Jump to content

Antares 580 eller 680 ?


Freddish

Recommended Posts

Vurderer sterkt Antares 580 2017 modell, eller en 680 2016 modell.

Men lurer veldig mye på om dette er gode båter i sjøen? Slingrer dem mye ? Noen som har flere ting å nevne av erfaring med disse båtene ?.

Skal brukes mest til fiske med juksa og line. Men mulig det blir mer.

 

Skulle egentlig ønske meg en Merry fisher men det strekker nok ikke økonomien til.

Link to post
Share on other sites

En på brygga vår har en 580. tror det er bare 90hk men de er flate i konstruksjonen så er nok grei å fiske fra. spartansk innredning og liten plass i styrhuset, men som ren fiskebåt sikkert ok! tror begge har en liten kjøl akter! ser på de fleste franske så flaker det av det sortte på rutene. En på brygga sa de franske ikke hadde glassruter og dermed hadde mer støy og ressonans enn f.eks Finnmaster og Askeladden.  Vurderte 680 da jeg samenlikna med Askeladden P66W men liker ikke utformingen på 680 hverken inni eller ute. Utestyring V-bunn og fartsressurser teller mer for meg, samt turegenskaper

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er stegkjøl på første 2/3 av skroget ikke akter. Stegkjølen gjør at båtene styrer mye bedre i lavere hastigheter. Er vel ikke så skarp v-bunn på P66W heller, omkring 16 grader? 

 

Både 580 og 680 har "billig" innredning, 650 har full inliner og mange lagringsrom. 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 2 timer siden:

En på brygga sa de franske ikke hadde glassruter og dermed hadde mer støy og ressonans enn f.eks Finnmaster og Askeladden.

 

med store flater og spartansk innredning så blir overbygget fort en resonanskasse, tror ikke materialer i vinduene er det som har mest å si der..? 

Syns resonansen til tider er ille nok i min Yamarin 5940 selv med full innerliner

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Freddish skrev 28 minutter siden:
Suzuki 100 og Suzuki 150 står det på båtene. Utestyring er det på 680en men ikke på 580.

Noen som har en idee på forbruk sånn ca pr nm i marsjfart ?.

 

 

Hva slags DF100, finnes DF100A som bygger på DF115A og DF100B som bygger på DF70/80/90. DF100A er en bra motor for 580, DF100B har for lite slagvolum og dreiemoment. 

 

DF150A er en svært bra motor, lavt drivstofforbruk, lavt støynivå og lite vibrasjoner. 

 

680 med DF150 bør gå på rundt 1l/nm ved 22 knop. For 580 antar jeg 0,9l/nm ved samme hastighet. 

Link to post
Share on other sites

18 hours ago, ivar said:

 

med store flater og spartansk innredning så blir overbygget fort en resonanskasse, tror ikke materialer i vinduene er det som har mest å si der..? 

Syns resonansen til tider er ille nok i min Yamarin 5940 selv med full innerliner

Var bare en som sa til meg at vinduene hadde stor betydning! Min styrhusbåt er veldig stille når jeg lukker bakveggen, og har ikke noe resonans! Mulig motorfrekvens har noe å si også. V6´ern går veldig harmonisk og høres knapt på lave turtall! men er kansje hele pakken med utforming som teller! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 24 minutter siden:

men er kansje hele pakken med utforming som teller!

Ja, helt klart. Hvilke motorer som funker best kan avvike fra båt til båt. Det der med vibrasjoner, støy og resonans er fryktelig kompliserte greier, i praksis umulig å regne på. Faktorer som spiller inn kan være byggemateriale, størrelse på flatene, er flatene plane, krumme eller dobbeltkrumme?, tykkelse på laminat, er det brukt sandwich?. Til slutt får hele konstruksjonen et kritisk turtall der en viss frekvens kan sette i gang store svingninger. Men alt dette kjenner vel du til som konstruktør. Så kommer variabelen med hva slags motor som sitter på hekken. En sekser vil gjerne gå med mindre vibrasjoner og lavere turtall, men kan ha sin egenfrekvens på et annet turtall som tilfeldigvis er uheldig. Forskjellige motorer har også forskjellige prinsipper for å dempe vibrasjoner. Noen motorer er enkle og har større vibrasjoner, andre motorer har f.eks. ballanseaksler. Yamaha 150 har det, og det har vel så vidt jeg husker de nye Merc. 150 også. De nye Suzukiene har visstnok et nytt patentert opphengssystem for å redusere vibrasjoner og støy. Og så er det motorfester, hardhet i gummi osv. Mange variabler her. Og til syvende og sist er det forskjellig hva folk oppfatter som støy. Det er forskjellig hva slags frekvenser og lydtrykk folk reagerer på. Men selvfølgelig, hvis hele overbygget blir stående og riste så er det ikke subjektivt.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå en 2022 DF140BG på min Antares 650, mye mindre vibrasjoner og støy enn med 2006 DF115. På en annen båt har jeg en 2010 DF175, denne har enda mindre vibrasjonser og lavere støy. DF150 som sitter på 680en som TS vurderer er samme motorkonstruksjon som DF175, så dette er en av grunnene til at jeg anbefaler denne båten. 

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Komodo said:

Ja, helt klart. Hvilke motorer som funker best kan avvike fra båt til båt. Det der med vibrasjoner, støy og resonans er fryktelig kompliserte greier, i praksis umulig å regne på. Faktorer som spiller inn kan være byggemateriale, størrelse på flatene, er flatene plane, krumme eller dobbeltkrumme?, tykkelse på laminat, er det brukt sandwich?. Til slutt får hele konstruksjonen et kritisk turtall der en viss frekvens kan sette i gang store svingninger. Men alt dette kjenner vel du til som konstruktør. Så kommer variabelen med hva slags motor som sitter på hekken. En sekser vil gjerne gå med mindre vibrasjoner og lavere turtall, men kan ha sin egenfrekvens på et annet turtall som tilfeldigvis er uheldig. Forskjellige motorer har også forskjellige prinsipper for å dempe vibrasjoner. Noen motorer er enkle og har større vibrasjoner, andre motorer har f.eks. ballanseaksler. Yamaha 150 har det, og det har vel så vidt jeg husker de nye Merc. 150 også. De nye Suzukiene har visstnok et nytt patentert opphengssystem for å redusere vibrasjoner og støy. Og så er det motorfester, hardhet i gummi osv. Mange variabler her. Og til syvende og sist er det forskjellig hva folk oppfatter som støy. Det er forskjellig hva slags frekvenser og lydtrykk folk reagerer på. Men selvfølgelig, hvis hele overbygget blir stående og riste så er det ikke subjektivt.

Ja støy og resonans og egenfrekvens er noe som er uhyre komplisert! Har jobbet med rørsystemer der vi rett og slett ikke klarete å komme under støykravene og måtte til med spessielle tiltak og lokale støyskjermer i operasjonssoner.  Når det gjelder båter så er jo hele konstruksjonen også viktig ikke bare selve styrhuset på en sånn type båt!  Et eksempel var da jeg var med på prøvetur på en alubygget sjærgårdsjepp, vanligvis en del skrogstøy og klunking. Her vard det tverspant hver 300mm og resulterte i et helt stumt skrog, utrolig bra! ikke noe klunking som jeg har hørt fra alubåter før.  Noe som taler for de franske båtene er jo prisen da! de jeg kikka på var stort sett 200k billigere enn de nordiske!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...