Jump to content

Wallas 3200 luftvarmer tenner ikke


clint eastwood

Recommended Posts

Hei igjen... Har nettopp kjøpt "ny" seilbåt (Elan 33 ), og jeg må vel regne med endel oppstart-problemer....

Det er installert en WALLAS 3200 varmeovn, som går på parafin. Den tenner ikke lengre, blåser bare luft. Spenningen på batteriene er ok, og det er nok parafin. Noen som har noen tips ?

mvh c.eastwood/jan østervold

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men har skrudd litt på min egen Wallas pga lignende problemer. 

 

Hører du at pumpa tikker og går? Om du trekker tilførselsslangen opp fra parafindunken et lite øyeblikk skal du få en luftboble som du kan følge med på, den skal bevege seg oppover i slangen. Det kan hende du må prime tilførselsslangen f.eks. ved å blåse i lufteslangen. Sjekk også at returslangen har fall tilbake til dunken.

 

Neste punkt på feilsøkingslista tror jeg blir å skru opp brennkammeret, rense det for sot og bytte pakninger og glødetråd. Et servicekit med alt du trenger koster en snau tusenlapp.

Link to post
Share on other sites

clint eastwood skrev for 17 timer siden:

Hei igjen... Har nettopp kjøpt "ny" seilbåt (Elan 33 ), og jeg må vel regne med endel oppstart-problemer....

Det er installert en WALLAS 3200 varmeovn, som går på parafin. Den tenner ikke lengre, blåser bare luft. Spenningen på batteriene er ok, og det er nok parafin. Noen som har noen tips ?

mvh c.eastwood/jan østervold

 


Mål spenningen direkte på apparatet under oppstartssekvens. Selv om batteriene er OK så skal det ikke mye dårlig kontakt til før spenningen på selve apparatet blir for lav og tenning avbrytes. Ville gjort dette som første tiltak for å unngå å gjøre masse unødvendig mekking. Er spenning høy nok (sjekk spec) så er det tid for andre og mer tidkrevende tiltak..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...