Jump to content

Vedlikehold/oppgraderinger Sleipner / Side-power baugtruster 8112 (TF12)


Skyttern

Recommended Posts

Hei, 
I båten vår sitter en Sidepower baugthruster med artikkelnr 8112 / TF12 4211012. 

Den er oppgitt være 3kW og 4.1HP og har sannsynligvis sittet i båten siden 2000. 

 

Har planlagt montere nytt batteri ved thruster for mindre spenningsfall, men fikk også tips om å sjekke børster og rengjøre motor for børstestøv. 


Noen som vet hvor jeg kan få tak i manual/Servicemanual til denne før jeg begynner demontere?

Er det andre oppgraderinger som kan forsøkes for bedre ytelse?

Ser noen nevner bytte av propell. Noen som vet om dette er et alternativ på denne? 

Dersom bytte av thruster er nødvendig for bedre ytelse er det noen som har anbefalninger her?

 


 

 

 

 

 

sidepower_8112.jpg

Thruster_8112.jpg

Link to post
Hulda skrev for 6 timer siden:

Jeg har snakket med noen som har byttet propell til noe mer moderne. De sier at de ikke merker betydelig effektforskjell, kun merkbart redusert støynivå.

Som også er helt i tråd med det Sleipner sier selv. Men litt effekt skal det gi.

 

Det du ellers kan gjøre er å avrunde inn- og utløpet på tunellen din. Ser den er veldig skarp i underkant, det mister du effekt på. Ser i signaturen din at du har en SUN33. Så vidt jeg vet ble tunellen på de båtene støpt inn på fabrikken uansett om kundene hadde huket av for truster eller ikke. Så innstøpingen er sikkert bra utført, men de har ikke fulgt Sleipners anbefalinger om radie på inngangen.

Det, ved siden av å forbedre strømtilførselen, er nok det som gir deg mest gevinst. Jo høyere spenning du klarer å holde på motoren under drift, jo høyere effekt yter den. Det er der du vinner mest. Så i tillegg til separat batteri framme kan du med fordel la den få strøm fra motorrommet også. Forsyner du den fra lithium får du virkelig effekt!

Ellers kan det kanskje være en idé å slipe bunnstoffet i tunellen litt jevnere.

 

Link to post
  • 1 år senere...
TrX skrev for 22 timer siden:

Tror jag har likadan gear leg som du. Har tappat propellern i sjön. Hittade du någon bra ersättningspropeller?IMG_1416.jpeg.2e8572ca92bc551a475c686bd5e8bf81.jpeg

Er det mulig til tilfeldighet? Båten skal snart på land og jeg satt og lette etter spec på propell og eventuelt zink på propellakselen også dukket svaret ditt på min gamle post i går opp, så da passer det bra følge opp her; 

Noen som kjenner til hvilken zink jeg trenger skaffe til denne baugthrusteren før båten går på land? 

 


og nei, jeg fant desverre ikke ut noe mer mtp propell, men det ble montert nytt batteri forran ved thruster.

Desverre fikk vi en del andre utfordringer, så jeg har ikke fått testet dette utenfor bås enda...

Screenshot_20250305_224546_Gallery.jpg*

Bryter 1/2/Begge/off plassert tilgjengelig fremme i baug.
Denne kobler sammen startbatteri/thrusterbatteri for lading og bør slås på på før avgang slik at begge batterier bidrar til thruster..


Mellom bryter og batteri sitter det en sikring.

Bake i motorrom sitter det også en  hovedbryter for motorstart, samt en sikring mellom samleskinne og kabelen som går frem til baugbryteren. 

 

Ulempen er dermed at jeg i øyeblikket ikke har lading på baugbatteriet med mindre man er i båten og både hovedstrømbryter og thrusterbryter står på. 

Screenshot_20250305_224604_Gallery.jpg
Neste steg blir en Victron batterishunt/batterimonitor til thrusterbatteriet slik at det er mulig overvåke batterispenning i forhold til behov for  lading..

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...