Jump to content

Rotte i båt


Doradfuru

Recommended Posts

Utfordringen blir gjerne å finne rotta hvis den legger seg til å dø bak garnering, skott eller steder du ikke kommer godt til🤔 Død rotte lukter ikke greit!
 

Hvilken type mat bruker du i fella? Speleskinke og salami pleier være uimotståelig.
 

Eventuelt, går gjerne an å få med hjelp til å skremme den til en ende av båten, for så å stenge av/forsegle så godt det går, slik at den holdes i et lite område? Etter noen dager uten mat skal det godt gjøres at den ikke går i fella. 
 

Hvis gassing ville jeg ha brukt CO2. Ozon vil også kunne fungere, men det må en del til, og spørsmålet er om du er så glad i konsekvensene av kraftig ozonbehandling (enkelte typer gummi, treverk, osv. er ikke glad i ozon over tid).

Link to post
Share on other sites

Senk båten så svømmer rotta i land skal du se.
Men nå har du fått gode råd om hva som er bra agn over og så skal du få ett godt råd av meg også.
Sett ikke fellene i åpent lende i båten men skjul de da rottefanten ikke liker å eksponere seg hvis den ikke må.
Under en benk og inntil veggen er ett eksempel på en god plassering mens midt på dørken er det motsatte.
Bør bare gå noen få dager før det smeller i fella

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 14 minutter siden:

Også en av grunnene til at man plasserer fella inne i en utplassert kana/rør.

Det var ett smart triks 

Noen burde lage en spørre undersøkelse her om man har hatt besøk av rotter/mus i båten(kona/elskerinne teller ikke)

Link to post
Share on other sites

Rotter ser dårleg. Difor "navigerer" dei med lukt og værhår. Difor føl rottene ofte ka tar, veggar og lilnande. 

 

Båtar har blitt senka av Rotter før. Steng skrogventilane tilfelle rotta gneg av ein slange.

 

Dersom du er ekstra uheldig så har du snart eit kull rotteungar om bord. 

Link to post
Share on other sites

Rotteskjermer er jo en kjent forebyggende sak på båter. For de som ikke vet er det en rund skjerm, som tres på fortøyninger, slik at rottene ikke kommer over eller rundt. Anbefalt lesestoff forøvriger « Rotta». Mener det var en novelle av Bjørneboe? 
 

Nå er jo rotteskjermer forebyggende, så de bør anbringes etter at rotta har forlatt båten. Kanskje ta med en katt, eller en Dachs ombord? Du kan jo prøve å legge deg longside ved ett bakeri, eller gatekjøkken også. Rotter er litt som flatlus. Holder du ett speil mellom bena, så ser de jo hva de ser, og tenker….hmmmm ….ny balle….så har du alle på speilet.

Link to post
Share on other sites

Rotter er smarte. Vi hadde rotter i kjelleren da jeg var liten og de kilte fast utløseren med trefliser og stakk av med maten... Dette var en slik tradisjonell felle med en bøyle som slo 180 grader. Andre rottefeller med mer skjult utløsermekanisme er nok bedre.

 

Ellers er der jo noen gode råd allerede...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

 

2 hours ago, pipe said:

Noen burde lage en spørre undersøkelse her om man har hatt besøk av rotter/mus i båten

 

Det har vel vært tråder om mus og rotter før her så vidt jeg kan erindre.  Jeg har ikke inntrykk av at gnagere ombord er et særlig vanlig fenomen i fritidsbåtflåten i Norge i dag, men det forekommer.  Relativt sjeldent jeg ser rotteskjermer, undres på om det ikke var i Roma jeg så det sist - i Tiber.  I Tiber var det mye søppel, og rotter kunne vi også observere der, både vannrotte (vånd) og vanlige rotter som sprang oppå alt søpla som fløt i elva.

 

Jeg har et håp om at rotter og mus er mer interessert i ubebodde båter enn bebodde båter :-)

Link to post
Share on other sites

Vel. Rottefellene av metall er det jeg oppfatter som de "beste". Peanøttsmør som agn. ALDRI håndtere feller uten hansker. Aldri. De kjenner lukta. Dusj feller med kjøttbuljong, om du glemmer det og bruker bare hender. Tynn ståltråd på fella. Har opplevd at de går på tur, med felle etterpå, noe som egentlig er utrolig... Du kan også sett ut feller med agn, uten å spenne opp. Da venner de seg til fellene. Kommunen har en pumpestasjon (kloakk og gråvann) ikke langt fra huset her, så bestanden her må holdes nede. Både motivasjon og bestand går mildt sagt litt i bølger... Noen vet jeg har med hell benyttet seg av webkamera med varsling...

Skitt jakt!

Anbefaler boken "Pelsjegerliv" av Helge Ingstad...

https://skadedyrbutikken.no/produkter/gnagere/rottefelle-i-metall

 

 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Ask said:

Båtar har blitt senka av Rotter før. Steng skrogventilane tilfelle rotta gneg av ein slange.

 

De kan i hvert fall være veldig glad i plastikk og elektriske anlegg. Har en motorsykkel med en elektrisk koblingsboks under setet. Der hadde rotta spist opp kablene og deler av koblingsboksen slik at jeg måtte få lagt opp nytt elektrisk anlegg. Har bare hatt rotte ombord på motorsykkel og ikke ombord i båt, så langt, men vil nok tro slanger med sjøvann kan smake like godt som elektriske kabler.

Link to post
Share on other sites

Har heldigvis båten langt unna en by! men har hatt mink ombord i kalesjebåt ja. Den ødela heldigvis ikke noe, så ut som den hadde spist der inne da! ville vel prøve hvordan det var å sitte i en båtsoffa! Har skjedd bare en gang! Har nå lukket båt så tror ikke noe klarer å komme seg inn nå om alle luker er lukket

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, tobixen said:

Ingen her som har hatt hvalross ombord? :p

Var vel noen båter i Oslofjorden som gfikk besøk av hvalross! noen sakk jo også! ikke så mange badeplattformer som er dimensjonert for 2 tonn! :giggle:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Rottegift i båt ville jeg unngått hvis den gjemmer seg og dør grøsser bare ved tanken.

Ikke i båt, men i fyllingen ved husveggen, redd for grunnmurspappen.

Satte opp en rottefelle med Salami, gikk i fella med en  en gang. 

Siden har fella slått igjen og salamien borte. forsøkte o være lur, matet i fella annenvær dag i ikke aktivert felle i en uke, satte opp fella, men nei fella slått igjen og maten vekk gav opp etter 3 dager,

Skal kjøpe denne og prøve og blokkere fall lemmen og se om den tar maten etter noen dager. 

image.png.8404f2b710897cbdb2f0785bf1ffb4d7.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Rotter er som folk flest. De er der det er noe å hente. Fjern all mat.

Ser du en rotte, er det rotter i hele området. 

Enkel trefelle med  avklippet spiker rundt åte, gjør at rotta sitter fast. 

Fella kan også lenkes fast med ståltråd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...