Jump to content

Vedlikehold/oppgraderinger Sleipner / Side-power baugtruster 8112 (TF12)


Skyttern

Recommended Posts

Hei, 
I båten vår sitter en Sidepower baugthruster med artikkelnr 8112 / TF12 4211012. 

Den er oppgitt være 3kW og 4.1HP og har sannsynligvis sittet i båten siden 2000. 

 

Har planlagt montere nytt batteri ved thruster for mindre spenningsfall, men fikk også tips om å sjekke børster og rengjøre motor for børstestøv. 


Noen som vet hvor jeg kan få tak i manual/Servicemanual til denne før jeg begynner demontere?

Er det andre oppgraderinger som kan forsøkes for bedre ytelse?

Ser noen nevner bytte av propell. Noen som vet om dette er et alternativ på denne? 

Dersom bytte av thruster er nødvendig for bedre ytelse er det noen som har anbefalninger her?

 


 

 

 

 

 

sidepower_8112.jpg

Thruster_8112.jpg

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 6 timer siden:

Jeg har snakket med noen som har byttet propell til noe mer moderne. De sier at de ikke merker betydelig effektforskjell, kun merkbart redusert støynivå.

Som også er helt i tråd med det Sleipner sier selv. Men litt effekt skal det gi.

 

Det du ellers kan gjøre er å avrunde inn- og utløpet på tunellen din. Ser den er veldig skarp i underkant, det mister du effekt på. Ser i signaturen din at du har en SUN33. Så vidt jeg vet ble tunellen på de båtene støpt inn på fabrikken uansett om kundene hadde huket av for truster eller ikke. Så innstøpingen er sikkert bra utført, men de har ikke fulgt Sleipners anbefalinger om radie på inngangen.

Det, ved siden av å forbedre strømtilførselen, er nok det som gir deg mest gevinst. Jo høyere spenning du klarer å holde på motoren under drift, jo høyere effekt yter den. Det er der du vinner mest. Så i tillegg til separat batteri framme kan du med fordel la den få strøm fra motorrommet også. Forsyner du den fra lithium får du virkelig effekt!

Ellers kan det kanskje være en idé å slipe bunnstoffet i tunellen litt jevnere.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...