Jump to content

Bygge om pakkboks fra talgpakning og gland til volvokondom


Albertine

Recommended Posts

Den fra Marineshop passende til Hulda koster i dag ikke mer enn jeg betalte for Volvo-kondomet før jeg sjøsatte Hulda i 2000. Kunne ikke ramle meg inn å kjøpe en tilsvarende Tides fra Sleipner til kr. 10 000 ++. Tetningen fra Tides er ikke noe annet enn en meget enkel mekanisk tetning som det koster noen hundringer å produsere. OK, la oss si at produksjonskostnaden er mellom 800- og 1000 kroner, maks.

Link to post
Share on other sites

EVO levere vel både med å uten disse niplene.

 

Måtte lete litt på det store google univers for å finne bilder som viser cutless lager i kondomet. 

https://www.boat-pieces.fr/presse-etoupe-35mm-volvo-penta-828526-xml-243_410_506-5385.html

https://ab-marineservice.com/en/product/propeller-shaft-seal-water-lubricated-standard-50mm/

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 2 timer siden:

EVO levere vel både med å uten disse niplene.

 

Måtte lete litt på det store google univers for å finne bilder som viser cutless lager i kondomet. 

https://www.boat-pieces.fr/presse-etoupe-35mm-volvo-penta-828526-xml-243_410_506-5385.html

https://ab-marineservice.com/en/product/propeller-shaft-seal-water-lubricated-standard-50mm/

 

Det er den typen der med nippel jeg har kjøpt, og det er "gummilager" inni den.

Link to post
Share on other sites

Da er ein slags cutleslager i (volvo kondomen)men dersom da er i eit i hylse røret så må du ha da ,eg gjorde ein liknande jobb på min båt men sløyfte lageret i røret .DA GJEKK IKKJE.så eg vart nøgd å montera nytt lager.Var ikkje volvo eller liknande eg monterte men Tides kjøpt av Sleipner

Link to post
Share on other sites

husky dane 85 skrev 3 minutter siden:

Da er ein slags cutleslager i (volvo kondomen)men dersom da er i eit i hylse røret så må du ha da ,eg gjorde ein liknande jobb på min båt men sløyfte lageret i røret .DA GJEKK IKKJE.så eg vart nøgd å montera nytt lager.Var ikkje volvo eller liknande eg monterte men Tides kjøpt av Sleipner

Ja jeg har cutlesslager i gjennomføringen og det blir byttet I samme slengen.

Link to post
Share on other sites

Albertine skrev for 16 timer siden:

Dette skjønte jeg ikke helt...Mener du att det ikke er nok å koble til sjøvann på den nye tetningen fra den slangen som kommer fra kjøleren til giretse som tidligere var koblet er dermed til, ref bilde tidligere i tråden?

Se vedlagte skisse. Hos meg er hylsa kun et åpent rør med vesentlig større diameter enn akslingen og uten noen form for lager i noen av endene. Det ytre ageret sitter som du ser på en brakett under båten. Det er derfor rikelig tilgang på sjøvann til kjøling av cutless lageret i kondomen via dette røret og ikke behov for å tilføre sjøvann via slange. Slangen som hos meg e går fra nippelen i kondomet er derfor kun for å evakuere luft som kommer inn når båten har vært på land. 

Om du har hylse som ikke gir så god tilgang av sjøvann til kondomet så er det kanskje behov for tilførsel av sjøvann via slange. Men mange kjører jo med original VP kondom og der er det jo ingen slik mulighet for å kjøre på sjøvann via slange. 

IMG_20240226_101945.jpg

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 9 timer siden:

Se vedlagte skisse. Hos meg er hylsa kun et åpent rør med vesentlig større diameter enn akslingen og uten noen form for lager i noen av endene. Det ytre ageret sitter som du ser på en brakett under båten. Det er derfor rikelig tilgang på sjøvann til kjøling av cutless lageret i kondomen via dette røret og ikke behov for å tilføre sjøvann via slange. Slangen som hos meg e går fra nippelen i kondomet er derfor kun for å evakuere luft som kommer inn når båten har vært på land. 

Om du har hylse som ikke gir så god tilgang av sjøvann til kondomet så er det kanskje behov for tilførsel av sjøvann via slange. Men mange kjører jo med original VP kondom og der er det jo ingen slik mulighet for å kjøre på sjøvann via slange. 

IMG_20240226_101945.jpg

Aha, da skjønner jeg. Hos meg sitter det cutleslager i gjennomføringen og jeg har slange med sjøvann fra oljekjøleren til giret som jeg da kommer til å koble på nippelen tiden nye EVO (Tor marine) pakkboksen. Da regner jeg med att det vil kjøle både gummilageret i den nye tetningen, men også cutlesslageret som er i gjennomføringen der hvor aksel går ut gjennom skroget.

Link to post
Share on other sites

Albertine skrev 23 minutter siden:

Aha, da skjønner jeg. Hos meg sitter det cutleslager i gjennomføringen og jeg har slange med sjøvann fra oljekjøleren til giret som jeg da kommer til å koble på nippelen tiden nye EVO (Tor marine) pakkboksen. Da regner jeg med att det vil kjøle både gummilageret i den nye tetningen, men også cutlesslageret som er i gjennomføringen der hvor aksel går ut gjennom skroget.

Og jeg lærte at man ikke skal sitte i bare truse å ta bilde uten å sjekke at bare det som skulle være med ble med :giggle:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg sliter med å få på klemflensen igjen, er det noen som har noen tips? Jeg har prøvd å kile den ut med skrutrekkere ol. Men den vil ikke helt på. Mistenker att den er litt sylindrisk, men jeg er litt forsiktig med å presse for mye mtp på att jeg skal ha inn rørsplint som går gjennom klemflens og aksel. Hvis det kommer litt skjevt så blir det jo plyndret å få inn splint, og mye jobb for å presse av klemflens igjen. Noen med gode løsninger for dette? Legger ved ett bilde hvor jeg har prøvd med noen "kiler" for å åpne den litt.

20240319_185214.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette funket fint så alt ble montert og det ser ut til å bli bra. Men jeg har instalert disse gummipakkboksene fra Tor marine der det fulgte med greasetube, men hvor mye grease skal disse ha ved første gangs installasjon?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...