasjon.

20240223_140417.jpg

20240223_140315.jpg

Link to post
Share on other sites

Ingen som har noen synspunkter på dette? Min tanke er jo att jeg kan droppe den fordelingsringen og plugge den gamle vannforsyningen, og att det skal gå greit når jeg kobler vanntilførsel på den nye pakkboksen (volvokondom). Men hadde vært greit å få det bekreftet fra noen med litt mer kunnskap. 

Link to post
Share on other sites

Det første du bør sjekke er om du har en plass å skru fast akseltetningen til hylserøret, og at denne diameteren passer til akseldiameteren på akseltetningen. Eks.: Hulda har hylserør ytterdia. 60 mm som passer til aksling dia. 40 mm. Og at hylserøret har nok fri lengde for sikker montering.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 5 timer siden:

Det første du bør sjekke er om du har en plass å skru fast akseltetningen til hylserøret, og at denne diameteren passer til akseldiameteren på akseltetningen. Eks.: Hulda har hylserør ytterdia. 60 mm som passer til aksling dia. 40 mm. Og at hylserøret har nok fri lengde for sikker montering.

Når jeg snur glanden som vist på bildet så får jeg en stuss som jeg kan skru fast akseltetningen i. Denne er 63mm, og akseltetningen er 65mm så det burde gå fint. Så må jeg selvfølgelig få det tett der hvor de to flatene treffer hverandre. Men spørsmålet er igrunn om jeg kan blende den gamle vanntilførselen og heller bruke vanntilførsel på den nye akseltetningen? Og hva jeg evt gjør med denne fordelingsringen som var inni der fra før?

20240224_143023.jpg

20240224_142954.jpg

20240224_142924.jpg

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 5 timer siden:

Volvo kondom, er jo beregnet for montering på hylserør. På bildet, er det jo en pakboks.

 

Så er vel ikke just rette måten å gjøre dette på.

 

Når jeg har snudd glanden som presset talgpakningene inn for tetning tidligere, så får jeg en stuss som jeg kan skru fast volvokondomet, så det blir jo som ett slags hylserør det. Har sett andre som har gjort tilsvarende men usikker på hva som blir gjort med vanntilførsel og den fordelingsringen som lå der fra før?

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 43 minutter siden:

Jeg ville latt vannslangen bil sittende blendet begge på Volvo kondom og droppet plastringen,pakning stoff på messingen etter rengjøring av flatene .

Droppe plastringen er jeg også enig i, men jeg skjønte ikke helt hva du mente med vannslangen? Volvokondomen må jo ha vannkjøling så jeg kobler vanntilførsel inn der, men usikker på om jeg skal blende det gamle inntaket eller lage en forgrening så det kommer vann begge steder?

Link to post
Share on other sites

Den tetningen du har på bildet skal vel ha vanntilførsel. Så det er bare å flytte over slangen og blende av den gamle tilførselen. Det å tilføre vann på den nye tetningen, har å gjøre med hvor stort undertrykk det er på sjøsiden av hylserøret. Les monteringsanvisningen for tetningen.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 15 minutter siden:

Den tetningen du har på bildet skal vel ha vanntilførsel. Så det er bare å flytte over slangen og blende av den gamle tilførselen. Det å tilføre vann på den nye tetningen, har å gjøre med hvor stort undertrykk det er på sjøsiden av hylserøret. Les monteringsanvisningen for tetningen.

Det var det jeg håpet på, takk for det. Da blender jeg det gamle inntaket og kobler slangen på den nye tetningen👍

Link to post
Share on other sites

mawilu skrev 1 time siden:

Synes det var unødvendig ingenting som stopper vannet fra å komme inn i Volvo kondom fra der slangen er nå

Nå vet ikke jeg hvordan mye vann/trykk som kommer fra de slangene, men jeg tenker att vannet skal jo ut bak allikevel så jo lengre frem vanntilførsel er, jo bedre bør det vel være for både den nye tetningen og cutlesslageret lengre bak?

Link to post
Share on other sites

Jeg lavede den her ombygning på min P360 for nogle år siden og det har været perfekt. Min "preshylse" var dog ikke lang nok til at volvo kondomet kunne passe på så jeg skaffede noget rødgods og fremstilte nye. Den gamle nylon fordeler ring blev fjernet og jeg satte en plug i den originale vandtilførsel og anvendte den i volvo kondomet. Billedet er taget inden slangen fra kølevandskredsen blev monteret.

20201216_103657.jpg

Link to post
Share on other sites

Sørine skrev 19 minutter siden:

Jeg lavede den her ombygning på min P360 for nogle år siden og det har været perfekt. Min "preshylse" var dog ikke lang nok til at volvo kondomet kunne passe på så jeg skaffede noget rødgods og fremstilte nye. Den gamle nylon fordeler ring blev fjernet og jeg satte en plug i den originale vandtilførsel og anvendte den i volvo kondomet. Billedet er taget inden slangen fra kølevandskredsen blev monteret.

20201216_103657.jpg

Perfekt!! Det var min tanke også, godt å høre att du har vært fornøyd med den løsning. Min presshylse er akkuratt stor nok til å få på kondomet så da håper jeg det blir bra. Takk for info!!

Link to post
Share on other sites

Albertine skrev On 23.2.2024 at 16.21:

Når jeg tok ut talgpakninger og cutleslager

Har du fjernet Cutlesslageret?. Det bør du ha der.

Har du sjekket  akslingen  Der kondomen havner.

Er det  nok vannføring  gjennom kondomen til å smøre Cutlesslageret??

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Har du fjernet Cutlesslageret?. Det bør du ha der.

Har du sjekket  akslingen  Der kondomen havner.

Er det  nok vannføring  gjennom kondomen til å smøre Cutlesslageret??

Det var kanskje litt dårlig formulert, men grunnen til att jeg tok det ut var for å bytte det, så nytt er på vei inn. Det blir vel samme mengde vann som kommer gjennom mtp att vannkilden er den samme men blir flyttet noen cm lengre frem, eller tenker jeg feil her?

Link to post
Share on other sites

Det er jo ingen VP kondom du har der men en lignende fra Tor Marine. Har du god gjennomgang av sjøvann fra hylsa kobler du en slange til slangestussen og fester andre enden til et sted som alltid vil være over vannlinjen. Har du ikke god tilgang til sjøvann gjennom hylsa så må du vel kjøre sjøvann inn i kondomen fra kjølevannspumpa. Blindskruen er til å kjøre inn silikonfett. 

I min båt er hylsa et romt rør så der har sjøvann et fri tilgang til kondomen. 

 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 7 minutter siden:

Det er jo ingen VP kondom du har der men en lignende fra Tor Marine. Har du god gjennomgang av sjøvann fra hylsa kobler du en slange til slangestussen og fester andre enden til et sted som alltid vil være over vannlinjen. Har du ikke god tilgang til sjøvann gjennom hylsa så må du vel kjøre sjøvann inn i kondomen fra kjølevannspumpa. Blindskruen er til å kjøre inn silikonfett. 

I min båt er hylsa et romt rør så der har sjøvann et fri tilgang til kondomen. 

 

Dette skjønte jeg ikke helt...Mener du att det ikke er nok å koble til sjøvann på den nye tetningen fra den slangen som kommer fra kjøleren til giret som tidligere var koblet til, ref bilde tidligere i tråden?

Link to post
Share on other sites

Her er noe info nederst på siden, inklusive noen enkle monteringsanvisninger (hvis det er riktig):

 

https://www.marineshop.no/kjøp-båtutstyr/styring-og-fremdrift/akselutstyr/pakkbokser?pageID=2

 

Har hatt volvokondom. Fungerte feilfritt og uten en dråpe. Og talgboks, måtte strammes og strammes.

 

Kanskje noe man bør følge med hvis man lager egen patent.

 

Fant ut at det ideele nødkit i tilfelle lekasje, det er en sykkelslange skåret opp på langs. Hvis det er en aksling eller en ventil som lekker da kan man tvinne slangen rundt det som lekker og stramme til og slå en knute. Skulle det bli et hull så kan man forme den til som en plugg, og stappe den inn som midlertidig tettning av hullet.

Link to post
Share on other sites

Har originalt Volvo kondom på min aksel. Der er det innebygget cutlesslager i kondomet, å ingen vann tilførsel eller plugger for det.

 

Trykker litt på sidene av kondomet til det kommer ut vann,  nå båten settes på sjøen etter en tur på land.

Smøre litt grease på aksel inn mot kondomet en-to ganger pr sesong. Dette holder potte tett å Baljen er tørlagt i kjølen.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...