Jump to content

34 fots båt fraktet på bil 220km nov-mars. Kan en "kreve" å få dekket rubbing og polering + Batteri


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens. Har en båt som ble skadet og sendt til verksted for utbedring. Der ble den ytterligere skadet pga snø osv. Så nå skal den sendes til ett annet firma for å utbedre skade på bla targabøyle + +

Båten har blitt fraktet langs veien og saltet som blir brukt på veiene, er vel det samme saltet vi bruker på egget. Jeg spurte om firmaet kunne spyle båten når den kom til dem. Det ble ikke gjort. Så nå har veisalt og asfaltprikker stått å "godgjort" seg på båten siden nov og jeg ser for meg at det blir en formidabel jobb å rubbe og polere dette.

Så hva tenker folket, er dette noe jeg burde ta med forsikringen og prøve å få denne jobben med rubbing og polering dekket av dem?

 

En annen sak ,er at jeg ba firma som tok i mot båten om å jevnlig sette strøm på for å vedlikeholds lade batteriene + annet. I vinter har det jo vært beinkaldt. De koblet på strøm i romjulen etter at jeg hadde mast flere ganger. Men så ble kabelen ødelagt og batteriene fikk ikke vedlikeholds lading.   Det er 7. 130Ah batterier ombord + 1 på 220Ah. Batterimonitoren viste nå 20% og jeg er redd for at batteriene har gått filleveien. Så er dette noe jeg også burde ta opp med forsikringen, eller er dette noe de ikke dekker?

Dette er første gang jeg bruker båtforsikringen på de 45årene jeg har hatt båt og har liten erfaring. Når jeg leser på sidene til Frende, så er det så mye frem og tilbake om hva de dekker og ikke dekker.

Jeg vil ikke virke grådig heller, men har som sagt liten erfaring hva en kan få dekket og ikke. Hele greia har i grunnen vært ett mareritt fra starten av :worry:

 

Mvh, Roger

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig trist at båten skal bli i dårligere forfatning etter at skaden er utbedret. Jeg ville snakket med takstmannen som i sin takserte skaden, evt. med selskapet direkte. Har du det skriftlig at du ba dem spyle båten? Det hadde i så fall hjulpet.

Dette føyer seg egentlig bare inn i rekken av firmaer i båtbransjen med et heller avslappet forhold til god kundeservice.

 

Lykke til 

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 3 timer siden:

Har du det skriftlig at du ba dem spyle båten?

Hei og takk for det Tom Rør. Ja, jeg sendte mail i forkant om at jeg ønsket dette og forklarte hvorfor. Jeg fikk ikke svar en gang. Jeg har det meste skriftlig via mail og jeg har ført logg når vi har pratet på telefonen.

 

Roger

Link to post
Share on other sites

Hadde det vært en god ide og ta en telefon , kanskje best å sende en Mail så du har dokumentasjon , med dine bekymringer til takstmann og forsikringselskap. Vil tro de som tar over og ansvar for din båt er ansvarlig for evtuelle ekstra skader forringelsen som måtte oppstå når du ikke har båten i din forvaring. I alle fall og forebygge mest mulig. 

Link to post
Share on other sites

Ja, ta det med takstmann. Det er jo kilden til alt som har skjedd i ettertid. Bra at du har dokumentert det meste av kommunikasjon. Muntlige avtaler bryr de fleste seg lite om. (det vet jeg av erfaring) Bruker selv epost i det meste når det gjelder avtaler, informasjon og andre enigheter. Både på jobb og privat. Alt blir så mye lettere når man kan vise til skriftlig dokumentasjon.

Link to post
Share on other sites

Føler med dere Roger og Olina.

Har selv en situasjon med verksted som ikke bryr seg og tar egne avgjørelser som jeg er helt uening i.

Jeg gikk også til takstmann, men han ser det ikke som selskapets ansvar da det ikke faller inn under innraportert skade/skadeforløp. Mener da jeg må ta det med versktedet selv.

Dette har fullstendig knekt min entusiasme for å fortsette med båtlivet. I alle fall med denne skuta.

 

Håper det ikke går så langt med Deres sak og at verkstedet ordner opp.

Lykke til videre.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Trawler 42 skrev for 2 timer siden:

Håper det ikke går så langt med Deres sak og at verkstedet ordner opp.

Nja, noe som skulle ta 14 dager, er vel oppe i 4-5mnd når de er ferdige. Det er forbasket irriterende når det blir på denne måten og føler virkelig med deg. Kona har det litt som deg og hun spør om hva det neste vi finner som har gått filleveien. Vel Trawler 42, bak skyene er sola og da håper jeg at når den kommer frem her i sør, så løsner både det ene og det andre...

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 12 minutter siden:

Nja, noe som skulle ta 14 dager, er vel oppe i 4-5mnd når de er ferdige. Det er forbasket irriterende når det blir på denne måten og føler virkelig med deg. Kona har det litt som deg og hun spør om hva det neste vi finner som har gått filleveien. Vel Trawler 42, bak skyene er sola og da håper jeg at når den kommer frem her i sør, så løsner både det ene og det andre...

Nesten så jeg angrer jeg gikk ned og satt på ekstra fortøyning før stormen var på sitt sterkeste, men man skal jo spille reint.

Hvis skuta blir sånn passe oppegående etter reperasjonene fra skaden, blir det kanskje salg og daycruiser istedet ?

Mer som en helgebåt med mulighet for overnatting.

Glad jeg har mc fremdeles da.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Trawler 42 skrev for 13 timer siden:

Jeg gikk også til takstmann, men han ser det ikke som selskapets ansvar da det ikke faller inn under innraportert skade/skadeforløp.

Jeg ville kontaket forsikringsselskapet og meldt det inn som ny skade.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lurer litt, går denne båten stort sett i ferskvann? Trådstarter er så bekymret for salt?

Kan berolige med at båter verden rundt tåler salt!

Mine batterier pleier jeg å lade en gang om høsten, og i mars når båten finnes frem igjen. Har ikke hatt problem med varighet på batterier ut over normal levetid, levetid for bly-syre batterier er vel ca 5- 10 år. Kan batteri banken til trådstarter være moden ? Siden den alt er nede på 20%. Eller har han krypstrøm som tapper anlegget?

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

aileenll skrev for 3 timer siden:

Lurer litt, går denne båten stort sett i ferskvann?

Hei aileenll. Trådstarter er ikke redd for salt nei:smiley: Men i en kombinasjon med asfalt, så vet jeg ikke hvordan de påvirker hverandre når båten blir stående i flere mnd med dette på. Er ikke så mye asfalt på sjøen, så er ikke så erfaren med det. Men det kan være en jobb å få av bilen til tider. Jeg leste dette i en artikkel: Selv om de sorte prikkene, som er rester av asfalt (olje og tjære), lager nupper, vil du oppleve at det fortsatt er nupper i lakken etter du har fjernet dette. Dette er gjerne rester av piggstøv og andre mekaniske partikler, som har «boret» seg fast i lakken din.

En kan jo tenke seg at en kjører disse milene med en bil med alt det "grapset" som er på veiene. Da hadde det fristet lite å la den stå med dette i noen mnd uten en grundig vask først. Det er det jeg frykter, at det skal bli en stor jobb med rubbing og voks for å få den ren igjen og det er denne jobben som jeg kanskje tenker burde bli dekket av forsikringen.

Når det gjelder batteriene, så er 2 av dem nye i 2023 og resten er vel rundt 3-4år. Jeg vet ikke hva som har skjedd når båten ble full av snø når den sto på utsiden hos verkstedet, samt at det raste snø fra taket på bygget slik at targabøyle knakk på midten osv. Båten hadde ikke krypstrøm tidligere, men om det er andre skader som kan ha påvirket el anlegget, er jo tydelig. Dette er i grunnen en lang og vond historie som jeg ikke ønsker å gjengi her, for det var ikke poenget.

Link to post
Share on other sites

En grundig vask bør du kunne kreve. Rubbing-polering er vel litt overkill  å kreve, dette må man jo uansett gjøre selv hver vår, uavhening om båten er dratt etter veien. Tviler på at båten er full av piggstøv og annet etter en relativt kort tur på veien. Har hvit bil og det er jo ikke slik at hele bilen er full av dette etter en lang vinter.

 

Når du har bedt dem sette på lading så ville jeg krevd nye batterier av forsikring, som igjen får kreve dette av firmaet som lovte å sette på lading. Vet ikke hvordan det er med din båt, men hvis ikke batterier blir slått av/frakoblet  på hovedbrytere i min båt, er det flere kilder/utstyr som trekker litt strøm og den trenger hyppig lading gjennom vinteren. 

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Hei aileenll. Trådstarter er ikke redd for salt nei:smiley: Men i en kombinasjon med asfalt, så vet jeg ikke hvordan de påvirker hverandre når båten blir stående i flere mnd med dette på.

Tror ikke du skal være så engstelig for det. Gelcoat er meget motstandsdyktig mot kjemikalier, så den blir nok fin igjen 👍 

 

Har ellers full forståelse for at du blir oppgitt og forbannet når en profesjonell aktør ikke behandler båten din på en profesjonell måte. Jeg tenker at det @Førstefender foreslår er veien å gå. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...