Jump to content

Axiom + Hvordan endre fra fot til meter?


Hekri

Recommended Posts

Hjelp!

Installerer helt ny Axiom+ plotter nå.

Skjermen spør om båtens dybde osv.

Alt er oppgitt i fot. 

Lighthouse kart. 

 

Hvordan endre til meter? 

Finner ikke noe om dette i manual. 

20240302_151418.jpg.e1e680c9ece07193caa0e7f2b043ba66.jpg

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Fant en brikke i en eske og putta det inn bak på plotteren. Da kom det frem et kart. Mulig Navionics. Vet ikke.

 

Kristin prøver å finne ut om det kan lages ruter.

 

Jeg venter på oppholdsvær for å montere radar. Må lage en pakning under og over braketten. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk info om at Navionics krever registrering av e-post og bruker og innlogging for å få ruting til å fungere. 

Da lager systemet ruter fra A - B via en drøss med plott! 

Men det gjenstår å se hvor nøyaktig systemet finner riktig rute. Men vi har papirkart i tilfelle........

 

Og Axiom 12" skjermen fikk akkurat plass mellom bryterpaneler.

Med drill og håndsag ble det flotte "dashbordet" justert. 

Og radaren ble koblet på 12v via egen bryter. 

20240404_183325.jpg.ce5c66846f51b7d1deeb8d444970e103.jpg

 

Sånn ble det: 

20240407_130034.jpg.dea4573c2e8559c2505aba7ae0b64a5c.jpg

 

Måtte kappe ut en del av den gamle plata over styreposisjonen. 

Jeg greide ikke å finne dette spesielle mønsteret. Noen som har ei plate liggende??

20240404_145527.jpg.8ce44c30865da0dddfe5c89159ee3188.jpg

 

Jeg måtte lage ny plate over, dekket med folie fra Linda´s Dekor. Ikke helt samme farge og mønster, men dette er lett å lage nytt eller foliere på nytt.

AutoHelmene fungerer ypperlig med autopilot (rett fram kurs) og gammelt ekkolodd, og lever sitt eget separate liv i fred og fordragelighet sammen med den gamle Garmin 4010 oppe via Sea-Talk.

(Vet ikke om det er noe smart å koble dette sammen med det nye Ray-Net). 

20240407_110817.jpg.34a20287dd746c7a998819de5fa05e7d.jpg

 

Da gjenstår det bare å ta opp båten, bore et digert høl i bånn, og sette inn den nye svingeren, legge kabelen opp til plotteren, og håpe at det ikke kommer så mye som en dråpe vann inn i løpet av sesongen. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hvilket navionics kart bruker du?

 

Måtte jo gi opp å bruke det 2 år gamle kartet mitt i fjor, å bytte meg til et lighthouse kart, som jeg ikke mener er brukene. Så frister litt å kjøpe et navionics nå de har tilbud. Det kan jeg alltid flytte over i en Garmin plotter om jeg blir sinte nok, å hiver Axiom på dynga, å kjøper nye Garmin.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...